Det har på resebloggar runt om i landet cirkulerat både nyårslöften, spaningar inför 2016 och även bucketlists. Jag satt och funderade på om jag har någon egen bucketlist och nej, det har jag ju inte ja, det har jag ju så klart. Kom jag på. Och inte bara en utan två. Minst. Med en av dem har jag väldigt högtflygande planer. Typ, 51000 fot. Vi pratar alltså flygplan.

Jag har fått skriva in en del flygplan i CV:t, där A380 är noterad787 Dreamliner likaså precis som DA-40 (!) och femtioelva flygningar i SAS slitna gamla 737:or. Jag saknar också en drös med kärror (och business/förstaklasser) som jag gärna vill flyga i, och då går det ju självfallet att skapa en bucketlist kring det här.

Så, min flygande bucketlist som jag nördat ner mig i ser ut som följer, nerifrån och upp (och i det här fallet är klass helt oviktigt).

4. B747-8, Boeing. Senaste skapelsen av den så klassiska jumbojeten. Längre, bränslesnålare men fortfarande samma klassiska fulsnygga utseende med övervåningen längst fram på flygplanskroppen. Det är inte ofta en snubblar över den 747-8:an om en slösurfar runt på Flightradar men ibland händer det. Och i ärlighetens namn, jag skulle definitivt inte klaga om det ”bara” blev en 747-400 istället, det går faktiskt precis lika bra. Det är jumbon jag är ute efter.

3. A340-600, Airbus med Lufthansa. Jag har redan en A340-300 noterad hem från New York i höstas, men det räknas inte riktigt. Egentligen inget speciellt med det här planet förutom att det enligt diverse tyckare ska vara ett av de skönare att flyga i, plus att jag tycker att det är vansinnigt snyggt (i klass med lika snygga men betydligt mindre MD80). Hos gemene man och kvinna är det här förmodligen bara ett helt vanligt långdistansplan men det finns en liten detalj som skiljer det åt och mig veterligen bara hos Lufthansa. Det finns toaletter – en trappa ner. På ett plan som egentligen bara är en våning, vilket alltså gör det hela speciellt.

Så, Daniel Rydén. Är det korrekt att du vill flyga med detta plan för att skithuset är beläget i lastutrymmet? Svar ja, det är korrekt.

2. A350-900XWB, Airbus. Senaste och nyaste från Airbus. Närmaste grannarna i Finnair har redan tagit dem i bruk och har dem i skrivande stund främst österut på Asien-rutterna. Vårt eget SAS har dem på inköpslistan och dit ska åtta exemplar levereras under 2018. Vad som är spännande med A350:an? Minskade utsläpp, tystare kabin, LED-ljus, större fönster. Ja, pretty much en Dreamliner fast i Airbus-format. Och förhoppningsvis färre problem än de Boeing har dragits med.

1. The Global 7000 Business Jet, Bombardier. Den borde kanske inte få räknas eftersom den inte är i luften än (och beräknas inte vara det förrän 2018 heller) men titta på filmen nedan och instäm sedan i min kör – ”DENNA VILL VI FLYGA I!”. Långt (13520km). Länge. Och högt (15500m). Som att ta lägenheten och starta från Frösön ungefär, med sovrum, ordentligt badrum, kök och hela tjottballongen i ett och samma flygplan. Det här borde rimligtvis slå alla andra flygupplevelser så väl Emirates 1:a klass på A380 som en privatflygning i en DA-40 över Jämtland en varm sommardag. Okej, kanske inte det sista men jag tror att ni hajar poängen.

Har ni någon bucketlist och hur ser den ut?

Omslagsgrafik: Designed by Freepik

6 KOMMENTARER

  1. Flygplansnördarnas numero uno! Härligt att du gör en egen variant av lista. Den var kul att läsa.

    Det skulle inte förvåna mig alls om du blev kontaktad för att testa det sistnämnda planet IRL. Jag skulle i och för sig inte heller tacka nej. Att äntligen kunna få sova på planet hem från New York skulle öka livskvaliteten. Men priset, *harkel*, har vi ju förstås inte talat om än …

    Min lista över resmål har du redan läst men om någon annan är nyfiken finns den här:
    http://www.travelonacloud.com/2016/01/resedrommar-7-platser-pa-min-bucket-list.html

  2. Haha, vem vet. Kanske ”råkar ut” för en uppgradering framöver. Vore onekligen spännande!Ja, jag såg din lista på resfredag.se och det var väldigt trevligt att se alla destinationer bortanför chartbolagen, härligt med inspiration. :)

  3. Ah, vilken lista där Eva! Kanada och flygplan över GC vore riktigt fint! Och Kanada håller jag just nu på att skissa på… :)

  4. Om någon ringde från Bombardier och sa ”Tjäna Dryden, vill du flyga lite i en Global 7000?” så skulle jag gissningsvis svara ”Eh, röker greker?” (det betyder alltså ”Ja!”). ;)

LÄMNA ETT SVAR