Mitt besök på Charles de Gaulle-flygplatsen utanför Paris för några veckor sedan handlade inte enbart om lyx, flärd och champagne i La Première. Även Air France BEST gick under luppen, vilket alltså är samlingsnamnet för den uppfräschning av flygplan som just nu pågår hos dem.

De maskiner som sedan 2014 och fram till 2017 får sig denna ordentliga facelift är deras trippelsjuor, alltså en hel drös med Boeing 777:or av modeller 200 (B772) och 300ER (B77W). Det var just en 77W som jag fick kliva in i, där den stod parkerad och nystädad i väntan på avfärd till Tokyo senare samma kväll.

Maskinen ifråga, F-GSQI, har i skrivande stund drygt 11 år i luften, den flögs första gången den 28 januari 2005 och levererades den 18 mars samma år.

Air France Boeing 777-300ER, F-GSQI

Air France Boeing 777-300ER, F-GSQI

Det som alltså har hänt (och händer medan detta skrivs) är att flygbolaget har slitit ut all gammal inredning och designat om kabininteriören, mer eller mindre från grunden. Med inredning menas nu då inte bara ett par stolar eller tre utan det mesta är omgjort. Kroppen är kvar men själen är putsad och andas nu mer 2016 än tidigt 2000-tal.

Då är bara frågan: är Air France BEST i klassen (…) så att säga?

Economy

Vi börjar längst bak i kabinen, i Ekonomi. En ny omdesignad stol, några centimeters mer benutrymme och ett bredare huvudstöd som går att justera med vingar borde bädda för fin komfort utan att flygbiljetten behöver kosta skjortan. Även det nedfällbara bordet har blivit större vilket rimligtvis borde underlätta vid måltidsstunderna uppe i luften.

När det kommer till underhållningssystemet så handlar det numera om en touchskärm på 9″ (till skillnad från de gamla som var på cirka 6-8″) och uppemot tusen timmars innehåll. Och med touch menas alltså en kapacitiv skärm, vilket är samma typ som i dagens smartphones. Air France har med andra ord haft det goda omdömet att slänga ut de gamla pekskärmarna och just det tackar i alla fall jag lite extra för! Dessutom drivs det nu av ett nytt operativsystem, som jag dock inte hade möjlighet att testa vid det här tillfället.

Vid skärmen finns det nu också en hållare för hörlurarna samt USB-portar för laddning av prylar. En annan sak jag tackar dem för är elsockeln, som det nu finns två av per tresäte. Det betyder att det går att ladda datorn också!

Kvar sedan tidigare och mer eller mindre standard är fleece-filt, hörlurar samt ögonmask som ligger på varje säte när man kliver ombord. Inga konstigheter.

Nya ekonomiklassen hos Air France BEST

Nya ekonomiklassen hos Air France

Premium Economy

Även Premium Economy har fått sig ett lyft i Air France BEST. Sedan introduktionen 2009 har den här klassen lockat nära tre miljoner passagerare och ja, många tycker säkerligen att det är värt 40% bredare säten, fotstöd och lite mer utrymmen rent generellt. Klassen är dessutom helt avskild från Ekonomi och den här maskinen, F-GSQI, är konfigurerad med 28 stolar enligt 2-4-2-modell (plus 2+2 säten längst fram i kabinen, som också syns till höger på bilden nedan).

Utrymmet som man får här kontra ekonomi gäller inte enbart ett bredare säte utan också förvaringsmöligheter.

Här har det också blivit en smärre uppdatering när det kommer till underhållningssystemet, där den kapacitiva touchskärmen växt från 10″ till 12″.

Air France BEST - Premium Economy

Business

När den nya Business-klassen i Air France BEST sattes i verket var det utifrån “3 F”. Kort och gott:

  • Fully Flat – fäll ut stolen till en komplett säng (196cm) i horisontalläge, inklusive en extra stor kudde.
  • Full access – alla platser har direktåtkomst till mittgång.
  • Full privacy – ytan runt stolen har designats för att varje passagerare ska kunna få sin egen bubbla att resa i.

Att få stänga in sig i den där bubblan är ju en liten dröm, i alla fall för mig när jag är ute och flänger. Nya Business tilltalar mig ganska hårt just tack vare den möjligheten. Utrymmet för framförallt ensamresenärer är perfekt avvägt i mina ögon. Alltid tillgång till mittgången och så går det även att fälla upp en “rumsdelare” mellan sätena, som visas på bilderna nedan. Sitter ens partner på andra sidan så är det bara att fälla ner väggen och så har man tillsammans en gemensam yta.

Varje plats har också ett litet förvaringsskåp, med spegel. Där i finns hörlurar (varje passagerare har tillgång till ett par brusreducerande!), böcker eller andra attiraljer. Vid skåpet sitter också fjärrkontrollen till underhållningssystemet – en liten handhållen enhet med touchskärm för att enkelt kunna navigera runt i systemet. Handenheten kan också visa annan information, som flygplanets position med mera. Fjärrkontrollen i sig är en smart lösning för att slippa luta sig framåt varje gång man ska peta på huvudskärmen, då den ändå sitter en bit bort när man sitter tillbakalutad i sätet. Huvudskärmen ja, den mäter 16″ och är, precis som i de båda Ekonomi-klasserna, i full HD-upplösning. Givetvis har alla passagerare här tillgång till eluttag och USB-portar.

Nya Business är konfigureraat enligt 1+2+1 och på den här maskinen är det totalt 60 sådana platser. Jag får väl helt enkelt be om att få återkomma med recension av de tekniska bitarna och även maten framöver (hoppas jag!), någon sådan möjlighet gavs tyvärr inte den här gången.

Business hos Air France

Nya Business hos Air France

Nya Business hos Air France

La Première

Fyra platser i den här maskinen är dedikerade det bästa Air France BEST kan erbjuda – La Première. Stolar och utrymmen i all ära men på flygplanet är det ju faktiskt bara en liten del av själva konceptet som man ser. Jag skrev om det för ett par veckor sedan och här kan du läsa mer om lounger, service och kabinen i den här klassen.

Med tanke på hur föregående version av La Première såg ut så är ju det här ett helt fantastiskt lyft. Bort från vedervärdiga bruna läderfärger. Till det här. Lugnt, harmoniskt, ljust och rymligt med några få färgdetaljer som sticker ut. Den röda filten till exempel (som dock inte syns på bilderna nedan), som man får när man kommer ombord.

Ur konsolen i väggen fälls bordet upp när maten ska serveras. Visst har ekonomiklassen fått sig ett större bord men att få måltiden uppdukad på 60x61cm, dessutom med möjligheter att resa sig utan att först behöva fälla ihop allt och flytta på passagerare, är lite i en annan division. Dessutom kan man som La Première-resenär bjuda in en medpassagerare från en annan klass till middag eller möten, som då helt enkelt tar platsen mittemot.

Maten tänker jag lämna oberörd då jag inte fick möjligheten till smakprov på den här visningen men en meny signerad Joël Robuchon, som samlat på sig flest Michelin-stjärnor i hela världen, borde säga lite i alla fall. Jag kanske får återkomma om den saken också. Kanske.

Precis som i de övriga klasserna har underhållningssystemet fått sig ett lyft. 24″ HD-skärm har vi att göra med här och precis som i Business så finns det en fjärrkontroll med touchskärm, både för att styra underhållningen men också som en sekundär skärm som kan visa information av olika slag. Även här bjuds det på brusreducerande lurar från Bose, plus strömförsörjning via USB-portar och elsocklar.

När dag sedan blir till natt fälls ryggstödet ner, går ihop med sätet mittemot och skapar en drygt två meter lång säng med 77 centimeters bredd. Draperiet dras för och en helt egen sovbubbla på cirka tre kvadratmeter blir ens hem där en kan sova i lugn och ro, iförd nattakläder i bomull. Japp, de ingår så klart också. Dessutom kan man som passagerare själv styra över belysningen i sin del för att skapa den där sköna hemmakänslan. Det skulle passa mig utmärkt, för är det något jag har svårt för så är det när hela kabinen tänds upp, vilket jag vill eller inte. Fast det är ju i ekonomi då…

La Première. Världsklass. Och. Smakar det så kostar det. Det hade ni nog dock redan listat ut vid det här laget. Räkna med ett femsiffrigt belopp. I euro. Ja, för enkelresan alltså.

La Premiere i en 777-300ER

La Premiere i en 777-300ER

Sov gott i La Première

Summering

Det här var alltså Air France BEST, vilket sedan starten 2014 och fram till 2017 rullas ut i deras flotta av 777:or. Av totalt 65 stycken B77W:or kommer 44 att uppgraderas fram till 2017, 30 av dem klara när det här skrivs. Av dessa kommer totalt 19 maskiner att ha den ovan nämnda konfigurationen med La Première/Business/Premium Economy/Economy. Vad gäller deras B772:or så kommer alla maskiner att uppgraderas och det kommer att göras fram till början av 2017.

Kostnaden för det här kalaset? I runda slängar €500 miljoner.

Så, vad tycker jag om Air France BEST?

Jämfört med den 777:a som jag åkte i till Miami för ett par år sedan så är Air France BEST som natt och dag. Trots att planet snart är tonåring så känns det betydligt fräschare än den nästan nya Dreamlinern till LAX som jag åkte i för två år sedan och betydligt mer modern än den Dreamliner hos Ethiopian Airlines som jag åkte med i julas. Nu fick jag i och för sig “bara” känna på det ytliga och det blev ingen flygupplevelse så sett, mat och underhållningssystem får till exempel vara orecenserat ett tag till.

Ändå. Att bara sätta sig ner här och dra iväg på en long haul åtta-tio timmar eller ännu längre kan nog absolut bli en angenäm upplevelse. Möjligtvis lite färgad av att jag faktiskt tycker om själva flygresan då men jag tror nog att det kan gälla även för gemene kvinna och man.

Visningen av Air France BEST och den här 777:an arrangerades av Air France. Allt material i det här inlägget är mitt eget och det inkluderar texter, bilder, åsikter och synvinklar.

Faktakällor: AirFrance, PlaneFinder.net, AirFleets.net

3 KOMMENTARER

  1. Det där med att resa long haul i business eller högre klass någon gång i livet, det är tveklöst med på min bucket list. Någon dag så borde man allt kunna motivera kostnaden…

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här