Jag är flygnörd. Eller försöker i alla fall. Det är ett hårt jobb och någon måste (försöka) vara det. Ändå hade det helt gått under radarn att Brussels Airlines kör två till fyra vardagliga avgångar från Bromma Stockholm Airport till Bryssel och tillbaka. Ibland glömmer man nästan bort ”den där inrikesflygplatsen” Bromma lite. Det är ju lite synd så klart för inte har den bara ett bättre utbud än en kan tro, den har ju betydligt finare inflygningar och starter än vad Arlanda har. 

Hur som helst. När jag skulle till Belgien och Flandern i slutet på augusti flög jag ut från Bromma och till Bryssel, med just Brussels Airlines. Jag reste med det så kallade HiBelgiumPass, vilket innebär en tur och retur-resa med Brussels Airlines till Bryssel, obegränsat med tågresor inom Belgien plus att man får vouchers för aktiviteter i två belgiska städer. Deras weekend går dessutom att göra riktigt lång, från torsdag till tisdag.

Flygresan så. Det här var premiär för mig både med Brussels Airlines och även själva flygplanet var en Sukhoi Superjet 100-95B (EI-FWD). Den aktuella maskinen levererades till bolaget så sent som i juli 2016. Ljus kabin, rent, fräscht, bra benutrymmen (även om jag inte är längst i klassen), och sköna säten för att vara en ganska kort flygning. Plus en gigantisk toalettsits (!).

Brussels Airlines Sukhoi Superjet 100-95B (EI-FWD) Benutrymme Sukhoi Superjet 100-95B (EI-FWD)

Med HiBelgium-passet så flyger man ekonomiklass och då ingår ingenting under själva flygningen. Jag köpte en mugg kaffe för 3 EUR och nöjde mig så. Om det bara är jag eller om det är fakta vet jag inte, men kaffe smakar alltid bättre på 35000 fot och uppåt. Det är sen gammalt.

En kopp kaffe i luften

Det jag noterade var ljudnivån i kabinen, som var en smula högre än ”normalt”. Allra helst när jag satt längst bak i kabinen på hemresan. Längre fram, jag satt på rad 5 på utresan, var det märkbart tystare. 

Molnen

Flygplatsen i Bryssel förresten, dit man kommer och därifrån man åker med Brussels Airlines, var en positiv överraskning. När man landar hinner man ju inte märka så mycket men när jag ska iväg brukar jag alltid ta en extrarunda i terminalen och se mig omkring. Så även här. Jag möttes av helautomatisk incheckning, även vad gäller bagageinlämning, trevlig säkerhetskontroll som gick snabbt och det var enkelt att hitta rätt terminal och gate.

Efter säkerhetskontrollen var det ljusa ytor, massor av butiker och i avgångshallen fanns det gott om sittplatser. Vissa av dem var halvliggande, hade eluttag och dessutom utsikt över start/landningsbanan. Sånt gillar jag och där blev jag sittandes sista timmen innan hemresan.

Bryssels flygplats

Med Brussels Airlines till Belgien

På det hela taget en mycket trevlig överraskning, Brussels Airlines. Knappt två timmars flygning till Bryssel från Bromma och med HiBelgium-passet har en ju tillgång till i det närmaste hela landet. Bara en sån grej att tågresorna där nere ingår. Jag själv drog som sagt runt i Flandern men hänger man hellre i Bryssel så fungerar ju det. Det är ju bara att välja två städer och sedan ha en riktigt skön långweekend.

Sukhoi Superjet 100-95B (EI-FWD)

Det här var en del av en resa i samarbete med Visit Flanders, Nordic TB och Brussels Airlines (läs mer här). Som vanligt är synpunkter, åsikter, texter, filmer och bilder mina egna.

3 KOMMENTARER

  1. Kikade på tuben. Alltid kul med flygvideos. Flygplatsen är fasen enorm. Hade en av många galna upplevelser där. Skulle resa hem från Philly med min kompis från Amsterdam, det var fullt på ALLA flyg från Philly till Europa när vi kollade två dagar innan avresa och vi var tvugna att välja något när vi kom till flygplatsen och då frågade vi USAirways hur det såg ut till AMS och tanten i check in ba ” we have plenty of space”. Vi ba, perfekt för så såg det inte ut dagen innan då var den flighten också överbokad. Då hamnar vi närmare AMS än via FRA där vi fått jumpseats ok från LH crewet. Går igenom securityn och sätter oss och tar varsin cola. Min kompis kommer då på att hon glömt sin padda i incheckade väskan så vi går till gaen och kollar om vi kan få ut den för våra bagage var taggade med ”Stand by” tag så tänkte att det kunde gå. Nej det gick inte men jag frågade om vi kunde få våra nya boardingcards med seats när vi var vid gaten och tanten började garva, glöm platser tjejer! Utanför fönstret lämnar LH (där vi kunnat komma med till Europa) precis gaten och vi fick hitta på plan C typ. Såg en USAirways flight till Brussel som vi kom med efter mycket springande i Philly på flygplatsen för att fixa nya biljetter och jag stukade foten som aldrig förr.

    Kommer till BRU efter en natt flight och jag sitter med mobilen direkt när jag får connection för att boka flyg till ARN. Det går ett flyg på hela dagen om 1,5h. Självklart har de problem med dörren på USAirways flyget så vi får vänta över en timme innan de lyckas få upp den, springer för livet för att hitta våra väskor (som såklart kommit till AMS), kastar mig ut till SAS check in för att checka in och de har stängt för längesedan. 20 min till avgång. Jag lyckas övertala tanten att få ett boardingpass om jag lovade att springa det snabbaste jag kunde (min fot var där och då blå av stukningen) sprang för livet genom securityn och längt bort av alla gater kommer jag i sista sekunden till SAS flyget till ARN. Schwettig flygplatsintervall!

    • Haha vilken jädra historia, pilla! Fan, jag har knappt sprungit på flygplatser förutom när jag fick jogga lätt i Toronto i jakten på flighten till Vancouver som jag nästan höll på att missa på grund av lite sen anslutning, immigration och annat. Men du är ju löpare så… 😉

SKICKA KOMMENTAR