Jag var förbi Arlanda i slutet av förra veckan och fick ett par dagar innan en inbjudan från min resebloggarkollega Pernilla på utochspring.com. Om att utforska en SAS-hangar. Jag bokade snabbt om mitt redan tidiga morgonflyg och stack ner ännu tidigare. Vad gör man inte om det finns möjlighet till lite planespotting på nära håll? Går det att tajma in hangaren innan planerade möten och andra happenings inne i Stockholm så gör man det. Så klart. Kanske skulle det finnas chans för en snabbtitt i SAS Business Class också?

Det blev lite av en chansning eftersom det inte är säkert att det står några kärror inne över huvudtaget. Efter att, lätt besviket, ha vandrat genom en helt tom hangar så skymtade vi tillslut något wide body-aktigt genom en dörr. Mycket riktigt. Där inne stod Frithiof Viking, LN-RKS, och torkade efter nattens flight från LAX och innan flygningen till EWR senare samma dag.

Airbus A330-343X, Frithiof Viking - LN-RKS Airbus A330-343X, Frithiof Viking - LN-RKS

Frithiof Viking – Airbus A330E

Det här är alltså en Airbus 330 Enhanced, eller A330E för enkelhetens skull. Maskinen är 63,69 meter lång, vingspannet mäter 60,3 meter, den har två Rolls-Royce-motorer modell Trent 772B-60 och har en räckvidd på 10400 kilometer. Interiört är det 32 platser i SAS Business Class, 56 i SAS Plus och 174 säten i SAS Go. Det var också en sådan här maskin jag flög med till New York i våras, men då var det LN-RKT. Det finns en genomgång av den flighten på min Youtube-kanal.

Den här kärran levererades i september 2015 så det var alltså en blott två år gammal maskin som stod och blänkte i hangaren. Det är ju otroligt lyxigt att planlöst (no pun intended) få vandra omkring runt en A330E så här. Ta lite bilder i alla möjliga vinklar. Posera framför en av Rolls-Royce-motorerna. Inspektera däcken. Och försöka förstå att den här emellanåt susar fram i 900 knyck, 11000 meter upp i luften och kors och tvärs över jordklotet. 

Väldigt kontrastrikt mot den här morgonen, där den stod tyst och stilla i en öde hangar och väntade på att få skjutsa nästa lass USA-resenärer några timmar senare.

Airbus A330-343X, Frithiof Viking - LN-RKS Rolls-Royce Trent 772B-60

Dryden och Rolls-Royce Trent 772B-60
Foto: utochspring.com

Vi klev så klart ombord och det är ju faktiskt inte varje dag en får trampa runt i ett nystädat och helt tomt flygplan. Utan folk som strular med sitt handbagage. Utan människor som gått till fel plats och måste gå motsatt håll och trängas. Utan folk, kort och gott.

SAS Business Class

Jag tog mig först och främst en tur i SAS Business Class, där jag aldrig tidigare varit. Ljust, fräscht och färgsättningen i SAS ”nya” kabin (premiären var tidigt 2015, så snart tre år gammal) tilltalar mig verkligen. Det där avskalade och skandinaviska. Att jag dessutom klätt upp mig och matchat mig själv med kabinen är väl en annan historia. Det var inte planerat. 

Kan vi låtsas.

SAS long haul Business class

Jag fick (tog mig) tyvärr inte möjligheten att provsitta något säte den här gången. Det får sonika bli i skarpt läge vid tillfälle (hear, hear SAS!).

I övrigt bjuder SAS Business Class på 1-2-1-konfiguration, där sätena är placerade enligt ett sick-sack-modell. När sätet fälls ut (till en 196 cm lång fullbäddssäng) går det in under avlastningsbordet för sätet framför. Smart sätt att maxa utrymmet på! Varje säte har också en HD-skärm på 15 tum, läslampa och rejäla avlastningsytor för personliga ägodelar, utöver de tjänster som erbjuds i den här kabinklassen.

SAS Business Class SAS Business Class

SAS Plus och SAS Go

Nästa sväng blev bakåt i kabinen till SAS Plus och SAS Go. SAS Plus (”Premium Economy”) har konfigurationen 2-3-2 och varje säte har, förutom ett rejält tilltaget benutrymme, en HD-skärm på 12 tum.

I SAS Go satt jag själv på New York-resan i april och även här är det bekvämt. Sätena sitter i en 2-4-2-konfiguration och här är det verkligen ultimat att ha fönsterplats om man reser i sällskap om två. Alltid bara en person, den man reser med, att ta sig förbi för att sträcka på benen eller gå på toaletten. Det är nog den största fördelen med A330 och A340-planen rent generellt.

LÄS MER: Recension av SAS Go till New York

Skärmarna här är på 9 tum och här får varje sätespar dela på eluttag, något som finns ett per säte i SAS Plus och Business.

SAS Plus och SAS Go SAS Go på Airbus A330E

Jag tycker att SAS står sig bra i jämförelse med andra bolag (om man bortser från de eländiga plastbesticken som man får till maten i SAS Go). Fast en liten del av mig skulle nästan vilja ha testat gamla kabinen på long haul, för att ha något att jämföra med. Eller ska jag vara glad att jag inte gjorde det?

Well, medan vi lallar runt inne i flygplanet öppnas hangaren och kärran ska börja göras klar för nästa avgång. Vi kliver ur, tar ett varv till och jag passar på att knäppa lite fler bilder. Vem vet när nästa chans av det här slaget ges?

Vilsen tidsoptimist på Arlanda

Hangarstunden är över och jag tackar för besöket. Klockan har runnit iväg. Jag går halvt vilse bland alla byggarbetsplatser på vägen tillbaka från hangaren till Terminal 5. De ryska byggarbetarna som jag frågar har knappt heller någon aning om hur jag ska gå. Tidsoptimisten i mig förlorar därmed och tvingar mig att spendera 280 spänn på Arlanda Express istället för hundringen på flygbussen, för att hinna in till mötet inne i Stockholm.

Shit happens. Jag kan väl ta det en sådan här morgon. Jag har fått klappa om en A330E och sukta lite efter SAS Business Class.

Arlanda-tornet

Källor: Scandinavian Traveler, AirFleets.net

8 KOMMENTARER

  1. Kul att få en liten titt behind the scenes! Jag har inte åkt med SAS longhaul. Ville göra det till Vietnam, men de är ju alltid dyrare än de andra flygbolagen + att det skulle innebära att byta till ett bolag som inte var Star Alliance 🙁 Next time!

    • Ja, jag har bara flugit med SAS en gång på långdistans (t&r alltså) och det var överlag väldigt trevligt. Kabinen är supernice. Så ja, next time. Då ska jag överväga SAS även på långresorna (om de flyger dit jag vill åka).

SKICKA KOMMENTAR