Så blev det hemresedag från Dubai. Avgår flyget 08:40 är det bara att hasa sig upp strax innan halv sex på morgonen, för utcheckning och taxi till DXB. Det är ju inte min favorittid på dygnet att kliva upp på men det var ju bara att göra jobbet. Det blev ju ändå en ganska händelsefull start på dagen.

Vi fick se Dubai vakna upp och uppleva skyskraporna i gryningen. Väldans vackert! Eller som när taxichauffören meddelar att han inte tar betalkort och vi inte har tillräckligt med kontanter på fickan. Maria fick springa rätt på en ATM inne på flygplatsen, ett inte helt enkelt uppdrag skulle det visa sig.

Sedan kryddades allt med att kvinnan bredvid oss i incheckningskön blev uppgraderad. Välklädd? Jeans utan passform och långärmad tröja. Stryker med andra ord “Bär Armani-kostym” från listan “Så ska du göra för att bli uppgraderad till business”.

Hon flög för övrigt samma flight som oss. Hälsningar, Inte_bitter_80.

Gryning i Dubai Pass och boardingkort

Annars då?

DXB var väl ändå ingenting?

Mången äro de resenärer som skola hava hyllat både Emirates som flygbolag och även Dubais gigantiska flygplats. Flygbolaget kan jag, av den tur och retur ARN-DXB som jag nu gjort, köpa. Det återkommer jag till i en tripreport framöver, var så säkra.

Flygplatsen däremot vete fan alltså. Nu har jag sett både terminal 1 (förra påsken) och terminal 3 (den här gången) och alltså… snark? Inte snark för att det båda gångerna varit astidiga flygningar och jag mer eller mindre varit som en zombie. Utan mer snark för att den verkar gigantisk. Gigantisk och tråkig. Eller så missade jag något. Morgontrötthet känns som en rimlig anledning i så fall.

Dubai DXB Terminal 3

Bussboarding har sin charm

B4-gaten vi klev in i visade sig vara bussboarding. Jag har egentligen inga problem med det, snarare tvärtom. Det ger ju förhoppningsvis lite möjligheter till att spana flygplan från plattan mellan gate och ens eget flygplan. Där är DXB definitivt ett intressant ställe. Visst, det var mest Emirates-kärror men ändå. Enbart widebody-kärror. Enbart massa vida kroppar. Enbart.

Boarding med buss Långdistansflygplan i Dubai Emirates Boeing 777-300ER (77W)

Sex timmar är nästan för lite

Jag gillar långa flygresor. Det ger mig tid att jobba ostört, se den där filmen jag funderat på ett tag, titta ut, lyssna lite poddar, titta ut lite till eller läsa blogginlägg jag tankat till offlineläge. Därför kändes sextimmarsflygningarna till och från Dubai nästan lite korta. Upp i luften, vänta en timme på käk, käka, upp med datorn någon timme, käka lite till. Sedan landar man. Lätt överdrivet kanske men ni fattar poängen. Det var inte direkt som tolv timmar hem från Mauritius.

Landade gjorde vi och det var ett spöregnigt Stockholm som sa “Hej hej!”. Vi rullade snabbt ut från Arlanda och tog sikte på Östersund, drygt 50 mil norrut. En förvånansvärt enkel bilresa faktiskt, trots uppstigning 03:25 med svenska mått mätt och att jag själv inte sovit en minut på flyget.

Fast sedan, i min egen säng hemma i Skärgår’n, somnade jag sedan ganska ovaggat. Under ett, tillslut, varmt täcke. Eftersom vi glömt meddela grannen att peta upp elementen som vi drog ner till noll innan vi åkte. Fast jag får väl stå mitt kast. Från 30 graders värme i Dubai till 14 grader i hemma lägenheten.

Jag har ju sagt att jag gillar kontraster. Det är sen gammalt.

Bagage Regn i Stockholm

4 KOMMENTARER

  1. Alltså jag fattar inte det där med uppgradering – mer än att det är nåt som aldrig skulle hända mig. Varför? Hur? Osvosv.

    Träffade bekanta från Australien häromdagen, som var på kortstopp på en Europe-trip. De hade tappat lusten att resa långt pga de enorma flygplatserna och nämnde Dubai som ett exempel. Det är liksom för stort, för opersonligt och för jävla jobbigt att sladda in lite sent och det visar sig vara tre kilometer till gaten.

    Tycker du som dom eller gillar du de stora lufthamnarna?

    • Det där med uppgradering är ju ett mysterium. Det bara händer. Ibland. För vissa. Jag tror inte det finns några givna “regler” mer än att lojalitetskunder har större chans/möjlighet. I övrigt – lotteri. Det är min teori. 🙂

      Alltså. Jag gillar ju flygplatser. Gärna stora. Just för att det är så mycket rörelse, med olika bolag, med många olika plan som man kanske inte ser varje dag. Men de stora hamnarna tenderar ju också att bli fullständigt bedrövliga när det kommer till just det du beskriver – logistiken för kunderna. Jag trodde faktiskt mer om DXB än vad jag har fått se hittills och den kvalar verkligen inte in på listan över favoriter. Då spelar det föga roll att det kryllade av 777:or och andra stora kärror. Att sitta och vänta på sin flight där var inte särskilt roligt. Frankfurt är likadan. Bedrövlig flygplats.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här