Även om taxi är billigt så går det att ta sig fram väldigt smidigt med metro i Dubai. Den klassas som världens snabbaste förarlösa rälsbundna transport och de dubbla spåren löper från stans södra delar till de norra, inklusive flygplatsen. Vid senaste besöket i våras passade vi på att lösa dagskort flera av dagarna och åkte många turer fram och tillbaka. Här tänkte jag sammanfatta mina upplevelser och tips.

Observera att detaljerna som nämns kring metro i Dubai gäller för april-maj 2018. Priser, tider, utbyggnader, regler och annat kan förändras med tiden.

Stationerna är lätta att känna igen

Metron går merparten över jord och det är svårt att missa stationerna. Allra helst för deras karaktäristiska utseende, alla ser dessutom likadana ut med sitt skal. Allt är, som på många andra ställen i det turisttäta Dubai, välstädat, ordnat och snyggt.

Räkna dock med att det blir promenader när man använder metron. Både vid Mall of the Emirates och Dubai Mall är det nästan en kilometers promenad från stationen till själva köpcentrumen. Det finns dock rullband för den som inte orkar, eller har möjlighet, att gå i de luftkonditionerade gångtunnlarna.

Metro i Dubai - en av stationernaBusiness Bay, Dubai

Gröna linjen löper en del under jord och där blir det lite mer klassisk tunnelbana. Det är ganska stora kontraster att gå nere i den bara några år gamla tunnelbanestationen och sedan komma upp i det slitna Deira. Jag kan ana att strikta regler kring förtäring och annat gör att det fortfarande är (och förhoppningsvis förblir) riktigt fräscht. Här har fler städer saker att lära.

Tunnelbanestation i Dubai Tunnelbanestation i Dubai

Röda och gröna linjen

Dubais metro består primärt av två linjer, en röd och en grön. Den röda, som öppnade 2009, sträcker sig från UAE Exchange i söder till Al Rashidiya i nordost. Den stationen ligger vid östra änden av Dubais flygplats (DXB). Själva flygplatsen har två hållplatser, en för terminal 1 och en för terminal 3. Den röda linjen går längs hela staden och passar perfekt för att ta sig mellan exempelvis Dubai Marina, Mall of the Emirates, Dubai Mall och redan nämnda flygplatsen.

Den gröna linjen, som började rulla 2011, täcker ett mindre geografiskt område än den röda. Den är dock ett bra alternativ för att upptäcka bland annat det “gamla” Dubai och just Deira.

Karta över metron i Dubai Karta över metron i Dubai

Dubai Tram

Utöver de två huvudsakliga linjerna finns det också en tram kring Dubai Marina. Har man löst ett dagskort till metron så fungerar det även här. Tramen går också bort till bland annat Palm Jumeirah Tram Station. Där kan man hoppa av och åka en monorail ut på den berömda palmen och hotellet Atlantis allra längst ut. Notera dock att monorailen ut på palmen kräver en separat biljett som kostar extra, men det går att lösa på plats.

Dubai Tram vid Dubai Marina Monorail-kortet Atlantis, längst ut på palmen

Priser och tillgänglighet

Ett dagskort för metro i Dubai är nästan det enklaste sättet att åka på. Då kan man åka hur många turer man vill i alla zoner och det kostar drygt 50 SEK (22 AED, klicka här för mer aktuella priser).

Metron rullar större delar av dygnet men det förekommer avvikelser lite beroende på veckodagar. Normalt är från 05 på morgonen till midnatt eller klockan 01, men på fredagar börjar den inte rulla förrän klockan 10 på förmiddagen. Det finns inga tidtabeller utan räkna med att det kommer ett tåg var fjärde minut under rusningstimmarna och var sjunde minut övrig tid.

Alla hållplatser ropas ut både på arabiska och på engelska och det är ingen större risk att åka fel.

Vagnarna i metron är tydligt uppdelade och det gäller att vara uppmärksam på var man kliver på. Förutom standardklass så finns det en Gold Class men också en dedikerad vagn för kvinnor och barn. I vagnarna på tramen är det tydligt markerat i golvet och jag åkte faktiskt på en tillsägelse av en annan passagerare vid ett tillfälle när jag stod lite för nära.

Vagnarna är uppdelade

Taxi eller metro?

Det är givetvis en smaksak och är man många i sällskapet kanske taxi lönar sig i det långa loppet. Men är man bara ett par så kan metron vara det bästa alternativet, om man är beredd att transportera sig till fots en del av sträckorna. Bara att gå i gångtunneln över de totalt 12-14 filerna av motorväg är ju en halvmaraton i sig.

Vi valde metro i Dubai på dagarna men åkte taxi till hotellet när vi landade på DXB (eftersom klockan hann passera 01) och när vi skulle hem och behövde lämna hotellet 05:30. Det blev helt enkelt enklast så och taxibilar finns det dessutom väldigt gott om. Heads up på taxi bara – alla bilar tar inte kort, något vi också fick erfara när vi skulle hem och hade bränt merparten av våra kontanter…

Har ni åkt metro i Dubai?

Vad är era upplevelser? Har jag missat något? Fyll gärna på i kommentarsfältet i så fall.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här