Hur skulle du vilja bli motiverad för att göra klimatvänligare tjänsteresor? För ett tag sedan satt jag och diskuterade just det här med några kollegor. Då slår det mig att ingen ens funderat på det där med “grönt traktamente“.

Tänk dig att du får två val inför din nästa tjänsteresa på tre dagar. Det ena är flyget, kort och gott. Det andra är tåget. Där får du som medarbetare ett tillägg i form av ett “grönt traktamente”, utöver den vanliga dagersättningen. Lägg till ett hållbarhetscertifierat hotell för ytterligare påslag på traktamentet.

LÄS MER Här ska du alltid välja tåget!

Idag är det många som väljer flyget i tjänsten, just för att det inte finns någon direkt morot att göra ett annorlunda val. För längre sträckor är flyget också det enda rimliga alternativet och det beror ju på flera aspekter. För personlig del handlar det om dåligt restidsavtal, att tåget ofta inte alls är billigare plus att en av Stockholms flygplatser ligger i princip granne med jobbets huvudkontor. 

Min egen sits är också ett av skälen till att jag började fundera det här. Hur jag kan motiveras att välja tåg framför flyg om jag måste resa i tjänsten? Det här kom jag fram till.

Grön resa – grönt traktamente

Om jag väljer ett grönt färdmedel, tåg alltså, ska jag belönas med en bonus på det traktamente som jag redan har rätt till. Som det är idag får jag dagtraktamente, lönetillägg och skatteavdrag. Här skulle bokningssystemet, där jag bokar resor och gör reseräkningar, automatiskt känna av om jag har en tågresa kopplad till bokningen. Då gör det ett grönt tillägg på säg 200 kronor per enkelresa. Det kan tyckas vara en småsumma men reser man mycket och väljer tåget åt båda håll så pratar vi plötsligt tusenlappar.

Har hotellet en bott på i två nätter dessutom en certifiering kring hållbarhet (fair trade-frukost, städrutiner, energiförbrukning, återvinning, vattenförbrukning och så vidare) så läggs ytterligare en bonus till på traktamentet, säg 200 kronor per natt.

De fyra senaste veckorna har jag gjort tre tjänsteresor på tre dagar vardera. Skulle allt det här ha slagit in på dessa skulle jag alltså, utöver sedvanligt traktamente på ett par tusen, hämta ut ytterligare 2400 kronor. Som sagt, det blir snart tusenlappar.

Grönt traktamente i verkligheten

Extra friskvård och bättre restidsavtal

Rent krasst har jag många bra avtalade saker på mitt jobb, inget snack. Jag har både friskvårdstimme och friskvårdspeng. Restidsavtalet har dock förbättringspotential och här finns det fina öppningar vid gröna resor.

Om jag väljer ett grönt färdmedel skulle jag till exempel kunna belönas med betald restid, vilket inte är fallet idag (helt absurt, jag vet!). Jag skulle också kunna belönas med en extra friskvårdstimme per tjänsteresa som helt görs med tåg. En friskare planet – en friskare medarbetare.

LÄS MER Så bra är SJ 1:a klass på snabbtågen

Östersunds kommun har testat – och lyckats!

Det finns faktiskt ett exempel kring det här med nudging och tjänsteresor. Hösten 2017 införde Östersunds kommun en klimatväxling för att minska antalet tjänsteresor med flyg. För varje enkelresa med flyg tillfördes en extraavgift. Inrikesflyget blev 400 kronor dyrare per enkelresa, 800 för likadan resa inom Europa och 1600 för en enkelresa till resten av världen.

Pengarna gick sedan in på ett konto för klimatsmarta investeringar. Under den första fyramånadersperioden inbringade det här projektet hela 337.000 kronor (!). Pengarna har använts till inköp av exempelvis elcyklar med hjälm och vinterdäck till förvaltningar som har sökt pengarna. Smart!

I andra fall skulle sådana här pengar kunna användas för inköp av teknik för att öka möjligheterna till distansmöten, eller rentav betala andra avdelningars tågresor. Det finns garanterat ännu fler smarta användningsområden för de här pengarna.

Batterimätare på en elcykel

Är grönt traktamente rimligt och genomförbart?

I grund och botten tycker att den rådande (och starkt polariserade) klimatdebatten borde tas om från början. Flyget är förvisso inte hälsosamt för miljön men det finns många värre miljöbovar som dock verkar glömmas bort. Jag tycker också att elcykelsubventionen som sådan är ganska fånig. Det är dock ett helt annat inlägg. Här har jag pratat om grönt traktamente och hur det skulle kunna motivera mig att välja tåget framför flyget.

Hur ett sånt här kalas skulle finansieras ska jag låta vara osagt, det är politikernas jobb. Jag tänker dock att om det finns pengar till märkliga subventioner av olika slag så borde det kunna finnas medel även till ett sånt här projekt. Klimatinvesteringar kostar. Det är knappast någon nyhet.

Så. Är det här rimligt och genomförbart? Skulle du också välja tåget framför flyget utifrån de här förutsättningarna? Var går din brytpunkt för när du väljer ett specifikt färdmedel? Är det så här vi får ner tjänsteresorna från luften till rälsen, eller ska vi sonika köra alla möten på distans framöver?

Som sagt. Grönt traktamente. Kom ihåg var ni läste det först.

16 KOMMENTARER

  1. Många bra idéer. Funkar förmodligen bra inrikes. Jag reser inte så mycket i tjänsten nu för tiden, men mina resor som oftast går ut i Europa skulle ta för mycket tid om jag inte skulle flyga.

    • Ja, så är det väl. Och att ta tåget utrikes från Sveriges norra delar känns väl inte helt genomförbart det heller. Då är väl frågan om man ens måste åka utomlands i tjänsten? Det kanske är DÅ man ska satsa på distansmöten?

      • Det finns säkert anledning att se över behovet av vissa resor samt hur många som behöver vara med. Mina resor är oftast kopplade till att göra försök eller kolla igenom utrustning innan leverans, så drt kräver fysisk närvaro.

        • Ja, ibland måste en ju vara på plats och ibland måste den ta det färdmedel som är mest effektivt. Håller med. Men kan nog se tillbaka på mina egna tjänsteresor och flera av dem skulle jag nog kunna ha gjort med tåg. Bara en sån detalj som att flyg är förvalt när resa ska bokas kan man ju också fundera på.

  2. Verkligen intressant. Jag tror på förändring som är initierat av individen till liten utsträckning, men riktig påverkan som ändrar i större omfattning desto mer.

  3. Jag har precis börjat på nytt jobb där jag reser och kommer att resa ganska frekvent. Mest till Borlänge. Jag har redan börjat fundera på och ”fixa och trixa” för att kunna resa mer/mest med tåg. Men någon form av bonus/incitament skulle definitivt trigga mig ännu mer.

    • Tack Linda och tack för att du delade den på Facebook. Även om det här inte är någon slutlösning på “problemet” så ser jag också en stor fördel med att ämnet lyfts. Rent egoistiskt sett också, eftersom restidsavtalet på jobbet suger. 😉

  4. Jag kan gilla den här idén! I mitt jobb får man inte flyga om det är kortare än 50 mil, men på längre resor kan det ju funka. Kvotering som det pratats om är också lite intressant. Gillar inte shaming och att hänga ut och klaga på folk, fel väg att gå tycker jag.

    • Aha, det finns avståndsregler alltså. Vet ärligt talat inte hur det ser ut på min arbetsplats men eftersom de flesta av resorna är till Stockholm så är ju flyget alltid en möjlighet där, eftersom det är 50+ mil.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här