På resan till Salzburg och Berchtesgaden blev det personlig premiär för mig att flyga med Austrian Airlines från Arlanda. Jag hade bokat en tur-och-retur via Wien och slantade upp 2200:- för kalaset, bokat på deras egen webb två veckor innan avresa.

Austrian kör flera dagliga avgångar sträckan Arlanda – Wien och merparten av flighterna görs med deras Embraer 195. För min del blev det just E195:an på tre av fyra sträckor, där den fjärde (Salzburg till Wien) flögs med en Dash-8 (Q400) som jag redan skrivit om.

I det här inlägget tänker jag visa sista etappen, hemresan från Wien till Arlanda.

  • Wien (VIE) > Stockholm (ARN)
    Austrian Airlines, OS315
    16 oktober 2018, 15:15-17:30 (15:27-17:19, flygtid 1:52)
    Embraer ERJ 195 (E195), OE-LWC (mars 2010)
    120 säten
    Säte: 21A, Economy Light (enbart handbagage)

Incheckning och boarding

Incheckningen var inga som helst problem. Jag reste enbart med handbagage så via Austrians app valde jag sittplats och fick boardingpasset digitalt direkt i appen. Precis så smidigt som det ska vara.

I Wien blev det bussboarding och den stora (enda?) fördelen med det är att man får en bra bild på flygplanet innan boarding. Jag kan förstå folk som inte gillar bussboarding, merparten av resenärerna kan jag tänka mig skiter i vilket plan man sitter i.

Här står i alla fall kärran som ska ta mig till Arlanda från Wien. Det är en Embraer 195, tillverkad i mars 2010 med totalt 120 sittplatser i konfigurationen 2-2. Drygt tio minuter efter utsatt tid fick vi luft under vingarna och såg en fin utflygning med österrikiska landsbygden under oss.

Austrian Embraer 195 på flygplatsen i Wien Kort efter takeoff

I kabinen

Jag gillar de här lite mindre planen och allra helst att det är duo-säten. Det finns både Ekonomi- och Business-klass och antalet platser i respektive klass varierar utifrån passagerarunderlag. Det är alltså ingen skillnad i benutrymme eller dylikt, däremot har man i Business alltid ett ledigt säte bredvid sig plus att man som alltid sitter i kabinens främre del.

Som icke basketspelare har jag sällan problem med benutrymmet men jag tror även att längre personer utan problem ryms här. Att det är duo-säten öppnar ju också upp ytorna lite, vilket gör att det inte känns lika trångt som i en 3-3-konfiguration.

Ljus, fräsch och välstädad kabin i övrigt, vilket så klart ger pluspoäng. Däremot finns det inga USB-uttag så glöm möjlgheten att ladda mobilen eller datorn under flygningen.

Sätena i Austrian Embraer 195Kabinen i Austrian Embraer 195

Enklare snacks

Under flygningen bjuds det på enklare snacks och dryck. Det går att bli serverad vin om så önskas men jag nöjde mig med en mugg kaffe. Man får också en chokladbit eller salta snacks som tilltugg, fullt tillräckligt under en knapp två timmar lång flygning, även om jag kanske hellre föredrar en macka (som hos exempelvis KLM och Lufthansa).

Det finns, som hos alla andra flygbolag, även ett magasin att läsa. Själv brukar jag bläddra upp bolagens karta med sina destinationer och även sidan med flygplansflottan. Alltid kul att se om de har någon udda plats som de flyger till eller något flygplan som sticker ut från mängden.

Snacks hos Austrian Austrians flotta

Från 38000 fot

Flygresan från Wien till Arlanda tog knappt två timmar och på en sån här flight gör man ju inte så mycket mer än att lyssna på podd/musik, får spö i Backgammon av sitt resesällskap och dricker kaffe. Jag drog på mig mina nya brusreducerande hörlurar som jag köpte för några veckor sedan, Sony WH-1000XM3 och njöt av tystnaden och fina vyer från 38000 fot.

Bonusen blev den fina inflygningen över Stockholm mot Arlanda. Inte för fina vyer över stan utan för att det var solnedgång och molnfluff. Riktigt vackert!

Dryden på Austrian flight OS315 Solnedgång och inflygning

Rimligt alternativ ut i Europa

På det stora hela var det smidiga flygningar med Austrian. Det flögs alltså från Arlanda till Salzburg via Wien och den här trippen kostade 2200:- tur och retur. Ska man bara till Wien så går det att flyga Economy Light (enbart handbagage) tur och retur för drygt 1400:-. Fullt överkomligt om ni frågar mig.

Det kan också tilläggas att det här är ett Star Alliance-bolag, precis som SAS. Det betyder att det går att tjäna Eurobonus-poäng på flygresor med Austrian.

Kort och gott är det här ett fullt rimligt alternativ om man ska ut i Europa och kan stå ut med att mellanlanda i Wien.

Fler som flugit med Austrian och vad tyckte ni?

3 KOMMENTARER

  1. You and me, vi som först bläddrar upp sidan med destinationer och flygplan 🙂 Japp, har flygit med dem flera gånger både long-, shorthaul och econ samt business. Helt okej.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här