Afrika

Streets of Nungwi

Som jag skrivit förut så är det nyttigt att bege sig utanför hotellens väggar och putsade fasader när en är på besök i andra...
Nungwi

Resa till Zanzibar – sju tips inför

Efter en veckas vistelse Zanzibar så samlar en på sig erfarenheter, både stora och små beroende på vad man gjort. Ni vet, sådant som...
Dyka på Zanzibar

Mnemba Island och julafton under ytan

Antingen går man upp medan det fortfarande är mörkt. Tar på sig de varma sockorna, mysbrallor och en värmande tröja. Drar igång perkulatorn med...
Beachvolley Nungwi

Nungwis härligheter i vidsträckt format

Efter en god natts sömn på Z Hotel, där vår nyfunna AC-vän kylt ner oss en aning under natten, tar vi en frukost nere...
Zanzibars landsbygd

Afrikansk landsbygd och skumpiga vägar

Vi sätter oss i vår privatbokade taxi efter två dagar i paradiset, som egentligen skulle varit tre. Sand mellan tårna efter att vi precis...
White Sands, Jambiani

Hotell på Zanzibar – att hitta det rätta

Att hitta hotell på Zanzibar, en ö bara snäppet större än Öland, kan låta som ett vanskligt uppdrag. Kanske allra helst om en väljer...
Red Colobus in Jozani Zanzibar

Jozani nationalpark, djungeln på Zanzibar

Medan tidvattnet gör snorkling och badliv svårt längs Jambianis milsvida stränder så passar det utmärkt att göra andra aktiviteter, som att ta en taxi...
Zanzibar

Zanzibars östkust, paradiset i två dagar

Från hetsiga flygplatser, irriterade passagerarkollegor, biljettköer klockan 3 på morgonen och en vänstertrafikerad taxiresa tvärs över ön. Till lugnets ljuva vrå på en av...
Jambiani, Zanzibar

På resande fot, lite längre än planerat

Så kom vi fram. Nästan på minuten ett dygn senare än planerat, efter att flygbolaget lyckats med konststycket att hålla oss på resande fot...
Solnedgång på Zanzibar

Så fick jag mina kontraster tillslut

Ända förra årets fantastiska julafton, med gnistrande snö, massor och minusgrader och ett norrsken på kvällen, så har jag drömt om att fira julafton...