Norge

Flyga till Svalbard

Vlogg: att flyga till Svalbard

När jag och Maria bestämde oss för att flyga till Svalbard över midsommar gjorde vi det som en norsk inrikesresa. Eftersom vi bara har...
Kajakpaddling på Svalbard

Bakom kulisserna på Svalbard

Vi paddlade kajak. Vi besteg en bergstopp. Vi körde hundspann på hjul. Vi såg vidunderliga vidder. Vi åt god mat. Vi såg midnattssolen på...
Alaskan Husky

Svalbards bästa hundkrafter

Molnen hänger tungt ovanför oss när vi i minibussen rullar allt längre in i Adventdalens djupa fåra. Longyearbyen försvinner bakom oss. Svalbard och dess...
Svalbard - kajakpaddling och topptur

Svalbard – från kajak till 800 höjdmeter

Ørjan ger kajaken en lätt skjuts ut från den steniga stranden och ljudlöst glider vi ut i Adventfjordens kalla saltvatten. På andra sidan, där...
Växling i Stjørdal

St Olavsloppet 2017 – race report

Som ni kanske redan läst var jag över på den norska sidan ett par dagar förra helgen. På agendan stod några sträckor av St...
Kajakpaddling på Adventsfjorden

Vykort från Svalbard

Svalbard alltså. Vi åkte upp över midsommarhelgen. Från Trondheim via Oslo till Longyearbyen flygplats. Till karga öde landskap som badar i sol under dygnets...
Steinviksholmen

Vackra vyer och vägen in i kaklet

Lördag morgon och klockan 06:02 började mobilen skrika på mig att kliva upp. Första gången. Efter ett par-tre snoozningar (vilket är standard) hasade jag...
Leirådal i Norge

In Sweden we call it Norge

Det där med Norge ni vet. Nu är det andra helgen på rad som jag hänger hos grannarna i väst men den här gången...
Roadtrip i Norge

Om att planera en topp(en)semester

Vi är i full färd med att planera sommarens aktiviteter och "lediga" dagar. Ett inte alltid helt lätt jobb när alldeles för många parter...
Medaljen

Svett, puls och vackra vyer

Så blev det lördag och St. Olavsloppslöpning, som hastigt och lustigt blev ett faktum tidigare i veckan. Knappt sextio mil i bil för knappt...
Trondheim

Löparlycksökaren i turistutstyrsel

Från att inte ha besökt norska sidan på ett okänt antal år så har jag nu varit där tre gånger på sex veckor. Dels...
Gaustatoppen

Hjältarna i telemarken

I jobbsökarsyfte packade vi ihop oss i bilen igår och stack till andra sidan. För andra gången på kort tid fick norrbaggarna Drydianskt besök...