Sluta inte att ställa krav

Med anledning av mitt förra inlägg om energislukare så vill jag tydliggöra att avsikten inte var att på något sätt få människan att sluta gnälla över fenomen i vardagen som inte blir som förväntat. Givetvis finns det tillfällen då det till och med är ens förbaskade skyldighet att ryta ifrån på något sätt, det handlar bara om att välja sina tillfällen, tänka ett eller ett par steg framåt och fråga sig själv vad man vinner på att gnälla. Som när jag skulle skifta däck på bilen exempelvis, eller som igår när jag och Mad var på bio.

Salongen skulle öppna halv sju, han öppnade fem över halv sju. Han besvarade inte mitt “Hej!” när vi kom in. Han gav mig en tillrättavisning när jag lämnade mitt telefonnummer som bokning, jag skulle givetvis ange bokningsnumret trots att han inte bad om det. Han slog med stämpeln i disken. Han avslutade det hela med ett “FAA-AAN!” när kvittorullen strulade. Han lyckades inte heller släcka ljuset i salongen i tid och widescreen på projektorn fungerade först efter två-tre minuter in i filmen. Ja, dessutom räknade han dagskassan under filmen och kastade mynt vars ljud utan problem nådde in till oss som försökte fokusera på film. Fjortisbrudarna två rader framför var som fromma små SMS:ande lamm när de satt med fötterna på sätena framför i jämförelse.

Vad jag nu då menar är att jag faktiskt betalade för en tjänst som jag har vissa förväntningar på. Jag kan ta en prasslande påse eller att någon heller SMS:ar bort sin dyra biobiljett men ett negativt bemötande från personalen som dessutom slarvar med det mest vitala av hela tjänsten tycker jag inte är okej. Har man själv arbetat med kundbemötande i olika former så vet man vikten av den delen av försäljningen.

Och jag borde givetvis ha tillrättavisat honom innan vi gick därifrån och varför jag inte gjorde det kan nog  bara bero på den äckliga Svensson-latheten. Att helt enkelt skita i det. Och det är en egenskap jag skäms för att ha och som jag i den mån jag kan ska tvätta bort. Det handlar inte om att bli en sur gnällgubbe, det handlar om att ställa krav på tjänster jag betalar för.

Men “Jaha? Men skulle inte du sålla bort energislukande detaljer ur ditt liv?” tänker du nu då. Givetvis ska jag det men det gäller också att skilja på sådant som man kan påverka och inte kan påverka och även förväntningar gentemot vad jag själv “offrar”, i det här fallet tid och pengar. Vill de inte ha mig som kund så kan jag sitta hemma och hyra film istället, det fungerar minst lika bra.

Med andra ord, slut inte ställ krav eller ha synpunkter. Sluta låta energislukande obetydligheter ta din tid och ork.

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.