Utbetalningar med miljö(o)vänliga Telia

För ett tag sedan skaffade jag ju som bekant min iPhone 4S min lokala Telia-butik (där jag också jobbat). I samma stund bytte jag också abonnemangsform från det gamla klassiska Mobil till Vänner till det nya Flex Medium (399:-/mån). Än så länge har det flutit på utan problem, eller ja, jag har ju inte hunnit få någon faktura än så jag faktiskt kan bekräfta att det har varit en bra deal för mig. Men rent tjänstemässigt har det rullat på fint. Det är ju en iPhone och Telia, det brukar ju rulla på bra. Igår däremot…

…dök det upp ett litet brev. Ett utbetalningskort från Telia (via Nordea), då jag tydligen betalat in 138 kronor för mycket. När, hur eller varför jag gjort det framgick inte men jag kunde ju gissa mig till det. Däremot är utbetalningen belagd med en avgift på 25 kronor, oavsett hur jag väljer att lösa in den. Till och med Telias butiker kommer att ta en avgift på summan om jag exempelvis väljer att använda den vid ett köp där. I övrigt inger mer brev, förrän idag. Då dök det ner ett stort kuvert med en hel lunta papper. Det var en fakturakopia med tillhörande detaljspecifikation. 30 sidor (!) där alla samtal och (drygt åttahundra) SMS specificerats. Trettio sidor!

Det uppkommer nu då ett antal frågor och det är för mig rätt intressant att få ett svar på dessa.

  • Varför får jag ett utbetalningskort på de pengar jag betalat in för mycket? Vanligtvis och vid tidigare tillfällen har den nästkommande fakturan korrigerats med beloppet utan att jag vare sig fått utbetalningskort eller fakturakopior hemskickade. Om jag exempelvis beställt en dyrare datatrafiktjänst har jag debiterats med ett kvartal i förväg (bara det är ju befängt) och har jag bytt tillbaka till en billigare tjänst kort därefter har detta korrigerats inom en eller två fakturor om jag har månadsvis.
  • Varför tas det ut en avgift oavsett hur jag väljer att lösa in checken? Även om jag går till en Teliabutik så kommer jag få betala för att lösa in checken med pengarna jag har betalat in för mycket. Till Telia.
Vis av jobberfarenhet vet jag att Telias fakturering ibland kan vara en jäkla soppa men att lösa en felinbetalning på det här tillsynes både onödiga och icke miljövänliga sättet är för mig en gåta. Jag är dessutom inte själv utan kan direkt peka på ett par-tre personer till (som köpte samma paket som mig samtidigt) som råkat ut för samma sak. Det som är intressant i sammanhanget är ju att få ett sådant här brev, samtidigt som Telia-bloggen Hållbar utveckling skryter om miljöarbetet. Hur tänker Telia – egentligen?
Föregående inläggFrån playan till snöfall
Nästa inläggDen där decemberhelgen
Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

16 KOMMENTARER

  1. Hej!

    Jag heter Susanne och jobbar på Telias Kundservice.

    Normalt får man en utbetalningsavi när man har betalat in fasta avgifter i förskott eller betalat in ett för stort belopp på en faktura.

    Jag har tittat på dina fakturor och jag ser att du har fått tillbaka pengar för fasta avgifter du betalat för din tidigare abonnemangsform (inklusive tilläggstjänster).

    I de flesta fall kan din bank sätta in pengarna på ditt konto kostnadsfritt.

    Ett annat alternativ är att du skickar tillbaka avin till vår ekonomiavdelning.
    Skriv då vilket banknummer inklusive clearingnummer pengarna ska sättas in på och även vilken bank du har.
    Adressen är:

    TeliaSonera Sverige AB
    Att. Återbetalning
    Box 184
    123 23 Farsta

    Jag håller med om att återbetalningar skulle kunna ske på ett smidigare sätt från vår sida, exempelvis genom att vi drar av summan på nästa faktura. Jag har fört vidare dina synpunkter till ansvariga och jag hoppas att det är något som kommer ändras i framtiden.

    Med vänliga hälsningar
    Susanne Boström
    Telia Kundservice

  2. Hej, tack för svaret och de tänkbara lösningarna.

    Jag tycker fortfarande att förfarandet är en aning märkligt, 30 sidor fakturaspecifikation som jag inte har någon nytta av alls. Varför måste fasta abonnemangsavgifter betalas tillbaka via utbetalnings-avi när tilläggstjänster (som mobildata) korrigeras på nästkommande faktura?

    Tyvärr lönar det sig ju knappt för mig att gå till Nordera, öppna ett nytt konto gratis och sätta in pengarna där och flytta till min riktiga bank. Det är väl ändå PlusGirot (?) som tar avgiften i slutändan, så av alla parter så är det de som gör minst som drar in pengarna på det. Rubbat. Otroligt rubbat.

  3. Hej Susanne Boström ! ! datum 2012-04-24

    Faktura datum……2011-09-20
    Faktura nr.31485488113

    Har skrivit till ER två gånger angående en återbetalning men inget händer.Är det så att vi kunder bara får strunta i det vi ska betala till ER, nä du då får vi kronofogden på oss…Är så less att hålla på och tjafsa med Er men blir så arg när inget händer.

    Ni har fått kopia på fakturan där kan ni läsa vad ni lovat läs brevet jag skrev till ER en gång till, där finns konto nr oxå…
    Dags att få ränta på pengarna.

    MVH Tage

  4. Har pratat med dom i telefon.Det är dom som sa att jag skulle skriva till ER…..har du ens läst alla brev jag skickat till Er.Där står klart och tydligt vad ni lovat…
    MVH. Tage

  5. Jag har gjort det.Har fått adressen av dom till ER.För det är ni som ska betala till mig.Hur ska jag då göra för att få rätsida på detta ärende….Var vänlig att skriva här,tack på förhand….
    MVH Tage

  6. Tage Lindberg, inse att det här är en privat blogg – inte Telia.

    Du har inte alls fått adressen till den här bloggen av Telia.

  7. Jag har fått den här adressen…
    Telia Sonera
    Sverige AB
    ATT återbetalningar
    Box 184
    12323 Farsta

    då jag gogglade kom jag fram hit till ER trodde jag skulle få hjälp från Er……….
    Vem är du Annica?

    MVH. Tage

  8. Och den adressen tycker du stämmer överens med “dryden.se”, där du nu skriver alla dina inlägg? Om du vänder dig till Telia så kommer de att hjälpa dig. Men JAG är inte Telia. Den här bloggen är INTE Telia. Susanne som skriver första inlägget här jobbar däremot på Telia och dess kundservice men hon har ingenting med den här bloggen att göra och hon läser garanterat inte dina inlägg här heller.

    Jag ber dig nu, eventuellt kanske för sista gången i en vänlig ton, att sluta tro att den här bloggen är Telia. Telia når du på 90200 (Kundtjänst) eller 90100 (växel).

  9. Tage: Vi föreslår du skriver ett brev till signatur “jag själv”, i vilket du klargör ärendet och orsak till återbetalning, samt bifogad bevisbördan för att styrka återbetalning.

    Här är formuläret: https://www.dryden.se/kontakt/

    Lycka till!

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.