Vi var som bekant ute och rullade runt i en BMW X1 i helgen som var, i det goda syftet men vi passade så klart på att ge oss några mil i förarsätet för att få känna och klämma lite. Senast i somras åkte jag en kort stund i en X1:a och blev inte jätteimponerad, den kändes då mest som ett långt sömnpiller. Ändring på det nu möjligtvis?

Det är när man får lite mer tid som man kan göra en bättre bedömning (på en lekmans nivå utan några som helst biltekniska kunskaper (hey, verkstan skiftar däcken åt mig och byter olja när det behövs) och yadayada men det är den nivån jag har att utgå från så det är bara att ta det för vad det är) och givetvis, det är ju en klassbil. Förhållandevis tyst, helskön automatlåda, pigg som fan och genomgående kvalitetskänsla deluxe i allt man berör. Men det kan man ju i och för sig begära för en bil vars prislapp landar på strax över fyrahundratusen. En detalj som jag uppskattade, kontra Passat-kombin som är i vår ägo idag, är dess mer kompakta form (såg inte den komma direkt…). Havet av luft bakom baksätet är hoptryckt och det ger en skönare kupékänsla än i just en kombi av Passatens storlek. Med mindre lastytor som följd så klart. På det stora hela är jag ändå lite överraskad av storleken. Förväntat liten men ändå goda utrymmen, kort och konkret utan att börja gå in på allt för djuplodade och flummiga detaljer.

Interiören, som jag personligen anser är BMW:s största akilleshäl, är förvisso bisarrt tråkig där instrument och dylikt andas gränspuck till förra seklet men det ska ändå creddas att den är ren från onödigt plottriga detaljer. För en interiör-Hitler som undertecknad är det ett klart plus. Jag hade nog så svårt att slita mig från Saab:s skönaste förarmiljö och jag hävdar år 2013 att min första 9-3:a, den gamla generationen och årsmodell -00, fortfarande står sig i topp vad gäller just förarmiljö. Allt på rätt plats. Få bilar har mött mina krav och gått “segrande” ur den striden…

Hur som haver, det var ett mycket trevligt dygn med en riktigt skön X1:a i ett helt fantastiskt höstfärgat Jämtland. Den perfekta helgen för ändamålet. Så. Roligaste med X1:an? Produktfotograferingen. Nästan i alla fall.

BMW X1 & Barncancerfonden

1 KOMMENTAR

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här