Snart behöver jag en ny handkontroll

Tryck på Start-knappen. Tryck på X:et. X:et igen och så ytterligare ett tryck på X:et. Handkontrollen får jobba hårt i FIFA-spelen och då menar jag inte att den får genomlida min handsvett eller regelrätta dunk om något går åt skogen. Det är menyvalen som den får lida för. Om det finns något som jag önskar att EA arbetade om från grunden så är det interaktion människa-speldesign i FIFA 10. Eller nej, jag menar 11. Eller 12. 13. 14. Eller 15 då, då har de ju en chans att göra om och göra rätt. Vi kan sejfa upp med 16 och så hoppas vi inte för mycket. För så här har det nämligen sett ut i de senaste versionerna av spelet, i alla fall till Playstation 3-formatet och jag är makalöst trött på det här. Kanske mest av allt i hela spelet till och med.

Det spelar ingen roll hur mycket EA:s i övrigt rätt eminenta FIFA-team säger att de byggt om spelet från grunden för någonstans sitter det en interaktionsdesigner som inte riktigt är som alla andra barn. Medan de andra sliter sina hår för spelupplevelsen lallas det på i menysystemet så man tror att de rökt på. Det ska inte vara nödvändigt att ständigt bekräfta tillsynes självklara val i spelet som skulle bespara användaren stoppmoment i varenda laddningssekvens om de upphörde. Startprocessen från det att jag X:at igång spelet i PS3:ans meny tills det att jag faktiskt spelar skiljer sig åt med flera minuter på de två spelen som liras mest från min TV-soffa. Modern Warfare 3 har jag igång på ett par minuter på sin höjd. Efter ett par minuters uppstart i FIFA har jag nog inte ens huvudmenyn.

Så. Hur ser det då ut? Vad är det jag gnäller över? Well. Vi tar det från början.

Välj språk.
Välj språk.

Det borde inte vara rocket science att spara mitt språkval för spelet men okej, det här är kanske det val jag har minst emot. Men fortfarande ett halt-moment i uppstarten av spelet.

Tryck på START - av någon anledning
Tryck på START – av någon anledning

Spelet är igång. Nästan. Vi verkar behöva bekräfta att vi faktiskt vill spela. Start-knappen är det som gäller.

Tryck på X - av någon anledning.
Tryck på X – av någon anledning.

Det kanske mest meningslösa valet, som inte är ett val utan bara en fånig bekräftelse som egentligen bara borde synas den absolut första gången man sparkar igång skivan. Haltmoment nummer tre är ett faktum.

Tryck på X - av någon anledning.
Tryck på X – av någon anledning.

Då är vi igång. Nästan. Jag har accepterat en matchinbjudan online och ska kasta mig in och spela lite. Men först – lite X:ande! Jag måste naturligtvis bekräfta att jag VILL ansluta till spelsessionen. Jag har dessutom inget val, jag kan inte ångra mig och backa utan jag får helt enkelt trycka på… japp – X:et. Delad förstaplats på listan över meninglösheterna.

Tryck på X - av någon anledning.
Tryck på X – av någon anledning.

Matchen är färdigspelad och både jag och min motspelare har valt att spela vidare. Matchen avslutas och vi kastas in till lagväljaren. Men först – vi måste givetvis okeja att vi faktiskt tänker spela mot varandra igen. Inga andra val, bara ett irriterande haltmoment i laddningsprocessen.

Så. Det mest intressanta vore ju naturligtvis att få höra vad EA:s FIFA-team själva har att säga om saken. Men, då jag dels inte tror att de läser det här och om de nu skulle göra det så skulle de inte förstå en enda stavelse. Men om någon känner någon som känner någon som har en kontaktyta in till det allra heligaste av nästen så får ni naturligtvis tipsa om det här utlägget.

Saken blir ju inte direkt bättre av att jag blev utspelad igår kväll. Hälften av irritationen härrör troligtvis därifrån. Kämpa Dryden, kämpa…

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.