När en fördom besannas (uppdaterad)

Det är dags att serva bilen efter att ha rullat på fint under våren, sommaren och hösten. Eftersom det då rör sig om en Volkswagen (och för egen del första inlämnandet för den här pärlan) så innehöll den första tanken som slog mig ”Berners…”. Berners är alltså Östersunds Audi- och VW-handlare som rimligtvis borde vara förstavalet när det kommer till att just lämna in sin bil för lite kärlek. Genom åren har jag dock hört en hel del prat kring just den här firman och dess lackande kvalitet både vad gäller servicemind, kundmottagande och själva grejen – handhavandet av kundernas fordon. Men jag är ju inte den som vill döma någon eller något på förhand (fast det händer ibland…) så första samtalet går till – yes. Berners.

Växeln hallå, de är fullt upptagna på verkstaden slash kundmottagningen (eller var det nu var fullt) så jag lämnar mitt telefonnummer och personen i andra änden mailar berörd kollega så att de ska återkoppla mig när det är ”min tur” (eller när de har tid, eller… ja). Klockan är tisdag onsdag 08:32 när vi lägger på och det är bitande kallt när jag knallar över bron till fastlandet och jobbet.

Jag passar, när jag ändå har tid, på att ringa några andra verkstäder för att kolla priser. Erfarenheten säger ju att det finns pengar att slippa lägga ut i onödan så jag ger det en chans. Tre ställen får jag prisuppgift från direkt, ett ställe återkommer senare under dagen och lämnar sitt pris på jobbet. När dagen är slut har jag fyra prisuppgifter av blandad karaktär.

Berners pris? Ingen aning, de har inte ringt.

På onsdagen, framåt 16-tiden och efter att ha fått ytterligare en prisuppgift, ringer jag en av de verkstäder som jag fick pris från, bokar tiden och gör upp lite andra detaljer kring inlämningen. Äntligen ska det bli av och förhoppningsvis kan vi ordna den andra detaljen också som jag undrade över.

Berners? Nej, de har inte ringt. Nu heller. Håller mina fördomar på att besannas? Ja, tydligen.

På den förlåtande sidan noterar vi att visst, man har fullt upp och man kan glömma bort saker. Det har ”bara” gått två arbetsdagar. Och ja, jag skulle självfallet kunnat ägna några minuter åt att ringa tillbaka för en liten påminnelse. Jag är egentligen rätt trevlig och prestigelös. Men är det mitt jobb att påminna dem om att ta pengarna jag vill kasta på dem? Knappast. Jag har gjort det förut men jag gör det mycket sällan två gånger. Är två arbetsdagar en rimlig väntetid för återkoppling? Det skulle jag inte tro, nej. Vill folk inte ha mina pengar och göra ett bra jobb så är det faktiskt deras problem. Inte mitt. I bilverkstadsbranschen finns det gott om arbetsvilliga företagare som mer än gärna skruvar i bilen och skapar sig ett gott rykte på stan.

Vad gäller Berners så har den här sessionen bara bekräftat det jag hört på stan. Man lämnar motvilligt in bilen för att få stämpeln i boken (vilket inte ens är ett vettigt argument) men man är vare sig nöjd med priset, bemötandet eller kvaliteten på det som utförs. Även om det bara rör sig om en liten fånig fjantservice för några ynkliga tusenlappar så noterar jag beteendet och jag skulle nästan kunna lova här och nu att framöver inte vare sig slita på deras växelsystem eller pressa medarbetarna till den gräns att de måste återkoppla mig inom ett par-tre timmar.

Så hur var det nu. Eftersom det rör sig om en Volkswagen så innehöll den första tanken som slog mig ”Berners…”. Plus ”…det här blir väl första och sista testet antar jag.”.

Fördom incheckad och arkiverad för ett tag framöver.

Uppdatering:
Idag, på fredagens förmiddag hörde så Berners av sig. Dels via svar på mail men också per telefon. Inte bara en gång utan två gånger. Och snabbt gick det. Vi talade ut utifrån våra respektive synvinklar och det var som taget ur skolboken om hur ett konstruktivt samtal ska gå till. Helt enkelt väldigt bra och jag uppskattar dessutom när företag tar till sig och tar tag i feedback de får in. Jag har lämnat synpunkter förut (och fått respons) och kommer att göra det igen om det krävs. Och eftersom jag egentligen är väldigt trevlig, prestigelös och inte den som är den så blir det slutgiltiga testet att sonika rulla in bilen hos dem i veckan som kommer.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.