Emma på Tillvaron har nyligen postat ett inlägg angående hur man på ett eller flera smidiga sätt hittar vettiga flygresor till bra priser, med lämpliga tider och med rätt flygbolag. En bra genomgång men också en fråga på slutet om hur vi andra söker bra stolar när man ska frakta köttet upp på 38000 fot och iväg någonstans. Eftersom jag är som jag är så brukar jag ibland landa (…) på framförallt Flygresor.se bara för att skaffa mig koll om vad det kostar att åka hit, dit, upp, ner, fram och tillbaka på den här planeten. Mest för nöjes och nyfikenhetens skull och jag skulle nog nästan kalla det för hobby. En hobby jag kombinerar med Flightradar-appen i iPhonen men det får blir ett annat inlägg i så fall.
Hur som helst, 2013 var ju året då jag bokade och flög mer än någonsin tidigare så då blev sajten av mig lite mer välbesökt än tidigare, nu på jakt efter mer konkreta resmål. SkyScanner har jag väldigt liten erfarenhet av än så länge.
Eftersom jag bor där jag bor så finns det just från Östersund inte särskilt många alternativ så jag brukar utgå från Arlanda om jag ska vidare ut i stora vida vä… Europa och sedan lägga på en tusenlapp för Östersundsturen tur och retur. Och eftersom jag ”bara” kom iväg på resor inom just Europa förra året så blir det några sådana exempel först. Som när jag och bror begav oss till Milano och Turin i höstas, då åkte flygresor.se fram direkt. Värt att notera vad gäller mina sökningar är att jag helt uteslutit Ryanair av det enkla skälet att jag helt enkelt inte vill resa med dem, men det är också ett inlägg i sig. Så. Så här då.
- De allra billigaste stolarna gick från Arlanda till Helsingfors eller Riga, för sedan vidare färd till någon av flyghamnarna kring Milano (Bergamo, Malpensa eller Linate). Runt tusenlappen per person tur och retur.
- De allra billigaste stolarna hade uteslutande ankomst- och avgångstider på mellanlandningen som innebar övernattning. Det i sig gör ju inte resan särskilt mycket billigare.
- SAS hade direktflyg från Arlanda till Linate. 1508 spänn tur och retur per person. Lite dyrare än om vi mellanlandat i någon öststat men non-stop ska inte underskattas. Lätt värt en extra femhundring och det här blev också den rutten vi valde.
När jag har åkt till England och Manchester/London tidigare har det också funnits alternativa färdvägar med väldigt låga priser som flygbolagen vill kasta på mig som resenär. Flygresor.se föreslog bland annat följande:
- Från Arlanda till Manchester, via exempelvis Helsingfors, München, Zürich och Frankfurt med bland annat Finnair, Lufthansa och KLM. Drygt 1300 vill de ha tur och retur om man åker nu i mars och det var ungefär där det låg när jag var i väg för tre år sedan.
- Som vanligt obskyra avgångs- och ankomsttider med övernattningsdilemman.
- SAS landade, lite som vanligt, en bit ner i sökresultatet men med samma fördel som många gånger tidigare – nonstop. Då spelar det för mig mindre roll om det kostar 15-25% mer när det ändå inte rör sig om några mastodontpriser.
Det är när det blir flygningar ”utomsocknes” som det börjar bli lite mer spännande. I höstas jagades det transatlantbiljetter för 2014 och då fanns det självklart också en hel hög med alternativ som skulle ta oss över havet på olika sätt. Den mest lämpade flygningen som just Flygresor.se föreslog var signerad Air France. Inte bara för att det var få stopp utan även för priset. Så här:
- Samma bolag från Arlanda, via Paris, till Miami och tillbaka.
- Inga speciellt långa standby-tider i Paris vare sig ut eller in, en och en halv timme är snarare åt andra hållet.
- Näst-bäst pris vid första sökningen på Flygresor.se. AirBerlin var billigare men gick från Arlanda via Berlin och New York innan man tog mark i Miami, vilket inte kändes särskilt aktuellt.
- Spontant känns AirFrance, utan att jag har åkt med dem, som ett välrenommerat bolag.
- 5500:- från första början men eftersom allt inte spikades direkt hann priset stiga till 6200 (på en vecka) innan resan bokades. Men för en tur och retur Stockholm-Miami känns det ändå som ett väldigt bra pris.
Gemensamt för alla gånger jag letat flygresor och sedan bokat är att jag alltid i slutändan bokat direkt hos flygbolagen istället för via ombuden eller resebyråerna som anges på Flygresor.se. Nu kan det i och för sig ha att göra med att jag alltid valt lite ”enklare” alternativ med ett flygbolag hela vägen. Dessutom verkar vissa resebyråer ha lite lägre priser än exempelvis SAS själva på samma resa, men då tar de ut extraavgifter för annars självklara saker som redan ingår om man bokar på SAS.se. Även i Air France-fallet ovan bokades resan direkt på AirFrance.se. Jag kan dock tänka mig att ombuden kommer väl till pass den dagen det ska bokas med arton olika bolag över elva kontinenter och sjuttonhundra länder. Men det tar jag då.
Mina tips kring flygresor.se ser ungefär ut så här då:
- Gör en grovskiss på flygresan som ska jagas och ange först bara datumen det gäller. Kör alltså helt utan filter i första rundan, för att på så sätt få ett hum om vilka prisklasser vi pratar om.
- Är datumen ens spikade? Om inte, jämför flera tillfällen och gärna helger kontra vardagar. Enligt en rätt färsk (2013) undersökning verkar det vara tisdagar som är mest prisvänliga.
- De två första filtren som jag brukar köra är att dölja flygbolag på Råd och röns svarta lista samt att avstå resor som innebär byte av flygplats.
- Restiden brukar jag dra ner i nästa steg. Inom Europa döljer jag allt över tio timmar.
- I nästa steg tar jag ner antal byten till en rimlig nivå. Mellan hyfsat trafikerade flyghamnar i Europa bör man kunna resa på max ett byte från Arlanda. Oftast försvinner flera resor med byten i och med att man drar ner restiden, då många av dessa innebär standby över natten.
- Vill man finlira och vet mer om vilka tider man vill åka kan man även justera in- och utresetider. Är man dock så här ”oflexibel” så får man också räkna med att många billiga alternativ sållas bort här. Billigaste resorna är i slutändan de ”obekväma” resorna med långa och många byten.
- Är det ett flygbolag hela vägen? Boka direkt hos detta. Det finns ingen vits att krångla till det med ombud och mellanhänder.
Själv har jag som sagt knappt använt SkyScanner men det är nog något jag ska ta tag i framöver. Efter en snabbrunda kändes den både användarvänlig och med små smarta funktioner som jag tror kan vara användbara (som att den direkt visar vad direktflyg / 1 byte/ 2 byten kostar).
Och om jag nu då, som inlägget hos E till sist inbjuder till, fick boka en valfri rutt i mars så hade jag fått grov beslutsångest. Men okej, skulle jag dra helt på egen hand utan hänsyn till andras önskemål hade det nog blivit österut (eftersom en tripp västerut redan är spikad). Shanghai i några dagar kanske följt av ett par veckor på Maui för att sedan dra åter till Stockholm via LAX och Heathrow. Inga onödiga stopp och 33 papp exklusive i princip allt.
Plus en tusenlapp till och från Östersund. Som vanligt.
Vad har du för restips? Hur bokar du flygbiljetterna? Frispelar du eller kör du färdiga paket med allt inkluderat?
Gud vilket bra inlägg, superkul!
När jag letade resor inför min födelsedagsvecka provade jag en sådan tjänst, tror det var flygresor.se, men utan att känna mig direkt nöjd med vad som presenterades. Gick istället in och letade på enskilda bolagens webbsidor och hann igenom SAS, Norwegian, British Airways innan KLM var den som gav ett löjligt bra pris. Lite mer jobb, men har man tid så var det värt det i min mening.
Vad var det som inte gjorde dig nöjd?
Jag tyckte det mest kändes plottrigt ärligt talat. Håller hellre koll på priserna på egen hand genom att kolla igenom bolagen jag känner till och som verkar vettiga. Dessutom är det lite av en sport, en utmaning åt mig själv att dammsuga nätet efter bra erbjudanden, även om det tar lite mer tid.
[…] jag ändå är inne på temat flygning och webbtjänster så tänkte jag att jag lika gärna kan passa på att tipsa om en app och […]