Tjugo spänn per omkörning

På vägen hem från Stockholm igår så blev vi på E4:an utanför Gävle omkörda av en bil man inte ser varje dag. Är man Saab-älskare så reagerar man lite extra och redan i backspegeln såg jag att det där inte var en vanlig rackare. Lyckligtvis svängde vi båda av och stannade till på Statoil där jag fick både en liten fotosession och en pratstund med ägarna.

Det här 9-7X-exemplaret, en -08:a, importerades med 26 andra från USA till handlaren i Småland. Där en 4,2 liters V8 på 290hk och enligt ägarna dricker den runt 1,4 per mil, eller som de själva uttryckte det…

“Soppan kostar en tjuga per omkörning”

Inte helt gratis med andra ord och plötsligt känns Passatens 0,5 mer mil som ingenting i jämförelse. De konstaterade att det är värt det. Typ. Jag tror inte att jag håller med. Visst, Saab i all ära men just i det fallet saknar jag inte mina gamla 9-3:or alls faktiskt och då var både Black Pearl och Silverpilen ganska bränsesnåla för sin tid.

Kul ändå att se en 9-7:a på vägarna, inte helt vanligt och totalt producerades bara knappt 21500 fordon av modellen. Den är inte riktigt lika unik som i fallet med nya 9-5 SportCombi som jag fångade i Vänersborg i maj 2011, den kombin hann ju knappt till produktion innan Saab kastade in handduken.

Saab 9-7X

Saab 9-7X

Saab 9-7X

Saab 9-7X

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

4 KOMMENTARER

    • Ja precis. Det producerades inga större mängder av den modellen. Tack och lov. Bränsletörstiga saker är väl det sista den här planeten behöver. 🙂

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.