Att få bokningarna ner i fickan

Vad är lika säkert om att löven ramlar av träden på hösten? Den stora julplaneringen! Så klart. Och just vid den tiden, när löven ramlar av, så brukar jag sätta mig och börja spåna på hur jag ska frakta min lekamen till julfirande släktingar i fjärran landskap. Som vanligt så är jakten på den ultimata planeringen till rimlig prislapp ungefär halva nöjet och i år är inget undantag.

Tre aktörer står för resetjänsterna i år och de lyckliga äro SAS, Malmö Aviation och SJ. I samband med bokningarna gick även deras mobila tjänster under luppen och det är själva anledningen till inlägget. Det finns nämligen ett knippe synpunkter från min sida där. Låt mig ta det från början. Året är 2014 och vi befinner oss i desktopversionen av Chrome…

Vi började med en sträcka med SAS. Sambo skötte bokandet för oss båda två, hon angav mitt Eurobonus-nummer och klickade hem biljetterna. Inga konstigheter. Jag öppnade SAS-appen på min iPhone tolv sekunder senare och mycket riktigt, där låg bokningen utan manuell input från min sida. Via ett klick på kalenderknappen i appen så fanns bokningen även i vår delade Google-kalender ytterligare ett par-tre sekunder senare. Det, mina damer och herrar, är det ska fungera. Sömlöst.

Näst ut att bokas var en resa åt andra hållet fast med Malmö Aviation. Inga konstigheter att klicka hem biljetterna och när allt var klappat och klart fick jag tanka hem en kalenderfil (ics) om jag så önskade. Jag avstod faktiskt då stegen att importera en kalenderhändelse till min Google-kalender skulle ta längre tid än att lägga in den manuellt, såvida jag inte har Google-kontot synkat i OSX på Macen och kör Kalender-appen där. Här blir det för många ”om” och ”men” att nyttan med det försvinner. Förresten, Malmö Aviation har ingen app utan kör istället en responsiv mobilwebb. Jag har inte bestämt mig riktigt för vad jag tycker om det (förutom att responsivt är bra skit), men mobila webbar har en förmåga att falla lite i glömska eftersom de inte på samma sätt landar på mobilens skrivbord som apparna gör. Å andra sidan är de plattformsoberoende. Ja, vi kan diskutera det där tills på lördag men det har vare sig jag eller ni tid med.

Sist ut, SJ. Bokningen är inga problem och priserna är absolut inga problem (och nej, jag tänker inte gå in på deras (o)förmåga att passa tider eftersom jag anser att den diskussionen är ganska väldigt tramsig). Det som däremot förbryllar är deras app. På desktopwebben loggar jag in och får mina bokningar direkt. I appen loggar jag in, klickar på Bokade resor och… sedan händer ingenting. Jag söker manuellt upp bokningen, som då hittas, och försöker sedan få mer information om den. Och sedan händer återigen ingenting. På desktopwebben fungerar allt fortfarande klanderfritt. Så här vill jag inte ha det. Sömnlöst!

SAS och SJ

Så. Vinnare i det här fallet blir ju onekligen SAS (till vänster i bild, SJ är till höger). Flödet från prisförfrågan till en färdig bokning inlagd i kalendern gick helt klanderfritt medan jag fick ägna alldeles för många minuter åt att lägga upp de andra tre-fyra resorna manuellt. Är man kalenderknarkare så är man. Vill man ha det automatiserat så vill man. Vad gäller priserna så vinner dock SAS inga troféer. Den här gången var det till och med nästan motiverat att ägna elva timmar åt en tågresa.

Men bara nästan.

Vad är viktigt för dig när du bokar? Bokar du direkt i mobilen? Synkar du mot en kalender? Eller ringer du respektive kundtjänst för att boka? Låt höra!

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!

Mer på samma ämne

7 KOMMENTARER

  1. Bokade alldeles nyss en SJ-resa via mobilwebben som jag därefter nästan direkt kunde hämta in i appen. Fick bara logga ur och logga in först. Sedan låg den där så snällt däremot!

    Norwegians app fungerar för övrigt den lika fint som SAS, kan jag meddela efter dagens tur! 🙂

    • Märkligt. Jag har en tågresa bokad i oktober som fortfarande, efter en vecka, inte syns i appen. Under ”Min sida” står den bara och tuggar. Hämtar jag en resa manuellt med bokningsnummer så fungerar det fint, till jag väljer att gå in på resan för att se detaljer. Blank sida igen (som bilden ovan) och så står den bara och tuggar.

  2. …men nu så, en ut- och inloggning senare ramlade allt in automatiskt. Men ska man behöva logga ut och in varje gång man bokar en ny resa?

    Norwegians app fungerade smidigt när jag drog till LA i våras, inga problem alls! Och som sagt, det är ju SÅ det ska fungera.

  3. Det där tuggfenomenet fick jag med, varpå jag loggade ur, loggade in igen och tada, där låg min bokning. Men vi kan väl lite diplomatiskt sammanfatta det med att det finns en del kvar att arbeta på med SJ-appen..?

    • Diplomatiskt var det, ja. 🙂 Det har å andra sidan SAS också, jobb med appen alltså (även om den blivit bättre). Det där med skeumorfism exempelvis är ju ganska passé sedan några år tillbaka.

  4. Om du inte redan installerat den, så kan jag tipsa om att det från idag finns en uppdatering till SJs iOS-app som dels bättrar på utseendet en smula men som framförallt verkar fungera bättre. Provade att via appen boka, hämta och exportera till Passbook utan besvär! 🙂

    • Ah, Passbook hade jag (efter omstarten av telefonen) inga problem med sedan. Däremot gick sökningar häromdagen otroligt segt men vi kan ju hoppas på att det är löst nu då.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.