Tajming, kaffe och Hakkapeliitta

Höst. Det betyder att det snart också är vinter. På vintern så ska man köra försiktigt och vidta de åtgärder man kan för att vara säker på vägarna. Igår tog vi tag i en sådan sak. Vinterdäck. Hela förra vintersäsongen rullade vi runt på en dubbfri uppsättning. Ingen av oss uppskattade det nämnvärt. Jag har kört dubbfritt en gång tidigare, på BlackPearl, och det var lika illa då. Den gången slutade det med Nokian Hakkapeliitta 5.

Den här gången blev det modell 8. Nokian Hakkapeliitta 8. Ska det vara så ska det vara, annars kan det kvitta. Dubbade finskor som finskor så att säga.

07:39 igår morse rullade vi in på Vianor i Östersund för vårt planerade däckskifte. 07:52 rullade vi därifrån. 13 minuter (!) från det att nyckeln drogs ur tändningen tills det att vi rullade ut på Hagvägen igen (det ni, två-timmars-Bilbolaget!). Påfyllda med kaffe medan däcken hängdes på plats. Betalda och klara med kvitto och garantisedel i väskan. De kan sina saker. Och det är just precis därför som någon annan får skifta däcken istället för att jag själv ska ligga och svära på parkeringen hemma.

Igår vid lunch ramlade snön ner från en gråtung himmel. Tajmingen gott folk, tajmingen.

Nokian Hakkapeliitta 8 och Vianor i Östersund

Nokian Hakkapeliitta 8 och Vianor i Östersund

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!

Mer på samma ämne

9 KOMMENTARER

  1. Själv har jag en uppsättning dubbfria som ligger och väntar på sämre tider. Har bara haft dubbat tidigare och man hör väldigt många vitt skilda åsikter om dubbfria vinterdäck, så det ska bli intressant att testa.

    Dubbdäck bullrar ju rätt mycket och tappar skärpan efter ett par säsonger, så det vore skönt om man kunde nöja sig med dubbfria.

    • Jag kan förstå föregående ägare som valde dubbfritt, med tanke på var bilen rullat men här uppe så föredrar jag in alla dagar i veckan från oktober till april. Ljudnivån är inget jag reagerat på hittills. Visst, lite högre men det blir det ju i vilket fall på vinterväglag och isräffflade underlag.

  2. Tajming gillar vi! Har varit med om att det säsongens första snöande började under tiden jag stod inne i garaget och bytte till vinterdäck en gång, sådär lagom perfekt. För egen del så skall jag dessutom för första gången köra med dubbfritt efter att ha övervägt det i ett antal år nu. Alltjämt rätt skeptisk till det som sådant, men det får vara värt ett försök!

  3. Tja, jag kom fram till att det passar hur jag kör bäst helt enkelt. Jag är inte beroende utav bilen i min vardag och har möjlighet att låta den stå när vädret är som sämst generellt sett. Känner inte att jag kan motivera körning med dubb helt enkelt, sett till vägslitage och buller i förhållande till den nytta det kan vara till mig.

    Hade jag kört var dag och varit beroende av bilen för att ta mig till/från jobb eller för den delen, kunna åka och handla, då hade jag tveklöst gått för dubb ännu en gång.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.