Jag har ett nytt tidsfördriv. När jag sitter på ett flygplan. Eller tåg. Eller ligger i sängen och inte kan sova (vilket i och för sig är sällsynt). Otroligt beroendeframkallande är det dessutom just nu. För ett år sedan, när Sim City släpptes till OSX och Mac så funderade jag på att köpa men lyckades avstå, för jag insåg vilket beroendeframkallande och tidskrävande spel det är. Nu har det kommit till iOS och jag kunde inte hålla mig borta.
SimCity BuildIt bygger (!) på samma koncept – bygg, utveckla och underhåll din stad och dess invånare. De kräver sin lokala polisstation, sin hälsovård, gärna en park att lägga fritiden i och en brandkår att ringa om man satt eld på kåken. Fördelen för mig personligen, med en mobilversion, är att jag kan spela lite när som helst utan att vara i behov av min Macbook.
Jag har hittills bara spelat ett par-tre veckor och har inte kommit så långt än. Även om invånarna är nöjda så får jag inte ekonomin i stan att gå runt riktigt, det är dyra byggen som mina kräsna invånare vill ha och stålarna rullar inte in i den takt jag vill. Ju mer jag bygger desto mer krävs det i form av vatten, energi, hälsovård och så vidare. Jaja, jag har några timmars väntan på ett par flygplatser att ta kål på även på hemresan idag så jag kommer att ge spelet lite mer kärlek. Sedan återstår att se om mina undersåtar till invånare ger det samma tillbaka.
Plus:
- Gratis, med möjlighet till i-appen-köp.
- Enkelt att komma igång.
- Grafiken är riktigt fin och gör sig bäst på en större skärm, typ 6 Plus (jag är inte alls partisk…).
- Beroendeframkallande.
Minus:
- Batterislukande.
- Att spelet laddas om varje gång man gör något annat, vare sig man går ur det helt eller svarar på ett SMS direkt i notiscentret.
- Beroendeframkallande…
[…] exakt två månader sedan skrev jag om det då nysläppta SimCity BuildIt för iOS, med inlägget Skrytbygget i mobilen. Ibland får jag för mig att sluta spela spel i mobilen på grund av bristande tid och intresse […]