Sommarens och höstens träningsplanering

När det gäller resor går jag ju som bekant efter devisen…

Innan nästkommande resa är genomförd ska en ny vara bokad.

Det har fungerat väldigt bra de senaste åren. Just nu ligger Amsterdam som spikat mål och efter det är det ju den ordinarie sommarsemestern som ligger och gottar till sig i väntan på varmare temperaturer, grönare träd och badvänligare vatten.

Jag försöker även tänka likadant med träningsmålen, så att jag inte står helt handfallen när jag spurtat i mål i Göteborg, på Lidingö eller var jag nu är och sätter personliga rekord (Mvh Herr Ödmjuk). Med tanke på att Göteborgsvarvet är mindre än en månad bort så är det ju hög tid att börja fundera på vad sommaren och hösten har att erbjuda. Jag vill ha träningsmål men framförallt så brukar det vara riktigt kul att dra iväg och stå på startlinjen någonstans. Känna hur adrenalinet pumpar. Vara omgiven av likasinnade och tillslut få ge sig ut för att slita en eller ett par-tre timmar.

Så, 2015 och dess andra halva. Vad har vi?

Först ut är Kraftprovet i Trollhättan den 17 juli, ett lopp som jag sprungit flera gånger tidigare och där 55:27 står som personbästa från 2013. Jag tycker om den här rundan, ganska hårt kuperad upp i Strömslund för att sedan falla totalt ner till slussarna. Sedan avslutas loppet de sista kilometrarna längs kanalen och framförallt det publiktäta upploppet.

Kraftprovet i Trollhättan 2005
Jag själv på upploppet i Kraftprovet 2005. Foto: C. Rosvall

Näst på tur står ToughViking den 29 augusti i Stockholm, som jag premiärkörde nu i augusti som var senast. Wow! Det här loppet har jag lovat mig själv att göra om och så lär det nog bli nu i augusti som kommer. Den perfekta variationen mellan löpning och ren fysiskt slit med resten av kroppen. Innehåller allt från simning, krypa i lera, monkey bars och hela paketet. Inläggen om tävlingen i sin helhet och även recensionen hinder för hinder kanske kan fungera som inspiration för er? Definitivt för mig!

Tough Viking - målgång
10 000 volt på upploppet i Tough Viking 2014. Foto: M. Carlsson

I väntan på att jag ska bestämma mig för att göra det där maratonloppet som ”alla ska göra” så fortsätter jag med Lidingöloppet, i år den 26 september. En perfekt tid där den klara höstluften har gjort entré och med sköna temperaturer för löpning (i alla fall de två gångerna jag har sprungit). Dessutom sägs ju den här lilla rundan på 30 kilometer vara tuffare att genomföra än självaste Stockholm Marathon. Personbästa satte jag i höstas när jag tog mig runt på 2:48:44 och skrek ”Håll höger!”, det borde ju vara fullt rimligt att piska ner till sub-2:45 till i höst va?

Medalj och GPS-klocka efter Lidingöloppet
Personbästa på Lidingöloppet 2014! Foto: J. Silfver

Här har jag alltså lite mål för den kommande tiden. Jag noterar dem tillsammans med det ganska svåra i att få till träningen under den här perioden. Ni vet, sommaren med en grill bredvid sig och en kall god öl som starter. Men som jag också brukar säga; jag tränar och då kan jag unna mig det goda också.

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!

Mer på samma ämne

2 KOMMENTARER

    • Faktiskt, Lidingö kvalar absolut in som ett sånt men det beror ju på vad man gör av det också. Inga lopp är roliga om det inte är förberett med träning innan. Ska du köra Tough Viking i år igen?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.