Fyra saker som Varvet kan göra bättre

Det har varit mycket hyllningar nu till Varvet (a.k.a Göteborgsvarvet) sedan jag sprang runt på personbästa den 23 maj och det så klart med all rätt. Dels själva avhandlingen om loppet i sig men också mina sex goda skäl till varför just Varvet är favorittävlingen, gårdagens lilla klickmonster. Jag måste dock också få komma med synpunkter på saker som jag tycker kan förbättras till kommande år, det finns nämligen lite förbättringspotential på sina håll.

Så här.

Flaskhalsarna
Göteborgsvarvet har vuxit och är idag världens största halvmaraton. I år var det 64000 (!) anmälda och drygt 46000 fullföljande. Det säger sig självt att det blir trängsel i leden längs med banan och ett lopp är väl knappast en anledning till att bredda vägarna, eller? Vissa platser är svåra att komma ifrån, som gångvägarna innan Älvsborgsbron vid halvmilen. Det är en såpass kort passage, totalt kanske hundra meter, att det knappast spelar någon större roll.

Avenyn däremot, är det kanske läge att lägga tillbaka rutten till Södra Vägen och springa längs Heden för att komma upp vid Götaplatsen? Så var det fram tills något år jag inte kommer ihåg (2006 kanske?). Visst var det också färre löpare då men undrar om man inte skulle kunna komma runt den värsta trängseln på Avenyn. I år var det hur som helst hopplöst trångt.

Göteborgsvarvet vid Avenyn

Dag Hammarskjöldleden är lite värre, gångbron över leden fram till 20km-markeringen var igenproppad när jag kom dit, och tempot var lågt. Inte så konstigt kanske med tanke på vad klockan var och hur långt loppet var gånget. Jag klandrar ingen för sitt tempo givetvis men jag tänker samtidigt på vilka alternativa vägar som finns till målet. Löpa in i Slottskogen efter Övre Husargatan? Spärra av ett par filer på motorvägen?

Bajamajorna
Det måste ha varit hundratals med bajamajor i Slottskogen, de var bra utspridda och folk använde dem istället för att ställa sig i skogen och göra behoven. So far so good men herrejösses vilka köer det ändå var till dem. Ett par hundra till kanske skulle sitta på sin plats men jag vet inte riktigt var.

Publiken
Det här kan inte Varvetorganisationen göra något åt men det är fortfarande irriterande och förekommer i alla tävlingar – korsande åskådare. Av runt 200000 åskådare så finns det ju statistiskt sett ett par rikspuckon som inte förstår bättre än att springa ut i vimlet av löpare och förstöra. Den som håller på med det får gärna förklara hur hen tänker när hen ska korsa Avenyn utan några som helst luckor i löparledet. Risken att gå omkull och rakt ner i kullerstenen är tämligen stor och även då att dra med sig ett par-fem-sju löpare i fallet. Ren och skär idioti och just på Avenyn röt jag ifrån ordentligt vid ett tillfälle. Svårt att hålla käften helt enkelt.

Gurka!
På Avenyn hade det varit fint att, som tillägg till vätskan, också få sig lite saltgurka. Ett litet enkelt grepp för att samla energi och fylla på förrådet inför de fyra sista kilometrarna. Lidingöloppet kör det och det tycker jag fungerar riktigt bra!

Det var några korta synvinklar på en annars bra tillställning!

Göteborgsvarvet 2015

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just det och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här

Vinterinspiration

ICEHOTEL

BJÖRKLIDEN

LÅNGFÄRDS- SKRIDSKOR

IDRE HIMMELFJÄLL

TOPPTUR