Inför en långflygning så brukar jag göra research kring allt från flygbolag, flygplan, flygplatser, vad som ingår i biljetten och så vidare. Vissa saker kollar jag upp redan innan jag bokar, så att jag kan jämföra de olika alternativen. Andra saker är rena praktiska detaljer inför själva flygningen. Efter några långflygningar på samvetet lär en sig snart vad som gäller men för den som gör sin första längre flight tänkte jag här berätta lite kring vad som kan vara bra att tänka på.

1. Ta reda på flygplansmodell

Det här kan verka svårt muppigt men faktum är att det kan vara till stor hjälp när det kommer till punkt 2 nedan, att välja sittplatser. Det är nämligen ganska enkelt att ta reda på vilken kärra du ska spendera din långflygning i. Hos vissa flygbolag och på många söksajter framgår det direkt vilken typ av plan det är men ibland inte. Räddningen är dock nära. Surfa in på Flightmapper.net, ange aktuellt flygbolag och flightnummer och vips – där har du schemat för vad som flygs på den aktuella sträckan och av vilka.

LÄS MER! Guide – så hittar du vilken flygplanstyp du ska flyga med!

Notera även att det på söksajten kan stå ett annat flygbolag än det som faktiskt flyger, så kallad codeshare. United Airlines flight 8841 flygs i exemplet nedan av Lufthansa och deras flight LH400.

UA8841Lufthansa A380

2. Hitta planets bästa platser

När en väl vet flygbolag och modell är det bara att nörda vidare. SeatGuru.com är räddningen om en vill hitta guldplatserna och undvika skräpet, framförallt om en huserar i boskapsvagnen (ekonomi alltså). I princip varenda plan hos varenda flygbolag finns med, tillsammans med kommentarer och betyg. Ett av mina bättre kap är flighten från Frankfurt till Toronto, där jag hittade 54J nästan längst bak i kabinen. Det är där som 3-4-3-konfigurationen blir 2-4-2. Massor av utrymme för mitt handbagage, plus fönsterplats. Guld!

Jägartips! Youtube är en bra källa för in-flightfilmer. Sök på antingen flightnummer, flygbolag och/eller flygplansmodell så är chansen stor att du får se hur kabinen ser ut och vad som erbjuds ombord. Här kan ni se min film från flighten jag nämner ovan.

3. BYOD

Begreppet står för “Bring your own device”, ta med din egen enhet. Visst finns det (oftast) skärmar och filmutbud men många gånger är både teknik och utbud av skiftande kvalitet. Att man ibland inte heller kan plugga in sina egna lurar gör saken ännu värre. Det är bara business som kan erbjuda riktiga hörlurar, flyger man boskapsvagnen så är det allt som oftast plastiga och värdelösa öronsnäckor.

Äger man en surfplatta så ta med den och preppa den med film. Flera av filmtjänsterna har offline-läge idag, till exempel Netflix.

Jägartips! Medtag egna hörlurar/snäckor, allra bäst är så klart brusreducerande!

4. Laddare för din pryl

En laddare till mobil, surfplatta och dator ska givetvis ligga i handbagaget. På de allra flesta flygplan finns det USB-uttag vid skärmen på sätet framför och där fungerar det utmärkt att ladda sin smartphone eller surfplatta. I vissa fall finns det också ett vanligt strömuttag, för datorn.

Jägartips! Har flera prylar samma typ av laddare? Då räcker det med en sladd. 

5. Stödstrumpor

En långflygning på åtta-tio timmar är inte bara som att sitta på kontoret en dag, du gör det med ett helt annat lufttryck i kabinen på 39000 fot. Vissa som flyger långt ofta har jag hört använder dem med gott resultat så rekommendationen är att ha dem på sig, då de ska öka blodcirkulationen och förhindra proppar.

Minst lika viktigt är det att se till att röra på sig emellanåt. Gå en längre sväng om du ändå ska på muggen, passa även på att stretcha lite och gör tåhävningar i trappen om du flyger A380. Ser fånigt ut – men det är precis tvärtom.

6. Något för öron och ögon

Hos vissa flygbolag ligger det en liten goodiebag på sätet innehållandes en filt, öronsnäckor (av varierande kvalitet) och ögonmask. Hos andra inte. Antingen googlar du innan så du vet vad som gäller inför just din resa eller så skaffar du egna prylar på Apoteket. Ögonbindel är bra skit men frågan är om inte propparna för öronen kan vara en riktig livräddare. Det där med skrikande ungar eller snarkande stolsgrannar kan bryta ner även den mest mentalt starka sömntutan. Tro mig.

Jägartips! Skaffa ett par brusreducerande hörlurar, sedan vill du aldrig med flyga med något annat. De kostar en slant men är helt galet värt pengarna! Jag har använt både Bose QC30 (in-ear) och kör nu Sony WH-1000XM3 (over-ear).

Bose QC30

7. Drick vatten under en långflygning!

Ha alltid med en flaska vatten och fyll på vätskedepåerna med jämna mellanrum. Tre-fyra deciliter i timmen räcker gott och väl för att hålla kropp och huvud i gott skick under hela flygningen och så slipper du springa på muggen i tid och otid. Nu kan i och för sig en löprunda på toa vara en bra grej, för att få röra på sig, men måttligt populärt om en sitter längst in och de andra två snarkar bredvid.

Jägartips! Undvik alkohol och andra uttorkande saker. Den torra luften i kabinen förstärker nämligen detta till det negativa. Dessutom riskerar du att bli full och odräglig (se punkt 12 nedan).

8. Ta med nackkudde – och använd den!

Alla har vi somnat i bilen, på tåget och på flyget. Utan nackkudde. Alla har vi vaknat med en onormal smärta i nacken. Det här undviks ganska enkelt genom en nackkudde.

Jägartips! Köp en Ovaer. Sedan vill du inte ha något annat. 

Ovaer in action

9. Förvara värdesaker där de förtjänar att förvaras

Att somna på en långflygning kan i bästa fall innebära att en sover bort flera timmar. En vrider och vänder på sig och rätt som det är så ramlar något av värde ur någon ficka. Passet, plånboken eller någon viktig resehandling kanske? Förvara därför det absolut viktigaste nära inpå kroppen och gärna förankrat på något sätt. En liten förslutningsbar väska innanför tröjan kanske känns töntigt men det kan vara lite av en saver.

10. Tänk på ögonen

Luften i kabinen är torrare än vanligt så ha det i åtanke om du använder linser. Med andra ord – ta med glasögon om du äger ett par och låt ögonen vila, inte minst under en långflygning. Dessutom är det betydligt skönare att blunda ett par timmar om linserna är urplockade. Alternativt, se över vilken typ av linser du har. En uppsättning silikonhydrogellinser släpper till exempel igenom mer syre till ögonen och kan användas dygnet runt, en klar fördel under omständigheterna på ett flygplan i tio timmar eller mer.

11. Tygpåse i väskan

Ta med en tygpåse i handbagaget. Innan boarding packar du om en snabbis och får ner de de mest nödvändiga prylarna i påsen. Jag tänker på laddare, vattenflaska, bok/tidning, surfplatta, uppblåsbara nackkudden, glasögon, öronproppar, en extra tröja och så vidare. Denna påse kan du sedan ha vid fötterna medan ditt resterande handbagage ligger i hyllan ovanför.

Jägartips! Plast prasslar, en tygpåse är tyst när du rotar i den.

SAS nya kabin på A330E

12. Var trevlig!

Det minsta en kan göra är att vara trevlig. Mot personalen i gaten. Mot kabinpersonalen. Mot din stolsgranne. Det är ingen idé att hetsa över att planet lyfter tio minuter efter utsatt tid, att du får maten sist av alla eller att grannen har sin lampa tänd.

Det är ju lite grejen som jag skrivit om tidigare här – att vara förberedd för en långflygning. Öronproppar, ögonbindel, bra val av sittplats och så vidare. Ju mer preppad du är inför en flight desto bättre förutsättningar har du för att den ska bli just trevlig.

Jägartips! Le! Det är inte så svårt som många verkar tro!

13. Hälsa på grannen

Lite på samma tema som punkten ovan. Det är i 999 fall av 1000 helt ofarligt att säga hej till grannen bredvid. Ett hej betyder alltså inte att en ska hångla, kramas, ha djuplodade diskussioner om Burmas BNP eller ens skaka hand. “Hej!” räcker. Det kanske blir det enda ni säger till varandra på tio timmar eller så öppnar isbrytaren upp en ny vänskap. Lärdom föder också ofta förståelse. Aha, personen är flygrädd och kanske kommer att hyperventilera. Aha, hen är känslig nötallergiker. Ah, människan har liten blåsa och det kan vara så att det blir lite fler toabesök än vanligt. Ungefär så.

14. Ha med något ätbart

Nu är jag en så kallad “labrador” i sammanhanget: jag äter allt, har inga allergier och har väldigt få saker i matväg på min shit-list. Men, rätt som det är så serveras det något i det närmaste oätbart (kan inte komma på vad) och då är det bra att ha ett litet lager med reserver, allra helst på en långflygningen på massvis av timmar.

Jägartips! Avstå nötter! Du har ingen aning om vilken typ av allergier som befinner sig i närheten och vissa är mer känsliga än andra. Just nötter kan vara förödande och folk kan känna av dem på flera meters håll, i en annan del av kabinen! Jag repeterar: avstå nötter!

Mat ombord som förgyller din långflygning
Menyn på en long-haul över Atlanten.

15. Bli uppgraderad

Sista punkten och det tar lite emot att tipsa om det här. Det är förmodligen inte så enkelt som många vill få det att verka (“klä dig snyggt”, “klädsel spelar ingen roll”, “res själv”, “res flera”, “var trevlig”, “var otrevlig”, “boka sittplats innan”, “boka inte sittplats innan” och så vidare). Visst, det kan vara värt ett försök om omständigheterna är de rätta (försenad flight, fullbokat plan, du är i god tid innan och kan i lugn och ro fråga personalen vid gaten och så vidare) men det är väldigt mycket som ska stämma för att det ska gå vägen.

Dessutom, av det jag läst i ämnet, sker de flesta uppgraderingar automatiskt utan mänsklig handpåläggning innan du ens kommit till gaten. Då spelar mysbrallor eller kostym mindre roll. Men visst, det kan vara värt ett försök.

Så. Ha en trevlig långflygning och sist ut:

Vad har du för tips som förgyller din långflygning?

SAS long haul Business class
Går det verkligen att bli uppgraderad hit?

Grafik: skärmdumpar från SeatGuru.com och Flightmapper.net.

22 KOMMENTARER

  1. Stilnoct, värt ett försök? 😉 På Miami-flighten var jag faktiskt lite orolig, framför oss satt två par med varsitt litet barn. Men då de satt längst fram i vår del av kabinen så hade AFR ordnat med sängar åt barnen (eller om de ordnat själva, vet inte) och de höll sig helt tysta hela resan. Nästan lite osannolikt.

  2. Bra och roligt inlägg! 🙂 Har rest mycket mellan Australien och Europa med långflyg, mina bästa grejer att tänka på är vatten, bra hörlurar (att använda till planets filmer och entertainment också) samt min egen musik, bra nackkudde, och om tillåtet även snacks (till Australien får man inte ta med mat dock, men ofta kan man be om extra snacks om man blir hungrig på planet). En sovmask får man ofta på planet, men kan vara skönt att ha med egen också 🙂 Gillar även det du säger med att prata med grannen, brukar vara trevligt och ett bra sätt att skaffa nya bekantskaper! Jag har ofta svårt att sova på långflyg (inte ens efter 24 timmar sover jag) så jag brukar gå runt och röra på mig, prata lite med flygvärdinnor och andra sömnlösa passagerare 😉 En bra bok hjälper ibland! Blev uppgraderad en gång till Business class pga ett inställt flyg, det var klart bästa flygningen änsålänge med champagne och grejer! Lyckades till och med sova några timmar då 😉
    Ibland om man flyger långt som till Australien kan det vara skönt att ha en natts mellanlandning i typ Asien om man känner sig helt slut, eller så tar man hela vägen med en gång vilket jag föredrar 🙂
    Rolig läsning, keep it up och happy travelling!! 😀

  3. Nackkudde har verkligen varit ett måste för mig på flygningarna mellan Finland och Teneriffa, dessutom tenderar jag att sova eller iallafall vila ögonen stor tid av flygningen, jag blir så sömnig i flygplan.. Ögonbindel provade jag senast också, det var super! Brukar också ha med mig eget att äta och dricka så behöver jag inte nödvändigtvis köpa deras dyra matportioner som inte ens jag blir mätt av.. Öronproppar och att ladda ner nån film färdigt ska jag försöka minnas till nästa gång, har hittills aldrig kommit ihåg de små detaljerna.. 🙂

    Annars gäller bl.a. följande för mig: våtsavetter, mjuka kläder som skaver så lite som möjligt, låga bekväma skor och ullsockor – för med skor på blir jag fort svettig och sedan kall om fötterna, utan skor bara kall.. Ingetdera är ju så trevligt.

  4. Eleonor, bra tips det där med stop over. Satt själv och researchade NZ i vintras och fick då en fantastisk flygresa som förslag med ett dygns stopöver i Singapore. Men så är ju flygresan till NZ helt bisarr lång så då lämpar det sig nog bra med ett längre stopp så en kan utforska staden lite.

  5. Finfina tips! Egna hörlurar, bra spellistor på offlinemode i Spotify och ett litet uppfräschningskit(tandborste, deodorant, ansiktskräm, våtservetter mm) kan vara guld värd. Det sistnämnda i alla fall om man har flera flyg på varandra. Då kan man känna sig sjukt ofräsch.

  6. Kul, och användbart, inlägg. Önskar att punkt 3 och 4 vore mer användbara för mig. Har med en massa grejer och tänker att jag ska lyssna på musik, titta på film och allt det där, men det slutar med att jag sitter och svettas pga en mycket aktiv bebis att hålla reda på… Min tid kommer också! 🙂

  7. wow! Du har verkligen gjort långflygningar till ett jätteprojekt ;P Mitt tips är att inte flyga Norwegian över längre sträckor, har haft stora problem förseningar på sina stora plan plus att biljetten i slutändan ofta blir lika dyr eller dyrare när du betalat för alla kortavgifter, passageavgifter, mat m.m. Betala gärna någon hundring mer från början för att flyga med ett attraktivt bolag (exempelvis Emirates, Cathay Pacific eller Singapore AL). Nya plan, bekväma säten, god service, bra mat och framför allt en omfattande och uppdaterad nöjesserver är verkligen värt 2-300 kronor som det brukar skilja i pris på biljettsajter.

  8. resfredag: Haha, ja din tid kommer när du kan titta på film. Fast då är väl problemet att din mindre hälft förmodligen vill låna din pryl. Då sitter du där likförbaskat utan. 😉

  9. Björn, jätteprojektet är nog dels för att jag ser flygresan som en del av hela upplevelsen med att vara ute och dels för att det alltid finns folk som flyger första gången. Har väl svårt att se att någon anammar varenda tips här. Möjligtvis jag då. 😉

    Vad gäller Norwegian så vet jag inte riktigt hur det är idag. Det är i alla fall, av det jag har sett, inte särskilt mycket skriverier det senaste. De gånger som jag har flugit med Norwegian har allt fungerat perfekt. Förra våren, när skriverierna var som värst, flög jag deras Dreamliner till LAX och det utan en enda minuts försening. Då körde jag nedskalat. Enbart handbagage och kunde på så sätt komma undan med riktigt bra priser.

    Däremot, när vi flög med dem Trondheim-Malaga i våras så blev vi tvungna att lägga till ett extra incheckat bagage sista dygnet innan avresa och ja, då kostade det ju några hundra. Men det är fortfarande många tusenlappar under exempelvis SAS från Arlanda. Vi betalade 7000SEK för fyra personer (direktflyg TRD-AGP t&r). Samma tripp med SAS (ARN-AGP) hade gått på 12-13000 SEK vår vecka. Plus anslutningsflyg från Östersund och annat spännande. Då är det inte så mycket att diskutera tycker jag.

  10. No offense, men du pratar lite om äpplen och päron. I inlägget skriver du om long-haul flygningnar över 6timmar för att sedan i kommentarerna prata om kortare interkontinentala flygningar. Absolut kan det finnas fog för att använda lågprisbolag över Europa då det finns mycket ersättningsflyg och biljettpriser ser helt annorlunda ut(speciellt på små linjer som trondheim). Jag vet inte var du bokar resor för långflyg, men senaste långflygningarna jag gjort har lågprisbolagen inte ens vart i närheten, vare sig pris eller komfort. Flög exempelvis förra året via BKK till Thimphu. Med Qatar betalde jag 4.200 Tor BKK. Norwegians pris för samma resa var 5.300. Och då inkluderar inte ens det priset mat, baggage och annat som är inkluderat hos reguljära bolag. Angående tillförlitlighet, flög kortare resa nu i sommar, (för senast en månad sedan) stod Norwegians dreamliner parkerat på arlanda med 13 timmars beräknad försening. Det är inte första gången jag sett dem ha ordentliga förseningar.
    Men absolut, hittar du ett bra pris med Norwegian och trivs med bolaget so go for it

  11. Det var ett så kallat “räkneexempel”. 😉 Jag ville visa på att lågprisbolagens fördel är att det går att komma billigt undan i och med att jag slipper betala för delar av tjänsten som inte ändå inte använder mig av (incheckat bagage exempelvis). Att flyga långt med Norwegian gör jag igen om tider och priser passar min resa och i förhållande till vad konkurrenterna erbjuder. Och det trots att jag vid senaste besöket på Arlanda också såg en parkerad DY-flight med en ganska saftig försening. Det är dock sällan Norwegian dyker upp som alternativ när jag letar nu för tiden så då faller de ju per automatik bort.

    Boka brukar jag i ofta slutändan göra hos flygbolagen själva, då de har samma priser (eller rentav är billigare) som ombuden i många fall. Har bara kört via ombud ett tre-fyra gånger.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här