Ska jag flyga långt brukar jag göra research kring allt från flygbolag, flygplan, flygplatser, vad som ingår i biljetten och så vidare. Här delar jag några av mina bästa tips just för att flyga långt. Har jag missat något? Lämna gärna en kommentar längst ner!

Inlägget uppdaterat december 2019

1. Ta reda på flygplansmodell

Svårt nördigt men bra hjälp inför punkt 2 nedan. Det är både enkelt och smart att ta reda på flygplansmodell om du ska flyga långt. Hos vissa flygbolag och på många söksajter framgår det direkt vilken modell det blir. Dock inte hos alla och i det fallet heter räddningen Flightmapper.net. Ange aktuellt flygbolag flightnummer så har du schemat för närmaste året.

GUIDE | Så hittar du vilken flygplanstyp du ska flyga med

Flight UA8841

2. Hitta planets bästa platser

När en väl vet flygplansmodell är det dags för SeatGuru.com, för att hitta guldplatserna och undvika skräpet. I princip varenda plan hos varenda flygbolag finns med, tillsammans med kommentarer och betyg.

Ett av mina bättre kap är flighten från Frankfurt till Toronto, där jag hittade 54J nästan längst bak i kabinen. Det är där som 3-4-3-konfigurationen blir 2-4-2. Massor av utrymme för mitt handbagage, plus fönsterplats. Guld!

Skärmdump från Seatguru.com

3. BYOD

“Bring your own device” (BYOD). Visst finns det (oftast) skärmar och filmutbud men teknik och utbud är ibland av skiftande kvalitet. Ska man flyga långt i boskapsvagnen är det allt som oftast plastiga och värdelösa öronsnäckor, till exempel. Egen surfplatta är kanske det bästa och flera av filmtjänster har offline-läge, till exempel Netflix.

TIPS | Ta med egna (brusreducerande) hörlurar!

4. Laddare för din pryl

En laddare till mobil, surfplatta och dator ska givetvis ligga i handbagaget. På långflygningar finns det nästan jämt USB-uttag vid skärmen. I vissa fall finns det också ett vanligt strömuttag (för datorn).

TIPS | Samma kontakt på flera prylar? Nöjd dig med en enda sladd.

5. Stödstrumpor

Annat kabintryck och mycket stillasittande kan vara påfrestande när du ska flyga långt. Stödstrumpor sägs öka blodcirkulationen och förhindra proppar, även om jag själv glömmer att ha på dem emellanåt. Passa även på att röra på dig för att få lite cirkulation. Tåhävningar eller lite stretchövningar räcker långt.

6. Ögonmask och öronproppar (eller lurar)

Ibland ingår ögonmask och öronproppar, ibland inte. Googla innan så vet du vad som gäller för just din resa. Annars köper du ögonbindel på närmaste apotek men frågan är om inte propparna för öronen är ännu viktigare. Antingen vanliga öronproppar eller ett par bra hörlurar/in-ear med brusreducering.

Brusreducerande lurar - en räddare om du ska flyga långt (och kort).

7. Drick vatten om du ska flyga långt!

Ta med en egen vattenflaska och fyll på efter säkerhetskontrollen. Drick sedan ett par-tre deciliter i timmen både före och under flygningen, det ska räcka långt. Och. Undvik alkohol, eller i alla fall större mängder. Dels torkar det ut dig, vilket förstärks av kabinens torra luft, och sedan riskerar du att bli full och dum i huvudet.

8. En bra nackkudde

Alla har vi somnat i bilen, på tåget och på flyget. Utan nackkudde. Alla har vi vaknat med en onormal smärta i nacken. Det här undviks ganska enkelt genom en nackkudde. Jag använder själv nackkudden Ovaer sedan flera år.

Ovaer som casual, perfekt om du ska flyga långt!

9. Värdesaker inpå kroppen

Ska man flyga långt kanske man slänger upp bagaget i hyllan ovanför. Värdesakerna ska du dock ha nära på kroppen, då du aldrig vet om någon börjar rota i dina väskor när du sover eller är på skithuset. Midjeväska må vara 80-tal men är seriöst bra skit. Där kan pass, betalkort och resehandlingar ligga tryggt medan du sover.

10. Linser och glasögon

Luften i kabinen är många gånger torrare än vanligt, även på nyare flygplan. Jag brukar ta med mig glasögon om jag ska flyga långt. Ska jag sova så petar jag ur linserna och ibland reser jag i glasögon redan från början. Har du som mig linser kan det vara läge att se över dem (nu pun intended).

TIPS | Silikonhydrogellinser släpper igenom mer syre till ögonen.

11. Tygpåse i väskan

Ta med en tygpåse i handbagaget. Innan boarding packar du om en snabbis och får ner de de mest nödvändiga prylarna i påsen (laddare, vattenflaska, bok/tidning, surfplatta, uppblåsbara nackkudden, glasögon, öronproppar, en extra tröja och så vidare). Denna påse kan du sedan prasselfritt rota runt i, utan att riskera att väska stolsgrannen.

SAS Go-kabin om du ska flyga långt.

12. Var trevlig!

Det är inte så svårt som det låter (…). Det här gäller både att bemöta gate- och kabinpersonal samt stolsgrannen på ett civiliserat sätt till att bara visa allmänt hyfs. Rocket science för vissa, har jag märkt. Det är liksom ingen idé att hetsa över att planet lyfter tio minuter efter utsatt tid, att du får maten sist av alla eller att grannen har sin läslampa tänd.

Och. Ju bättre förberedd du är om du ska flyga långt, desto större chans är det att det faktiskt blir en bra flygresa.

13. Hälsa på grannen

Det är i 999 fall av 1000 helt ofarligt att säga hej till grannen bredvid. Ett hej betyder alltså inte “Ska vi hångla?” eller att en måste ha djuplodade diskussioner om Burmas BNP eller ens skaka hand. Ett vanligt “Hej!” räcker. Det kanske blir det enda ni säger till varandra på tio timmar eller så öppnar isbrytaren upp en ny vänskap.

14. Ha med något ätbart

Flygplansmat passar inte alla. Kinkig? Ta med något eget. Lågprisbolag? Ta absolut med något eget, om du inte förbeställt mat. Och pretty please – undvik nötter. Du har ingen aning om vilka typer av allergier som befinner sig i närheten och vissa är mer känsliga än andra. Allra helst nötter.

Om du ska flyga långt – hur preppar du?

Det där var mina tips och hos mina kollegor på 4000mil finns det ännu fler tips inför flygresan. Har du några specialare kring att flyga långt eller blir det som det blir? Lämna gärna en kommentar så tar vi det därifrån!

A350 är ett bra plan om du ska flyga långt.

Grafik: skärmdumpar från SeatGuru.com och Flightmapper.net.

22 KOMMENTARER

  1. Stilnoct, värt ett försök? 😉 På Miami-flighten var jag faktiskt lite orolig, framför oss satt två par med varsitt litet barn. Men då de satt längst fram i vår del av kabinen så hade AFR ordnat med sängar åt barnen (eller om de ordnat själva, vet inte) och de höll sig helt tysta hela resan. Nästan lite osannolikt.

  2. Bra och roligt inlägg! 🙂 Har rest mycket mellan Australien och Europa med långflyg, mina bästa grejer att tänka på är vatten, bra hörlurar (att använda till planets filmer och entertainment också) samt min egen musik, bra nackkudde, och om tillåtet även snacks (till Australien får man inte ta med mat dock, men ofta kan man be om extra snacks om man blir hungrig på planet). En sovmask får man ofta på planet, men kan vara skönt att ha med egen också 🙂 Gillar även det du säger med att prata med grannen, brukar vara trevligt och ett bra sätt att skaffa nya bekantskaper! Jag har ofta svårt att sova på långflyg (inte ens efter 24 timmar sover jag) så jag brukar gå runt och röra på mig, prata lite med flygvärdinnor och andra sömnlösa passagerare 😉 En bra bok hjälper ibland! Blev uppgraderad en gång till Business class pga ett inställt flyg, det var klart bästa flygningen änsålänge med champagne och grejer! Lyckades till och med sova några timmar då 😉
    Ibland om man flyger långt som till Australien kan det vara skönt att ha en natts mellanlandning i typ Asien om man känner sig helt slut, eller så tar man hela vägen med en gång vilket jag föredrar 🙂
    Rolig läsning, keep it up och happy travelling!! 😀

  3. Nackkudde har verkligen varit ett måste för mig på flygningarna mellan Finland och Teneriffa, dessutom tenderar jag att sova eller iallafall vila ögonen stor tid av flygningen, jag blir så sömnig i flygplan.. Ögonbindel provade jag senast också, det var super! Brukar också ha med mig eget att äta och dricka så behöver jag inte nödvändigtvis köpa deras dyra matportioner som inte ens jag blir mätt av.. Öronproppar och att ladda ner nån film färdigt ska jag försöka minnas till nästa gång, har hittills aldrig kommit ihåg de små detaljerna.. 🙂

    Annars gäller bl.a. följande för mig: våtsavetter, mjuka kläder som skaver så lite som möjligt, låga bekväma skor och ullsockor – för med skor på blir jag fort svettig och sedan kall om fötterna, utan skor bara kall.. Ingetdera är ju så trevligt.

  4. Eleonor, bra tips det där med stop over. Satt själv och researchade NZ i vintras och fick då en fantastisk flygresa som förslag med ett dygns stopöver i Singapore. Men så är ju flygresan till NZ helt bisarr lång så då lämpar det sig nog bra med ett längre stopp så en kan utforska staden lite.

  5. Finfina tips! Egna hörlurar, bra spellistor på offlinemode i Spotify och ett litet uppfräschningskit(tandborste, deodorant, ansiktskräm, våtservetter mm) kan vara guld värd. Det sistnämnda i alla fall om man har flera flyg på varandra. Då kan man känna sig sjukt ofräsch.

  6. Kul, och användbart, inlägg. Önskar att punkt 3 och 4 vore mer användbara för mig. Har med en massa grejer och tänker att jag ska lyssna på musik, titta på film och allt det där, men det slutar med att jag sitter och svettas pga en mycket aktiv bebis att hålla reda på… Min tid kommer också! 🙂

  7. wow! Du har verkligen gjort långflygningar till ett jätteprojekt ;P Mitt tips är att inte flyga Norwegian över längre sträckor, har haft stora problem förseningar på sina stora plan plus att biljetten i slutändan ofta blir lika dyr eller dyrare när du betalat för alla kortavgifter, passageavgifter, mat m.m. Betala gärna någon hundring mer från början för att flyga med ett attraktivt bolag (exempelvis Emirates, Cathay Pacific eller Singapore AL). Nya plan, bekväma säten, god service, bra mat och framför allt en omfattande och uppdaterad nöjesserver är verkligen värt 2-300 kronor som det brukar skilja i pris på biljettsajter.

  8. resfredag: Haha, ja din tid kommer när du kan titta på film. Fast då är väl problemet att din mindre hälft förmodligen vill låna din pryl. Då sitter du där likförbaskat utan. 😉

  9. Björn, jätteprojektet är nog dels för att jag ser flygresan som en del av hela upplevelsen med att vara ute och dels för att det alltid finns folk som flyger första gången. Har väl svårt att se att någon anammar varenda tips här. Möjligtvis jag då. 😉

    Vad gäller Norwegian så vet jag inte riktigt hur det är idag. Det är i alla fall, av det jag har sett, inte särskilt mycket skriverier det senaste. De gånger som jag har flugit med Norwegian har allt fungerat perfekt. Förra våren, när skriverierna var som värst, flög jag deras Dreamliner till LAX och det utan en enda minuts försening. Då körde jag nedskalat. Enbart handbagage och kunde på så sätt komma undan med riktigt bra priser.

    Däremot, när vi flög med dem Trondheim-Malaga i våras så blev vi tvungna att lägga till ett extra incheckat bagage sista dygnet innan avresa och ja, då kostade det ju några hundra. Men det är fortfarande många tusenlappar under exempelvis SAS från Arlanda. Vi betalade 7000SEK för fyra personer (direktflyg TRD-AGP t&r). Samma tripp med SAS (ARN-AGP) hade gått på 12-13000 SEK vår vecka. Plus anslutningsflyg från Östersund och annat spännande. Då är det inte så mycket att diskutera tycker jag.

  10. No offense, men du pratar lite om äpplen och päron. I inlägget skriver du om long-haul flygningnar över 6timmar för att sedan i kommentarerna prata om kortare interkontinentala flygningar. Absolut kan det finnas fog för att använda lågprisbolag över Europa då det finns mycket ersättningsflyg och biljettpriser ser helt annorlunda ut(speciellt på små linjer som trondheim). Jag vet inte var du bokar resor för långflyg, men senaste långflygningarna jag gjort har lågprisbolagen inte ens vart i närheten, vare sig pris eller komfort. Flög exempelvis förra året via BKK till Thimphu. Med Qatar betalde jag 4.200 Tor BKK. Norwegians pris för samma resa var 5.300. Och då inkluderar inte ens det priset mat, baggage och annat som är inkluderat hos reguljära bolag. Angående tillförlitlighet, flög kortare resa nu i sommar, (för senast en månad sedan) stod Norwegians dreamliner parkerat på arlanda med 13 timmars beräknad försening. Det är inte första gången jag sett dem ha ordentliga förseningar.
    Men absolut, hittar du ett bra pris med Norwegian och trivs med bolaget so go for it

  11. Det var ett så kallat “räkneexempel”. 😉 Jag ville visa på att lågprisbolagens fördel är att det går att komma billigt undan i och med att jag slipper betala för delar av tjänsten som inte ändå inte använder mig av (incheckat bagage exempelvis). Att flyga långt med Norwegian gör jag igen om tider och priser passar min resa och i förhållande till vad konkurrenterna erbjuder. Och det trots att jag vid senaste besöket på Arlanda också såg en parkerad DY-flight med en ganska saftig försening. Det är dock sällan Norwegian dyker upp som alternativ när jag letar nu för tiden så då faller de ju per automatik bort.

    Boka brukar jag i ofta slutändan göra hos flygbolagen själva, då de har samma priser (eller rentav är billigare) som ombuden i många fall. Har bara kört via ombud ett tre-fyra gånger.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här