I veckan som gått har Spotify gått ut med nytt användaravtal. Intressant, eftersom det ganska snabbt blev ett viralt ramaskri. Folk fullkomligt rasade över villkoren, som kort och gott blåstes upp som att Spotify nu lägger vantarna på alla kontakter i adressboken, alla dina vänner, var du rör dig, hur du rör dig, när du rör dig, vad du äter till middag, vilka kalsonger du har på dig. Och så vidare. Hey, personlig integritet. Den är vi väldigt mån om så det här var ju fullständigt vansinnigt tyckte användarna…
…innan de fortsatte surfa och gjorde Facebooks alla tester som finns. Ni vet, för att se vilken mental ålder en har, hur hög IQ en har och, vem en ska bo med och hur länge en klarar sig i vildmarken. Att dessa tester sedan vill veta allt om ditt Facebook-konto verkar användarna i det fallet fullständigt skita i.
Ja, på tal om integritet alltså. Hej hej, dubbelmoral. Eller ska vi kalla det för ”noll koll”?
En förklaring på Spotifys nya användarvillkor finns på deras blogg, signerat Daniel Ek.
Foto: Spotifys pressarkiv.
Mycket bra inlägg! Jag förvånas dagligen över hur många som hej vilt gör dessa Facebooktester utan en aning om vad det är för villkor de egentligen skriver under. För att inte tala om alla falska tävlingssidor med ”Gilla och dela och vinn en bastu” som bara är till för att samla personlig information och sälja likes vidare. En bra FB-sida som försöker rensa upp i det här träsket är Bluffakten: https://www.facebook.com/Bluffakuten?fref=ts
Ja, enda gången på året som folk är källkritiska är 1 april. Tänk om de kunde vara lika vaksamma även årets resterande dagar.