Lufthansa A380 – min premiärflygning i superjumbon

I oktober 2015 fick jag äntligen sätta kryss för flygplanet högst upp på listan. Ja, givetvis noga utstuderat redan vid bokningen av New York-resan jag skulle iväg på. Som ett barn på julafton knallade jag fram till fönstret vid gaten i Frankfurt och spanade ut på plattformen och den Lufthansa A380 som stod parkerad.

Väl på insidan av Lufthansa A380 är det egentligen få saker som skvallrar om att det är en bjässe vi sitter i. På nedre deck märks övervåningen inte alls utan det är mest det enorma vingspannet på 80 meter som påminner om att det är en A380 (kan jämföras med 61 meter på Boeing 777 och 60-69 meter på 747). Vi har platser långt bak, på rad 85.

Att lyfta med Lufthansa A380

Det roliga börjar vid take of. När de fyra Trent 970-motorerna från Rolls Royce börjar vråla höra det knappt i kabinen. Den tystnaden har jag nog inte upplevt på något annat plan tidigare. Det är möjligt att 787 Dreamliner kan konkurrera. När vi tillslut lämnar marken är det som att vi svävar iväg. Lugnt, behagligt och mjukt. Bort från ett regnigt Frankfurt och upp över molnen. På skärmen framför mig kan jag följa allt som händer via flygplanets tre kameror. En ganska kul detalj och höjdpunkterna är ju givetvis vid start och landning.

Dryden och hans efterlängtade A380
Här sitter jag på 85K.
Tail camera på A380
Tail camera på A380.
Lufthansa A380 - ekonomiklass
Ekonomiklass i bakre delen av kabinen.

Ekonomiklass hos Lufthansa

I ekonomiklass så sitter jag bekvämt. Fördelen med att inte vara så lång är att benutrymmet aldrig blir något problem och på Lufthansa A380 är det inget undantag. Jag har min ryggsäck vid fötterna under hela resan, utan att det blir något problem. Jag störs inte heller av att personen framför mig fäller sitt säte. Under den här flighten serveras det två måltider och de båda håller bra klass och med ett glas rött vin åker det ner utan problem. Det är tysk effektivitet som präglar det hela och allt flyter på obehindrat. Weltklasse, någon?

Underhållningssystemet (in flight entertainment, IFE) i den här A380:n består av en resistiv pekskärm som inhyser mängder med filmer, dokumentärer, musik, ljudböcker, spel, flyginformation och annat som kan vara bra att ha. Personligen tittar jag gärna på flygkartan men jag hann även klämma en dokumentär om Dinosaurie 13. Utbudet är riktigt bra och borde matcha de flestas önskemål.

Trist dock att det var en resistiv pekskärm, det är av samma typ som i gamla smartphones där pekpenna i princip var ett måste. För mig som användare krävs det ett ordentligt tryck med fingrarna (eller en penna, om en har en sådan tillgänglig) och trycken känns nog i hela ryggstödet för den so sitter framför mig. Jag ser hellre en kapacativ touchskärm, likt de som finns i dagens surfplattor och som även börjar smyga sig in flygplanskabiner.

Första måltiden.
Första måltiden inkluderar både grönsaker och efterätt. Plus ett glas rött om så önskas.
In flight entertainment
In flight entertainment. Bra innehåll, kass skärm.
Flight VIR75L, MAN-MCO. Boeing 744, G-VROM
Flight VIR75L, MAN-MCO. Boeing 744, G-VROM
UA969 MXP-EWR
Flight UA969, MXP-EWR. Boeing 772-ER, N78005

Allt som allt

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Lufthansa A380 på ett ungefär motsvarade mina förväntningar, med en extraskjuts av kabinpersonalens fina service. Ett gigantiskt flygplan att beskåda, ganska ”alldagligt” att komma in i men ändå riktigt behagligt att spendera sju timmar i över Atlanten. Jag ger plus för det mesta från bekväma ekonomisäten, bra service, stort IFE-utbud och en tyst kabin. Återigen då trist med gammal pekskärmsteknik men inget att direkt hänga läpp över. Det fanns rent generellt ganska få irriationsmoment, det var inte ens någon turbulens att prata om. En av de skönaste flygningarna på väldigt länge!

Om jag kan tänka mig att flyga A380 igen? Well, har påven rolig hatt? Röker greker? Bajsar björnen i skogen? Ja, svaret på frågan är alltså ”ja”. Om det nu inte framgick.

Har du flugit Lufthansa A380 (eller något annat bolag) och vad var i så fall dina intryck?

Faktakällor: Wikipedia om A380, Wikipedia om B777, Airfleets.net, Wikipedia om RR Trent 970.

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!

Mer på samma ämne

9 KOMMENTARER

  1. Min man upplyste mig just att vi kommer flyga en sån här maskin i vinter mellan Frankfurt och Singapore. A380 sa mig förstås absolut ingenting, men för att förstå hans entusiasm gick jag förstås in på Dryden och sökte – var annars? 🙂
    Så nu vet jag.
    Jag bokade biljetten och la lite extra för att få bra tider och för att få bra bolag – men var ändå lite halvnöjd med Lufthansa som var riktigt dåligt näe jag flög till Indien. Men nu känner jag mig mycket mer nöjd med flygbolagsvalet! (Hade förstås ingen aning om flygplan innan dock).

  2. Haha, vad roligt Lisa! Både att du gick hit och att du ska flyga A380! Bara antar att det är första gången då. 🙂

    A380-flighten var riktigt bra som du ser ovan men jag var också bara halvnöjd med min senaste flight med Lufthansa, hem från Vancouver nu i maj. Framförallt frukosten var riktigt kass, en vattning sak som jag tror skulle föreställa en omelett. Höll på att sova ifrån den och det hade inte gjort något om så hade blivit fallet. Även boardingen var märkligt hysterisk och omständlig, inte alls den weltklasse jag skrev om ovan.

    Well, hoppas du får en riktigt bra flight. Ser framemot ett liknande inlägg hos dig sen. 😉

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.