Privatleasing – nästa “bilägande”?

Vi har börjat fundera kring det här med bil. Ägandeform, kostnader, märken, modeller och framtid. I drygt tre år har HappyBlack (japp, vi har döpt vår svarta Passat) rullat i det närmaste klanderfritt, vi har varit helt galet nöjda och klappar om hen på instrumentpanelen titt som tätt. Lite som ett husdjur. Men det känns som att det är rätt läge att börja titta på något annat. Privatleasing dök upp lite från ingenstans via diskussioner kring fikaborden på jobben och det verkade tillräckligt intressant för att vi skulle börja spana vidare.

Privatleasing handlar egentligen om att hyra en bil. En bygger sin egen bil, lägger ingen kontantinsats och oftast (men inte alltid) ingår saker som service, försäkring och även skatt. Man kör ett avtal på två-tre år med en fast månadskostnad och återlämnar sedan bilen med normalt slitage, utan att behöva tänka på andrahandsvärde, försäljning och dylikt. Det låter nästan för enkelt för att vara sant.

Så. Med den utgångspunkten satte vi oss och började räkna på vad vår bil kostar oss idag. En bra utgångspunkt om något för att kunna jämföra siffrora mer svart på vitt. Trots att den är helt obelånad så tickar ändå utgifterna iväg. Milservice, skatt, försäkring, sommar- och vinterdäck, slitageservice på saker som ibland måste bytas, besiktning och så vidare. Plus tiden det tar att jaga priser vid service och reparationer. Vi stoppar även in pengar till ett “nästa bil”-konto, som är tänkt till kontantinsats för en ny begagnad bil framöver. Vi räknar in det som en “kostnad” även om det egentligen är en sparform för att slippa räntekostnader på ett banklån den dagen vi vill köpa. Men okej, det där sista är en “lyxkostnad” som vi gör för att vi har möjligheten men vi ser en klar fördel med att göra det. Det kommer att spara oss pengar på sikt.

Kontentan? Vi lägger några tusen. Per person. Varje månad. Och varför då inte lägga samma pengar, eller rentav mindre, på privatleasing? Vi har klurat på för- och nackdelar. Så här.

+ Ny bil för (ungefär) samma månadskostnad som befintlig bil.
+ Garantier under de tre år man kör den – inget ska gå sönder.
+ Bygga sin egen bil efter egna behov.
+ Slippa jaga begagnat på bytbil.com.
+ Service och annat ingår, slippa jaga priser i hela stan.
+ Slippa tänka på försäljning och andrahandsvärde.
+ Ingen kontantinsats.

– Återlämnas med “normalt slitage”, vad innebär det exakt?
– Lyxkonsumtion att köra helt ny bil för ganska mycket pengar?
– Låst vid ett avtal i tre år, no matter what.
– Milen som överstiger avtalet är kalasdyra (8 spänn per mil och uppåt).
– Inga pengar för försäljning när bilen återlämnas.

Där har vi några av utgångspunkterna i jakten på nästa bil. När det nu blir. Om det nu blir. Vi är fortfarande galet nöjda med Passaten. Men jag gillar research och om det är research jag vill göra så är ju Projekt Byta bil 2016 det ultimata tidsfördrivet sena höstkvällar när regnet smattrar mot rutorna. Eventuellt blir det fler inlägg på ämnet framöver.

Någon läsare som kör privatleasing eller som undviker det?
Lämna gärna en kommentar!

Privatleasing av en Audi Q7

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

9 KOMMENTARER

  1. För min del är det tveklöst den uteblivna kontantinsatsen och förmånen att köra ny bil som lockar mest i privatleasing. Visst, det är tveklöst lyxkonsumtion deluxe att ens tänka tanken på ny bil, samtidigt som det är riktigt trevligt på många sätt. Man behöver inte tänka på allt som “snart” måste bytas, för nästan oavsett vilken begagnad bil du köper så kommer det för eller senare större poster i servicebudgeten.

    Vågar inte svara exakt hur det ser ut för andra avtal, men för egen del har jag möjligheten att lösa ut kontraktet mot en procentuell andel (35%) utav totalkostnad OM det skulle behövas. Har detta uträknat och klart i ett kalkylark vilket var ruskigt behändigt när vi för en stund var oroliga för risken att få tvillingar till vintern. Skiljer sig säkert mellan de olika avtalen, men så såg det ut när jag tecknade. Skönt ändå att ha en utväg om än lite dyr sådan!

  2. Jag tycker det verkar som framtiden, helt klart. Jag bävar verkligen inför att “köpa” en bil eftersom det är något som 1. rasar i värde 2. någon gång kommer att krångla 3. måste tas hand om och 4. kostar att köpa/underhålla/köra/äga.

    Baseras kostnaden av leasing bland annat på hur många körmil som ingår? Och kan man leasa en äldre modell till ett bättre pris?

  3. Joakim, ja det är ju lyxkonsumtion men vi går ändå i tankarna att skaffa en nyare bil. Om en begagnad kostar lika mycket som en med privatleasing så ser iaf inte jag något skäl till att köra på något annat än en helt ny leasing. Visst, vi skulle kunna köpa en äldre begagnad och på så vis hålla kostnaderna nere men det känns inte som något alternativ. Jag är helt ointresserad av att meka med bilar och jag är inte sugen på att köra något vrak heller, och att köra fram och tillbaka mellan hem och bilverkstad i tid och otid finns inte på kartan. 🙂

    Bra tips om att avbryta kontrakten, värt att kolla!

  4. Jenn, priset per månad baserad på många faktorer. Märke, modell, utrustning men också hur många mil en planerar att köra. Av det jag sett så är det allt från 1000-2000 mil per år som är standard.

  5. Vi ska leasa nu, fast genom jobbet. Så det är väl inte samma sak helt som privatleasing för bruttolöneavdrag och tjosan gör väl lite skillnad. Men i vårt fall så vann leasing pga just att “slippa” äga. Det hade garanterat gått att komma billigare undan, men nu får vi en ny bil där vi även slipper hantering av vinterdäck, servicekostnader och den lilla extra oron över att helt och fullt stå med händerna i kakburken om något händer. Men vi har ju inte testat det än (beställde bilen idag) så kan ju inte garantera att det blir succé.

    • Åh, spännande Johanna! Det skiljer säkert lite mellan privat och genom-jobbet-leasing men jag har ingen koll på skillnaderna heller så. Får jag fråga vad det blev och hur ni resonerade kring storlek? Vägde ni in längre roadtrips till Dalarna i allt eller tänkte ni enbart “liten citybil för Stockholm”?

  6. Nu har du haft leasad bil ett tag. Kan du göra ett inlägg och summera hur det varit hittills? Rekommenderar du andra att göra det samma? Vad är bäst/sämst? Vad måste tänkas igenom extra?

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.