Provkörning – Volvo V60 D2 Kinetic

Okej, ska vi klargöra det redan från början då så har jag det sagt – jag är ingen bilnörd. Ganska långt ifrån faktiskt. Som en prick i horisonten ungefär. Så. Med den utgångspunkten tänkte jag köra in den här bloggen på tema provkörning. Förvänta er nu inga djuplodande analyser om vridmomentet i avgassystemet, vilka hjulbultar en bör använda på dragkroken eller hur många cylindrar det sitter i växelspaken.

Alltså, ni fattar va? Bra. Då kör vi. No pun intended och så vidare. Vi har ju varit inne på det där med privatleasing ett tag och jag har redan skrivit om nästa bilägande samt nice-to-have och not-so-nice-to-have-inlägg. Det har ju även förekommit provkörning av ett gäng bilar och jag tänkte här dra igenom den första bilen vi var ute med.

Volvo V60 D2, Kinetic (2014)

V60 är kombimodellen av S60, den presenterades 2010 och har sedan dess fått diverse faceliftgenomgångar, både in- och utvändigt. Även de ursprungliga Ford-motorerna är utbytta till Volvos egna från och med årsmodell 2016. I den här sitter då rimligtvis en gammal Ford-motor eftersom det handlar om en 2014. Volvos egna dieselmotorer som sitter i de nya bilarna är, mer eller mindre, miljöklassade.

Volvo V60 D2 Kinetic
Volvo V60 D2 Kinetic

Vi tog alltså ut en Volvo V60 D2 på vägarna kring Östersund. I brist på annat får jag väl tillägga. Egentligen var vi ute efter en D4, eller minst en D3, men det var skralt med sådana bilar inne den här dagen. Vi resonerade ändå som så att vi ville känna på modellen då ingen av oss kört den tidigare.

Det här är en dieselautomat med 120hk under huven och Kinetic-paketet som utrustningsnivå, det vill säga en sparsmakad bil som kanske inte rör till det nämnvärt i byxorna för den som vill ha allt av allt. Prislapp därefter, i rimlighetens namn. Körmässigt var det också en ganska sömning upplevelse och även om automatlådan var förhållandevis skön så hände det absolut ingenting när en stampade lite (eller mycket) på gasen.

Sedan gammalt är att man sitter väldigt skönt i de här kärrorna. Goa säten liksom, en vettig förarmiljö och med reglage och annat på förhållandevis rätt plats. Jag gillar det och ser mig själv som kräsen när det kommer till just förarmilljön (jag nämnde SAAB:s interiör i ett tidigare inlägg). Nu hade den här bilen den gamla analoga instrumentpanelen och det var ännu ett sömnpiller till en redan ganska tråkig bil.

Varför Volvo också behållt sifferknappsatsen där vid klimatkontrollerna är ju ett smärre mysterium. Det ska ju gå precis lika bra att bläddra bland telefonkontakterna på den 5″ ”stora” displayen där i mitten och då skulle förarmiljön bli en än mer ren upplevelse, fri från knappar och reglage.

Förresten, någon blåtandskoppling mellan bilen och min Samsung S7 Edge fick jag inte heller till, trots envetna försök medan jag satt bredvid. Det är inte första Volvon det händer i heller. Illavarslande.

Volvo V60 D2 Kinetic - interiör
Volvo V60 D2 Kinetic – interiör

Flera Volvo-modeller (V40, V60, V70 och säkert fler) har ett väldigt märkligt utrymme också, bakom knappsatsen och klimatkontrollerna (skymtas vid benet till höger i bild). En liten dold förvaringshylla, som gjord för att bli en samlingsplats för hårsnoddar (inte mina dock), pennor och annat rat jag kommer att svära mig grön över när jag en vacker dag städar en sådan här bil. Alltså, varför? Den Volvo-ägare som läser det här och som funnit någon som helst nytta med facket – ge dig till känna i kommentarsfältet för jag vill veta.

En lite smått överraskande detalj var när vi gjorde vårt högst vetenskapliga test av bagageutrymmet. Vi slängde sonika in – en golfbag! Den rymdes faktiskt betydligt bättre än i den Volkswagen Passat vi har idag, även om vi så klart fick plocka ur de längsta klubborna (det måste alltid göras om den ska in på bredden). Klar överraskning och då rymmer alltså en Passat av senaste modell 603 liter medan V60 mäter in på 430 liter.

Högst vetenskapligt var det alltså.

Så, slutplädering då efter en dryg timmers provkörning. En standardbil utan något extra, vare sig invändigt eller utvändigt men å andra sidan en god hint om vad V60 är för bil. Om jag kan tänka mig att roadtripa längre sträckor i modellen? Absolut. I en D2 Kinetic? Absolut inte.

+ Cirka världens säkraste bil out of the box.
+ ”Svensk” (förutom att den faktiskt byggs i Belgien, detaljer detaljer).
+ Goda utrymmen i alla aspekter, såväl för passagerare som bagage.
+ Ändå ganska mycket bil för pengarna vid privatleasing.
+ Serviceavtalet ger ”personlig tekniker”, jag tolkar det som något bra.
– Volvo rent generellt, eller har de egentligen lämnat gubbträsket?
– D2-motorn. Rohypnol på steroider.
– Den ser lite för snäll ut, utan skarpa eller elaka linjer.
– Utan någon exteriör extrautrustning är den rejält tråkig att titta på.
– Så… D2? Säg igen! *klick på filmen*

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, det är kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser. Letar du efter något speciellt, använd sökfunktionen högst upp. Mycket nöje!

Mer på samma ämne

12 KOMMENTARER

  1. Att du öht nämner saker som ”vridmomentet i avgassystemet, vilka hjulbultar en bör använda på dragkroken eller hur många cylindrar det sitter i växelspaken.” får en ju att känna sig lite lost 😉

    För övrigt kul men också svårt det måsta vara när man väl börjar jämföra bilar. Innan man någonsin köpt en bil (eller funderat på att leasa) så är det ju inte riktigt något man gått runt och funderat på. Eller inte jag i alla fall.

    Försökte ni ansluta blåtand när bilen stod stilla? Tydligen brukar det inte gå att göra vid körning. Hehe.

    • Bra poäng där Jenn, inte ens testat när bilen stod stilla utan enbart när jag satt i passagerarsätet medan bilen rullade. Vet inte hur jag gjorde i de andra bilarna vi testade, där fungerade allt men om det var från stillastående ska jag låta vara osagt.

  2. Jag kan försöka ge dig några svar (jobbar t.o.m. på Volvo Cars).

    “Varför Volvo också behållt sifferknappsatsen där vid klimatkontrollerna är ju ett smärre mysterium.”

    Att gå från knappar till touch är inget litet steg. Det kräver i princip att hela främre interiören byggs om. Det är det man gjort till den nya plattformen som 90-serien är byggd på.

    Alla äldre modeller kommer få leva med knappar tills de går i pension. Under några år kunde man välja “Sensus Connected Touch” som gjorde om skärmen till touch och enligt mig var det ingen höjdare att använda den under körning.

    “någon blåtandskoppling mellan bilen och min Samsung S7 Edge fick jag inte heller till”

    Det kan vara krångligt att få till blåtandskopplingen men oftast beror det på att man missat någon inställning i mobilen. Bilen behöver inte stå stilla och normalt sett skall det vara så här lätt:
    http://support.volvocars.com/se/Pages/article.aspx?article=a68e85e0abe150fec0a801511af8ea00

    “Flera Volvo-modeller (V40, V60, V70 och säkert fler) har ett väldigt märkligt utrymme också, bakom knappsatsen och klimatkontrollerna”

    Denna design heter “floating console” och var revolutionerande när den lanserades en gång i tiden. Det är i huvudsak en designgrej även om den också ger lite extra förvaringsplats. Hade man inte haft ett utrymme bakom knappsatsen hade det inte blivit någon “floating console”. Personligen lägger jag mina solglasögon där.

    “Serviceavtalet ger ”personlig tekniker”, jag tolkar det som något bra.”

    Jag tycker det är toppen. Man väljer “Kalle Larsson” som sin tekniker och ringer sedan honom och bokar service. När dagen är kommen går man in på verkstan och lämnar nycklarna till Kalle. Han säger att han skall hämta barn på dagis kl 3 så bilen är klar innan dess. Sedan ringar han kl 1 och säger att bilen blev klar lite tidigare så det går bra att komma och hämta den. Väldigt liten risk att bilen “glöms bort” vilket jag varit med om på andra ställen.

  3. Web-Tor, kul att se dig igen, det var ett bra tag sedan! 🙂 Och så klart, tack för utförligt svar!

    1. Jag var inte ut efter att gå från knappar till touch heller riktigt. Med knappar kan man ju ändå känna sig fram vart man ska trycka utan att släppa blicken från vägen vilket (väl) inte går riktigt lika smidigt med en touchskärm (säger jag utan att ha testat riktigt). Det var mer att knapparna gott kunde få försvunnit. Skärmen till touch låter inte som någon höjdare, nej. Känns som att den sitter väldigt dåligt till för att sköta sånt under körningen.

    2. Noterat att bilen inte behöver stå till! Tack!

    3. Floating console, sådärja. Då fick vi ett namn på det också. Hehe! Ser ett dussin hårsnoddar där med tiden. Är kanske bara jag som kommer bry mig då det är jag som städar. 😉

    4. Ja, personlig tekniker kan nog bara bli succé tror jag då jag också har fått bilen ”bortglömd” på service, Vart? Hos Volvo-handlaren här i stan. :birp (Förvisso fem-sex år sedan nu).

  4. Utrymmet under växelspaken ”vid knäna” är perfekt att lägga hakan på för min hund ligger på golvet i framsätet.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.