Jag brukar ha stenkoll på det mesta när det kommer till mina flygresor. Flightnummer, terminaler, tider, bolag och flygplansmodeller. Rubbet. Ibland släpper jag det dock, allra mest när de kommer till de ”tråkigare” flygningarna som inrikes eller kortare turer ut i Europa. Och 06:45-flighten från Frösön för då är jag inte ens vaken. Därför blev det en väldigt trevlig överraskning när jag klev ombord på Brage Viking (LN-RGO) för resan från Arlanda till Manchester dagen innan nyårsafton. Kärran var nämligen SAS nyaste tillskott i sin flotta – Airbus A320neo!
Airbus A320neo (där ”neo” står för ”new engine option”) är alltså ett av de nyaste kort- och medeldistansplanen på marknaden. Modellen är vidareutveckling av A320-familjen som nu funnits ett tag och bland de större nyheterna märks främst lägre bränsleförbrukning (runt 15%) och att det är ett rejält mycket tystare plan.
A320neo hos SAS har bolagets senaste kabininredning och går alltså i samma stil som de redan uppdaterade långdistansplanen (A330/340). Det är avskalat och sätena går i mörkare färger. Det känns väldigt stiligt om ni frågar mig. Alla säten har också en egen USB-port så man enkelt kan ladda sina enheter under flygningen. Något wifi fanns det dock inte och det ska enligt SAS rullas ut under 2017.
Sätena är också bredare än tidigare samt att det ska vara mer utrymme, både för ben och rent generellt. Ärligt talat, jag är ingen basketspelare och har aldrig några problem med att sträcka på benen så jag tänker inte använda mig som någon referens här. Det var helt enkelt gott om utrymme, men det är det ju överallt för mig.
Just det här flygplanet flögs första gången den 5 december 2016 och det levererades till SAS den 16 december. Planet vi satte oss i hade alltså varit i SAS ägo i två veckor, det blir ett svårslaget personbästa vill jag lova!
Så. Känslorna efter flighten? Vi satt ganska långt fram och där är det generellt tystare än mina favoritplatser längre bak. Men ja, det kändes tystare men framförallt så kändes det som att SAS plötsligt tog steget in i den lite mer moderna verkligheten, medan deras utslitna gamla 737:or som jag flyger förhållandevis frekvent med från Östersund känns som från ett annat sekel. Bakåt i tiden alltså. I övrigt var det standarsservice ombord. Gratis kaffe och te för oss i SAS Go. Vare sig mer eller mindre.
Ja, det ska bli trevligt att flyga det här planet oftare framöver (hoppas jag) och så ser jag fram emot wifi-satsningen. De har lovat mycket där, våra skandinaviska vänner.
Har jag någon mer här som flugit A320neo, hos SAS eller någon annan? FREEDOMtravel var ju på pressvisning i december men har de möjligtvis flugit det i skarpt läge efter det? Charlotte på Readyfortakeoff flög Lufthansas då enda A320neo redan i mars och gav det bra betyg. Fler bud?
Japp! Vi har flugit det! Tror att det var hem från Zagreb. Bekvämt och tyst ! och vi kunde ladda mobilerna. Men de hade inte börjat med internet ännu …
Härligt, då hade ni nog en lite längre flygtur än oss till Manchester också. Kan nästan sakna en skärm i sätet framför faktiskt, även om det bara är på kortare turer ut i Europa. Eller så inväntar vi sonika wifi på planen så vi kan titta på Flightradar i mobilen. 😉
Ser ju snygg ut inredningsmässigt!! Kul att flyga den! Ja, precis jag flög Lufthansas 2016 och väntar med spänning på att få kliva ombord SAS neo 🙂
Ja, jag väntar på att få dra iväg med neon hos andra bolag också, dock inget bokat än. Inte heller A350 är bokad. Måste jobba på det tror jag.
Glad att du gillade neon! Yes, har flugit den (från CPH), sett den första i produktion på AIB i Hamburg och inuti på Arn. Samt stått för inköpet av inredning och motorspares 🙂
Ah, härligt med någon som jobbat bakom kulisserna Pilla! Du får berätta mer nästa helg! 🙂
Den där härliga doften av nytt fordon, den är svårslagen! 🙂
Den är ju det, Joakim! 🙂
Jag har noll koll på flygplansmodeller, Airbus och allt vad det heter men jag lär mig allt mer av dina inlägg måste jag säga! Såg snyggt ut. Gillar den lilla SAS-taggen 😉
Flög en Neo mellan Köpenhamn och Arlanda igår, skulle förmodligen inte märkt det om inte kaptenen var noga med att berätta om det strax innan start. Helt annan komfort än den vanligt kärran vi åkte med hem till Östersund sedan.
Haha, ja kabinpersonalen var noga med att påpeka det även när vi flög! Hoppas de börjar köra dem på Östersund någon gång framöver. 🙂
Är det någon som kan svara på detta…. Jag ska flyga enligt pappren en A320Neo med SAS. När jag fick boardingpasset står det att vi ska sitta på rad 30. Men vad jag förstått är det bara 29 rader. Dum fråga kanske….
Hej Magnus, bra fråga. Är det SAS eller är det codeshare (som då flygs av annat bolag, även om du har en SAS-biljett)? Vad är det för flightnummer? Från var och till var och när?
Är det någon som kan svara på detta…. Jag ska flyga enligt pappren en A320Neo med SAS. När jag fick boardingpasset står det att vi ska sitta på rad 30. Men vad jag förstått är det bara 29 rader. Dum fråga kanske….
[…] När det så var dags för hemresa igår kväll så blev det en rolig överraskning. På gate 38 stod nämligen SE-ROD parkerad för flygning till Östersund, efter att ha hunnit med både Paris och Göteborg tidigare under dagen. SE-ROD är alltså en Airbus A320neo (Airbus A320-251N), en maskin som levererades till SAS så sent som i juni! Alltid kul att flyga nya plan och A320neo har jag bara suttit i en gång tidigare, till Manchester i julas. […]
[…] 5. Bra riktmärke är gå till SAS Service Center och ta trappan upp, där ligger den granne med SAS-loungen. Den här gången kom jag in tack vare mitt DinersClub-kort, men det går också att betala för […]
[…] för den här resan (3 juni) och nästan personbästa för min del (rekordet är en två veckor ung A320neo med SAS)! Planet var Lufthansas nionde Airbus A350-900 och den första A350:n att levereras i bolagets nya […]