Trots att jag sedan ett par-tre år slutat spela fotboll så har jag post-fotbollskarriären haft förmånen att kunna fortsätta träna på samma tider som fotbollslaget. Det betyder löparbanor inomhus under försäsongen januari till mars/april. Och ett ypperligt tillfälle att grisa intervaller. När slask och is är som värst är ju det här rena lyxen!

Jag har ett par pass med intervaller som jag skapat i GPS-klockan och som jag tycker fungerar bra. Inomhus blir det tidsstyrt medan jag utomhus kör på sträcka (och som således blir mer mätbart). Nu har jag inte någon avsikt att mäta tider än och det är faktiskt skönt att inte ha den hetsen. Går jag in och kör kontinuerligt så vet jag att resultaten kommer med tiden.

Så. Intervaller. Jag har haft ett ganska “rakt” pass (3 min tempo / 1 min vila) men nu kände jag att jag ville ta det ett litet steg framåt. Jag slängde sonika på ett moment samt ökade mängden och nu ser mitt nya intervallpass ut så här:

  • Ordentlig uppvärmning, cirka 10-15 minuter.
    ————————-
  • 3 minuters tempolöpning
  • 30 sekunder fysaktivitet (alternera armhävningar/situps/rygglyft/planka/burpees)
  • 1 minuts aktiv vila (gå/lätt jogg)

    x 10 varv
    ————————-
    Några minuters nerjogg.
    Totalt cirka en timme beroende på uppvärmning och nerjogg.

Som sagt. Ett litet steg framåt. Det blev åtta varv på första passet i början av veckan och även om jag var ganska trött då så kände jag ändå att det fanns mer att ge. Tio varv känns vettigt, om det nu ska bli några resultat att prata om framöver.

Dessutom satt det där extramomentet med fys väldigt bra. Enkla kroppsövningar som jag kan göra var som helst längs med löparbanan, eftersom klockan tenderar att pipa på olika ställen varje gång. Och det är ju det som gör löpning så enkelt. En kropp, ett huvud, en bubbla att gå in i och ett par skor, så är en igång.

Kör du intervaller och har du några bra tips?

Asics löparskor - intervaller

2 KOMMENTARER

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här