Jag har drabbats av någon sorts köpdjävul igen och har onekligen väldigt svårt att släppa det. Framförallt när jag tittar i kalendern och ser nästan 25-30 (!) (enkel)flygresor innan maj ens är slut. Det kommer att bli ett ljudinköp. Eller så här, köpet innebär att jag snarare undkommer ljud. Hej hej, brusreducerande hörlurar. Av något slag.
Ett par-tre olika varianter för att plocka bort brus och ljudskräp har jag testat. Först mina nuvarande AKG K845BT, som förvisso är bra lurar men som inte har någon brusreducering överhuvudtaget. Sedan ett par Sennheiser CXC 700 i höstas, som dock inte föll mig jättemycket i smaken eftersom de i grund och botten inte löste problemet med sin digitala brusreducering.
Lite senare i höstas fick jag också testa ett par brusreducerande hörlurar från Bose, deras in-ear-modell QC20, på ett SAAB 2000-plan. Där och då insåg jag vad brusreducering faktiskt handlar om och sedan den dagen har jag kapat ner alternativen rejält. Det kommer att bli ett par trådlösa Bose.
Vilka brusreducerande hörlurar ska jag välja?
De jag i slutändan står och väljer mellan är in-ear-modellen QuietControl 30 och over-ear-modellen Bose QuietComfort 35, båda med sina för- respektive nackdelar. Aspekter som jag just nu bryter ner i atomer, allt för att hitta THE ljudlösning. Primär användning för de brusreducerande funktionerna blir ju när jag är på resande fot och av det jag hört så här långt så låter de tillräckligt skitbra för att jag ska bli mer än nöjd. Därför kan jag också titta på annat än att snöa in fullständigt på själva ljudkvaliteten.
Fördelar och nackdelar med QC30, in-ear:
+ tar ganska lite plats i handbagaget
+ går att ha på sig även när de inte används, tack vare diskreta ”halsbandet”
+ går att använda tillsammans med resekudden utan att de är i vägen
+ enklare att använda som handsfree till mobilen?
– enklare att använda som handsfree till mobilen? Nja? Ljudexempel här.
– de kommer inte ersätta mina over-ear på jobbet
– använda in-ear i 4+ timmar, hur skönt är det?
– går inte att koppla in i flygplanens underhållningssystem/IFE
– in-ear-snäckor för över tretusen spänn…
Fördelar och nackdelar med QC35, over-ear:
+ 20 timmars batteritid!
+ går att koppla till flygplanens underhållningssystem/IFE
+ komforten, de sitter fantastiskt skönt på huvudet
+ blir mina primära hörlurar, även hemma och på jobbet
– tar en del plats i handbagaget, även hopvikta
– i vägen när de används tillsammans med resekudden?
– de är dyrare än QC30 – 4000 spänn!
Ja, som ni ser så finns det en hel del aspekter att tänka kring och jag har några punkter som väger lite tyngre. Jag tänker på platsen i handbagaget eftersom jag ofta reser på enbart handbagage. Jag tänker på ett smidigt användande på långflygningar tillsammans med resekudden. Så sent som igår testade jag min resekudde Ovaer med ett par QC35 och nja, det var ingen optimal känsla. Sedan blir ju mina brusreducerande hörlurar inte bara för musik, poddar och film utan helt enkelt som väldigt lyxiga öronproppar när jag ska sova på flyg och tåg. Då vill jag inte ha något skrymmande.
Och så givetvis, möjligheten att koppla in lurarna till flygplanens underhållningssystem (IFE, in-flight entertainment). Om jag inte kan göra det så är jag ju förpassad till antingen en egen surfplatta (som jag inte äger) eller de skräpsnäckor som flygbolagen brukar tillhandahålla.
Här står jag nu. Mid-week och en kommande helg i Wales i kalendern. Det hade onekligen varit jädrigt fint att ha med sig ett par på fredag morgon när jag pyser iväg. Återstår att se om jag skrapat ihop resterna av alla argument, tejpat ihop dem och fattat ett beslut.
Har ni brusreducerande hörlurar och vad kör ni i så fall? Eller njuter ni hellre av de två Rolls-Royce AE 2100-motorerna på SAAB 2000-planet som precis lättar från startbanan?
Produktbilder på Bose QC30 och Bose QC35 är från bose.se.
Har ett par Bose QC 25 och är överlag mycket nöjd med dem. Det är klart, på flyget är de lite i vägen om man har sovkudde, men det har gått att lösa rätt bra ändå med lite justeringar.
Provat Bose QC 15 och det var en rätt bra lur det med.
Jag upplever att på flyg är effekten av ett par brusreducerande lurar som mest, om flyget är max 5-6 h långt. Efter det så börjar många andra faktorer spela in och gör att man ändå blir jetlagad eller seg. Plus att det blir lite jobbigt tryck på öron och huvud att ha på sig samma lurar i 5+ timmar så klart.
Men det är klart, aldrig mer utan brusreducering på flyg.
Jag har typ 35an fast med sladd(är det 35an kanske) grymt nöjd. Använder dem även utan musik när jag ska sova på planet och kommer fram mer utvilad än före inköp. Har inte provat med kudde dock. Filmkänslan blir också bättre när man stänger ute ljudet…
Säger som Martin, aldrig mer en flygning utan!
Cathinka, nej 35:an är trådlös. Det är ju lite som öronproppar jag tänker också och har inte enbart för avsikt att lyssna på saker i dem. Men blir det in-ear så kanske det får bli en surfplatta också, om jag ska kunna se på film. I mitt inlägg om 15 saker som förgyller långflygningen står ju faktiskt ”bring your own device” med…
Skulle nog säga over-ear framför in-ear faktiskt. Bättre komfort under längre tid och med sladdmöjligheten när batteriet dör. Dessutom går jag i god för riktigt bra ljud i QC35orna!
Fast när det gäller brusreducering vs Rolls-Royce AE 2100 så vinner Rollsen varje enskild dag… 😉
Ja, jag har ju testat QC35:orna och de sitter ju riktigt gött men jag körde med min resekudde också och nja, det var inte lika skönt. Och då värdesätter jag nog resekudden så högt att jag hellre går på in-ear faktiskt. Ska hålla lite span på butikerna på Heathrow när jag lämnar Storbritannien på måndag.