Vad säger ni, ska vi prata lite om flygskam och klimat? Ja, det är ju en sån där diskussion som jag som rese- och även flygnörd aldrig kan vinna. Men, hur många känner till hur övriga (inrikes)transporter står sig i förhållandet till just flyget? Lite vagt tänker jag och i mångas ögon är ju flyget roten till allt ont och därmed är det slutdiskuterat.

Så, det är väl läge för lite upplysning.

Flyget bidrar helt klart till klimatpåverkan, det går inte att hävda motsatsen och fortfarande framstå som relativt smart. Jag tycker ändå att det är ett bra läge att faktiskt belysa andra delar i vårt samhälle som också bidrar till försämrad miljö.

Så för att vidga vyerna så tänker jag sonika presentera lite andra miljöaspekter. Det här har jag fått fram genom förhållandevis enkla googlingar och ett par-tre-fyra timmars läsande. Ja, sånt som många kanske missar i sin iver att anklaga oss frekventa resenärer för att vara klimatbovar. Sedan går det ju att utläsa de här siffrorna som fan läser bibeln. Det jag dock är ute efter är att ge lite perspektiv i denna ständigt pågående polariserade debatten.

Inlägget är uppdaterat i januari 2020.

Inrikes vägtransporter – 30% av alla koldioxidutsläpp

Vi har ett speciellt land som “kräver” många och ibland långa transporter men hur många känner till att 30% av alla koldioxidutsläpp i Sverige kommer från vägtransporterna? 2017 handlade det om 15500 tusen ton koldioxidekvivalenter och kan då jämföras med inrikesflyget som ligger på 553 tusen ton.

Sett sedan 1990 har utsläppen från vägtransporter förvisso sjunkit, delvis tack vare förnybara bränslen och sedan 2016 har utsläppen från personbilar minskat med tre procent. Det är så klart en positiv utveckling!

Naturvårdsverkets statistik om inrikes transporter

32 miljoner liter bensin i fritidsbåtar

Jag bor nära en småbåtshamn där fritidsbåtarna ligger tätt bredvid varandra vid bryggorna. När isen släpper och sommaren närmar sig fylls hamnen med sjösuktande jämtar som vill ut på Storsjön och njuta. Jag klandrar dem inte. Men flera gånger har jag reagerat på skikt med olja som rört sig runt i hamnen och på botten av hamnen går det utan tvekan att urskilja den nonchalans som verkar råda bland många båtägare, det är rena (no pun intended) sopnedkastet.

Vad gäller de konkreta utsläppen så förbrukar svenska fritidsbåtar 32 miljoner liter bensin varje år, vilket motsvarar 77 tusen ton koldioxid. Eller 19 tusen flygresor till Thailand om vi ska räkna om det till ett språk som alla förstår. Uppskattningsvis finns det över 700.000 fritidsbåtar i Sverige och sett till befolkningsmängden är det en av de högsta siffrorna i världen.

Hur alla bryggor påverkar det marina livet är ju en diskussion i sig. Snittet sedan 1960 är att det i Sverige tillkommer 1700 nya bryggor per år, bryggor som idag täcker nästan 200 mil botten. Släng in de giftiga ämnena i båtarnas bottenfärger. Lägg också på och ökningen av motorbåtar med allt större motorer, där det många gånger saknas avgasrening.

Vi är, i bara fallet fritidsbåtar, uppe i samma utsläppsmängder som inrikesflyget!

Småbåtshamn i Östersund

1,2 miljoner kubikmeter avloppsvatten

En komma två miljoner kubikmeter avloppsvatten. Det är vad kryssningsfartyg genererar varje säsong i och med sina 2000 besök i svenska hamnar kring Östersjön. Vid en undersökning som WWF låtit göra är det dessutom bara 1 av 33 kryssningsoperatörer som garanterar att de tar hand om avloppsvattnet på ett miljömässigt sätt.

Ska vi lägga till att antalet anlöp i Göteborgs hamn ökade från fem stycken 2002 till 73 stycken 2014, från drygt 2000 kryssningsresenärer till över hundratusen? Ett klipp för staden men hur bra mår haven i krokarna, när fartygen på internationellt vatten kan välja att dumpa sitt svartvatten rakt ut i det blå?

Det här är dessutom bara ett litet hörn av världen. Kryssningsindustrin är globalt sett enorm och har ökat med över 60% de tio senaste åren. 2009 kryssade knappt 18 miljoner runt på haven medan det 2017 kryssade över 26 miljoner passagerare. Det är som att hela Sveriges befolkning skulle dra på två och en halv kryssning. Bara i år. 

Fartyg på Östersjön

Vad har det här med flygskam att göra?

Vad vill jag då ha sagt med det här inlägget? Att flyget inte är så farligt som många menar? Att mitt resande inte påverkar klimatet? Nej, absolut inte. Däremot finns det många aspekter att ta hänsyn till när en påbörjar en diskussion kring resande och miljön.

Min poäng är att många idag har åsikten att flyget är roten till allt ont, till all klimatpåverkan och att det till varje pris måste stoppas. Att nedläggning av Bromma flygplats är en jättebra lösning. Eller att en flygskatt på 80 spänn per enkelbiljett inom Sverige på något sätt räddar vårt klimat. Utsläppen med en sådan skatt beräknas minska 0,2% nationellt. Det är lika mycket som vägtrafiken släpper ut. På två dygn. Globalt sett en helt obetydlig insats.

Själv tycker jag om att flyga och gör det gärna, ofta, långt och länge. Jag inser problemet i den hobbyn och jag hoppas verkligen att branschen påskyndar utvecklingen av mer bränslesnåla flygplan och fler klimatsmarta bränslen. Jag inser också, efter att ha läst igenom en hel del material i form av rapporter och faktasidor just för det här inlägget, att det finns så mycket mer att göra när det kommer till miljö och klimat.

Precis lika mycket har jag också insett att jag som flygentusiast alltid kommer att få stå med #flygskam och att jag aldrig kommer att vinna en diskussion kring flygresor och miljö. Men det är inte min ambition heller. Däremot vore det bra om många andra såg fler miljöaspekter än enbart flyget och dess påverkan.

Tänk på det nästa gång ni tar bilen till ICA en kilometer bort, river ut det fullt fungerande köket för att köpa nytt eller nöjeskryssar på Östersjön en helg i februari.

Källor: Vägtrafikens miljöpåverkan (Naturvårdsverket), Fritidsbåtar orsakar negativa effekter på kustmiljön (Havsmiljöinstitutet), Koldioxid från fritidsbåtar (Utsläppsrätt.se), Sjöfarten på verkar Sveriges havsmiljö (PDF, Miljöinstitutet), Rederier fortsätter att tömma avloppet i Östersjön (Sveriges Radio), Länder dåliga på att skydda Östersjön (WWF), Flygskatt (SvensktFlyg), I kryssningsboomens kölvatten (FIM), 2017 Cruise Industry Outlook (Cruise Lines International Association (CLIA)).

18 KOMMENTARER

  1. Snyggt jobbat med researchen! Klart intressant läsning 🙂

    Personligen har jag också svårt att se nyttan utav flygskatten. Trots att jag står på “vinnande” sida i form av järnvägare. Tror bestämt det finns bättre sätt att göra praktisk miljönytta på det stora hela, även om jag har torftigt med idéer själv.

  2. Superintressant inlägg!
    Kul att sätta det i perspektiv till annat. Jag tror på att ha en balans i det man gör. Och att alla steg mot ett miljövänligare resande är bra, även om de är små. Det första steget mot mindre utsläpp är en medvetenhet oavsett om det handlar om söndagsåkande på sjön, dagligt bilpendlande eller flygresor. Så tack för ett välskrivet och tänkvärt inlägg!

    • Tack! Ja, medvetenheten är viktig och jag kan faktiskt bli lite skrämd av att folk som ÄR medvetna men som medvetet också skiter i det. Och skryter om att de medvetet skiter i det. DET är skrämmande.

  3. Så viktigt att inte stirra sig blind på en “bov” som är så lätt att göra. Det är mycket lättare att hitta en bov att skylla allt på istället för att ta en stor överblick och se alla andra alternativ som även de påverkar. Väldigt viktigt inlägg du gjort! Och en frisk fläkt med någon som är medveten om sin påverkan och inte försöker skönmåla det utan är ärlig.
    Skulle gärna läsa mer om de bästa flygalternativen både när det gäller flygplansmodeller och flygbolag från en expert som dig. Att människor skulle sluta flyga är en orimlig tanke, men att veta vilka alternativ som är bättre kan ju också göra stor skillnad och pusha flygbolagen att bli mer miljövänliga 🙂

    • Jag tror inte heller på att vi kommer sluta flyga, det känns helt enkelt inte rimligt. Än mindre att sluta resa. Kör hela vägen in i kaklet på att hitta miljörimliga alternativ istället för att bygga förbud. Och se över sin egen dörrmatta innan man klagar på andra. 🙂

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här