Flyga till New York – så bra är SAS Go

På resan i början av april flög jag för första gången SAS till New York. Go-biljetter (deras ekonomiklass) var bokade och den bekväma direktlinjen från Arlanda till Newark blev valet för utresan den 4:e april. SAS har ju kört hårt med sin nya kabin det senaste året och den upplevelsen såg jag allra mest fram emot.

Så, jag tar här SAS till New York, ekonomiklass, flight SK903 Arlanda – Newark 4 april 2017 under luppen och tycker till om mina åtta timmar i luften. Varsågoda!

SAS till New York - SK903 ARN-EWR

Flygplanet – A330-300 Enhanced, LN-RKT

Det är alltid något speciellt med att kliva ombord på nästan nya flygplan och rekordet satte jag i julas när jag flög med en två veckor gammal A320 Neo. Riktigt så nytt var inte detta plan, ett A330E kallat Bele Viking (LN-RKT), men eftersom det levererades i januari 2016 får det betraktas som i det närmaste sprillans nytt. Det är ju inte ovanligt att flygplan körs i 20-25 år innan de pensioneras.

Bele Viking då? Jodå. Exteriört blänkte hen fint i solljuset på Arlanda och interiört möttes vi av en ljus och fräsch miljö. Nästan lite doft av nytt och så självklart med SAS nya kabin. Business-delen av kabinen såg väldigt inbjudande ut när jag travade förbi mot min plats på rad 49. En vacker dag tänker jag slå mig ner där framme istället, även om jag faktiskt gillar att sitta långt bak när jag flyger.

En sak som jag gillar med A330-planen (och även A340) generellt sett är konfigurationen på 2-4-2 i ekonomiklass. Det innebär att man alltid bara har en person att flytta på om man ska ut och röra på sig under flighten. Det minskar också den klaustrofobiska känslan som kan uppstå om man har två personer utanför sig, främst i trånga ekonomikabiner.

Bättre bränsleförbrukning

A330-300 Enhanced skiljer sig med blotta ögat inget alls från tidigare A330-300 men en hel del justeringar har så klart gjorts. Bland annat har en modifiering av vingarna minskat luftmotståndet och motorerna har också effektiviserats, ändringar som tillsammans minskat bränsleförbrukningen med cirka 2%.

Även planets startvikt har höjts med några ton vilket gör att mer bränsle kan tankas även vid fullastad maskin. Det gör att räckvidden har ökat med 800 km, från från 9.600 km till 10.400 km.

2% i minskad bränsleförbrukning förresten. Det kan ju låta löjligt lite men slår man ut det på hur många flygningar som faktiskt görs så handlar det om en hel del både pengar och bränsle. Om de sedan sätter in en A330E på en flygning istället för en äldre A340 så är bränslebesparingen 12%. Då börjar det dra iväg.

SAS ska också på sikt fasa ut sina A340-plan, på sträckorna ska de istället köra sina nya A330E och även de A350 som är på väg in. Tänk en A350 med SAS till New York, det kan bli något!

SAS A330E LN-RKT SAS nya kabin på A330E

Kabinen – hög klass även i SAS Go

Det här var första gången jag flög med SAS till New York och även deras long-haul. Så, hur den gamla kabinen var kan jag inte uttala mig om. Däremot är den här nya kabinen riktigt trevlig. Avskalat, sköna färgsättningar, (väldigt) lätt skålade stolar och ett nackstöd som går att justera i fyra olika lägen. Sätet går att fälla 6″, varje plats har en egen 9″ touchskärm, eget USB-uttag och varje stolspar har ett strömuttag att dela på. Perfekt för oss som reser med dator.

Jag satt gott under hela resan även om ett fotstöd hade gjort gott. Då är det SAS Plus/Business en ska flyga i. Lyckligtvis är jag inte särskilt lång så det där med benutrymme är sällan ett problem. Det brukar jag tacka särskilt för när jag flyger.

På varje säte låg det en filt, en kudde, en flaska vatten och ett par in-ear-lurar av förmodad halvbra kvalitet. Inget banbrytande med andra ord.

Efter åtta timmar i luften kände jag mig också fräsch, både i huvud och kropp. SAS kör moodlight i den här maskinen. Det ska innebära bättre ljussättning under resan. Mycket möjligt att det bidrog, dock högst teoretiskt för min del.

SAS Go, ekonomiklass

Det jag kan sakna på ett ändå nytt Airbus-plan är den fönsterteknik som Boeing kör på sina 787 Dreamliner. Smartglass (som jag skrivit om här) låter mig trycka på en knapp som dimrar fönstret i olika nivåer. Även om solen skiner rakt in i fönstret så kan jag ändå obehindrat titta ut genom att dimra ner det. En riktigt bra lösning, men jag vet att alla inte tycker om det. På det här planet får man, i klassisk manér, dra ner solskyddet och då försvinner allt vad utsikt heter.

Maten – och plastbesticken!

Som resenär i ekonomiklass har jag börjat vänja mig vid att maten varierar betydligt beroende på flygbolag. De som hittills har levererat bäst är Air France och det står sig. Jag tycker inte att maten på resan med SAS till New York var jätteimponerande även om den på intet sätt smakade illa. Kycklingen med ”potatismos” var aningens för såsig och jag tycker att kaffet på maten kom ut alldeles för snabbt. Jag hann inte ens äta upp innan de började springa med kaffe och te.

Däremot har jag noll förståelse för plastbesticken. Plastbestick! Det var nog hela flygresans bottennapp, snacka om att verkligen förstärka känslan av boskapsvagn. Sedan trodde jag faktiskt att vi faktiskt skulle börja gå bort från plastprylar. Mycket märkligt, när SAS i övrigt har valt ekologiska produkter i matutbudet. Själv bröt jag sönder min gaffel då ena spetsen fastnade i kycklingen. Snark.

Drycken i ekonomiklass är alkoholfri. Vill man ha en öl eller ett glas vin så är det bara att betala. Jag vet inte vad jag ska tycka om det riktigt, spontant kändes det sniket. Men visst. Jag står inte och faller med det och hade det inte varit för att de hade Plane Ale (50 SEK) så hade jag avstått alkoholen helt.

Maten i SAS Go Ölen får köpas

Servicen – ett leende kostar gratis

Alla kan ha en dålig dag. Absolut. Den 4:e april hade nog hela SAS en dålig dag. Den yngre kabinpersonalen på SK2063 från Frösön till Arlanda var direkt snorkig. Det äldre gardet på SK903 från Arlanda till Newark kastade i princip ut maten till oss. Det första riktigt äkta leendet såg jag först efter drygt åtta timmar. När vi skulle kliva av alltså. 

Tips till kabinpersonalen: tänk ”serviceyrke”. Det gör ingenting att ha ett leende. Kostar gratis och ger en bättre upplevelse för oss som betalar er lön.

In Flight Entertainment (IFE)

Skärmen är på 9″ och med touch, den har helt okej respons och en upplösning som fungerar bra. Det är ändå inte särskilt långt avstånd från ögon till skärm till stolen framför i SAS Go.

Jag bläddrade runt bland filmer och spel och konstaterade att det var ett helt okej utbud av primärt film. Eftersom jag körde mina brusreducerande Bose QC30, som inte går att plugga in till IFE:n, så valde jag att inte titta på någon film.

Jag petade igång kartfunktionen och lät den rulla. Fungerade helt okej men jag tycker det är tråkigt när det inte går att välja kartvyer själv, utan helt är i händerna på den automatiska visningen. Den bläddrar med intervaller mellan inzoomat, utzoomat, flygdata och dylikt.

SAS Go - IFE

På den aktuella maskinen fanns det också wifi men den tjänsten testade jag aldrig. I SAS Go kostar det pengar och hur det fungerar kan ni läsa om på SAS egen webb. Andra som försökt sig på wifi hos SAS är Matochreseboggen. Försökt alltså, eftersom det inte verkade fungera någon av gångerna.

Summering – flyga SAS till New York

På det stora hela tycker jag att SAS till New York är en fullgod produkt även för oss i boskapsvagnen (Go alltså). För mig som gillar nyanser av grått och blått är ju SAS nya kabin den ultimata lösningen, kanske det bästa med hela upplevelsen. Det är nog bara stolarna på Lufthansas A380 som är snäppet bättre när det kommer till att sitta skönt i ekonomiklass.

Att vi sedan flög direkt med SAS till New York, utan mellanlandningar var verkligen superskönt. Dels att slippa en mellanakt på någon stökig flygplats ute i Europa, plus att komma till den något mindre Newark. Det var ett klart lyft kontra att komma till JFK. Släng på fint flygväder och de oerhört vackra vyerna över Grönland och Kanada så var hela flygresan riktigt bra. Och så klart – allt blir bättre med en fönsterplats!

Kanada från luften

I korthet så.

+ SAS nya kabin känns verkligen skandinavisk. På ett bra sätt!
+ Direkt från Arlanda till Newark.
+ SAS Go håller generellt högt klass.
– Flygkartan i IFE:n går inte styra.
– Maten i SAS Go stack inte direkt ut.
– Plastbestick till maten.

Det var mina synvinklar på SAS Go till New York. Har du flugit långt med SAS? Vad är din upplevelse? Lämna gärna en kommentar!

13 KOMMENTARER

  1. Kul & intressant läsning!!! Skicka detta inlägg till SAS!!! Håller med har man ett service yrke ska man definitivt kunna le!!! Du är grym på att skriva & ta bilder! kram

  2. Lagom nördig nivå på detta inlägg! Like! 🙂

    Instämmer för övrigt i hela det här med kartvyn. Hur svårt skall det vara att själv få välja vad man vill se, istället för att snurra runt bland en massa trams? Gör om, gör rätt!

  3. Har flugit med SAS till USA många gånger och med den gamla kabinen var det i princip standard att underhållningssystemet inte fungerade. Förra sommaren flög vi ARN – LAX samt SFO – ARN i nya kabinen och just underhållningssystemet var otroligt mycket bättre. Nu brukar jag ändå inte använda det så mycket, använder mest min egen iPad, men det var ändå positivt att det var mycket större skärmar och många fler filmer etc att välja på. Just den gången flög vi i Plus så maten och drickat var lite bättre, annars är maten aldrig någon höjdare hos SAS. Tror inte att vi lyckades få igång wifin någon enda gång trots att det skulle vara gratis där vi satt.

    • Ann-Louise, det där med wifi verkar vara lite av ett lotteri. Bra idé det där med egen surfplatta. Eftersom jag kör ett par trådlösa lurar som inte går att koppla in så funderar jag på att skaffa en billigare surfplatta för resor, som jag kan mata med filmer. Får suga på den karamellen lite. 🙂 Tack för kommentaren också! Alltid intressant att höra andras erfarenheter kring likvärdiga produkter.

  4. Flyger med SAS i sommar, visserligen bara till Kreta, tror inte jag kan hoppas på samma upplevelse men känner att jag inte skulle tacka nej till ett sådant plan 🙂

    • Nja, dit flyger de nog med kort/medeldistansplanen som A319/320/321 eller B737/738. Men du kan ju alltid hoppas att de kör ett nytt A320neo-plan om inte annat. 🙂

    • Ja, det här var min första långflygning med SAS men både den och hemresan i en A340 gav lätt mersmak kontra andra bolag. Tyckte helhetskänslan var bra.

      Minus besticken. Dessa återkommande bestick. 😉

Lämna ett svar till Dryden Avbryt svar

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.