Inför förra helgens resa från Östersund till Stockholm satt jag med tågbiljetter tur och retur. Jag hade bokat SJ3000, första klass och tyst kupé. Eftersom jag tidigt hade kännedom om resan kunde jag boka samma dag som biljetterna släpptes. Det innebar bästa priset, att välja och vraka bland sittplatserna och framförallt vetskapen om totalt tio timmars lugn och ro. I tyst avdelning är mobilsamtal bannlysta och samtalstonen ska hållas låg. Det är den delen av vagnen jag brukar välja när jag ska åka tåg längre sträckor.

Vad ingår i SJ3000 första klass?

Bokar man SJ:s första klass på snabbtågen SJ3000 och X2000 ingår följande:

  • tillträde till lounge (finns på Stockholm C, Göteborg C och Malmö C)
  • loungen i sig erbjuder tilltugg
  • frukost vid sittplatsen på avgångar innan kl 09:00
  • kaffe, te och frukt
  • gratis wifi
  • eget strömuttag
  • Möjlighet att förbeställa dagens rätt på de flesta sträckor.

Resa i 1:a klass och tillträde till lounge

När man reser i första klass hos SJ har man tillgång till deras lounger (som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö). På den här resan innebar det att jag skulle spana loungen på centralstationen i Stockholm. Jag gick dit i hyfsad tid innan min avgång och upptäckte att stället var – stängt! Joråsåatte. På lördagar är SJ:s lounge i Stockholm igenbommad (och under sommaren varierar det ännu mer, läs mer på SJ:s sajt). 

Ridån. Jag har ändå vid ett senare tillfälle fått möjlighet att besöka loungen, ni hittar min recension här. Inte i klass med flygplatsernas dito men det var kul att tillslut ha fått testa den. Nåväl. Den här lördagen var det bara att vända vid dörren, köpa en pastasallad på Pressbyrån och invänta mitt SJ 3000 på spår 4.

Stockholm CentralstationSJ Lounge på Stockholm CentralSJ Lounge på Stockholm Central

Komforten och sittplatsen

I kupén sitter man 2+2, vilket är likvärdigt för både första och andra klass. Sätena är breda och det är gott om utrymmen både för armar, rumpa, ben och fötter. Varje plats har armstöd på båda sidor, på stolsryggen framför sitter det en nätficka för magasin, en mugghållare samt ett nedfällbart bord, som dessutom går att dra ut några centimeter. Personen framför kan, utan att vare sig jag eller mitt nedfällda bord berörs, fälla sitt ryggstöd. Tacksamt!

Mellan varje säte sitter det också ett eluttag per plats, så att jobba under en fem-sex lång tågresa utan att gå batteritorsk på sina prylar är inga som helst problem.

I första klass finns det så en tyst avdelning från platserna 1 till 20 (finns även i andra klass). Här får inga telefonsamtal göras, prylar ska hållas på ljudlöst och samtal sinsemellan ska ske i låg ton. När jag har möjlighet så bokar jag just det här för att slippa högljudda medpassagerare och det är lika skönt varje gång. 

Dock har jag fått knacka på folks axel mer än en gång när de ignorerat skyltar som tydligt visar att det är tyst kupé. Antingen är folk inte läskunniga eller så är de korkade. Eventuellt en kombination.

1 Klass, vagn 1, plats 12 SJ 3000. Benutrymme i 1 klassFönsterplats som vanligt

Mat och dryck ombord

Om en tar tåg som avgår innan 09:00 och reser i första klass serveras alltid frukost vid ens plats. På resan från Östersund till Stockholm, som avgick 05:46, landade frukosten på bordet redan strax klockan slagit 06 så det var snabba ryck.

I samband med att frukostboxen serverades kom personalen ut med rykande varmt bröd samt kaffe eller te.

I boxen fanns det Kullamust Äpple, youghurt, Bregott, ost, skinka och en liten förpackning äpple- och kanelmüsli från det omtalade Saltå Kvarn. Ärligt talat var jag inte jätteimponread över müslin utan föredrar min sambos hemmagjorda granola istället. I övrigt, helt okej innehåll i boxen och det mättade bra. På bilden kan ni skymta prislappen men som sagt, den här lådan ingår alltså i första klass på tåg som avgår innan klockan 09.

Förutom frukosten är det fri tillgång på kaffe, te, vatten, frukt samt minimuffins, de är belägna i en annan del av vagnen med första klass. Där är det bara att plocka det man vill ha.

Frukost på SJ SnabbtågOst till frukostSaltå Kvarn - müsli Kullamust Äpple

Prisvärde kontra alternativen

Den här resan bokade jag i god tid eftersom jag visste att den skulle bli av. Jag hängde rentav på låset när det var 90 dagar innan avgång. Med andra ord fick jag bästa möjliga pris, vilket för snabbtågen är 295:- för en enkelresa. Jag åkte alltså SJ första klass och tyst kupé för under 600 spänn tur och retur Östersund – Stockholm. Otroligt prisvärt, framförallt där frukosten ingick på morgontåget söderut.

Egentligen vill jag inte jämföra med flyget men det känns nästan oundvikligt. Tågresan tog ungefär fem timmar åt vardera håll och det ska då jämföras med flygets “en” timme samma sträcka. Rent praktiskt tar ju faktiskt flyget betydligt mer tid än så och för en sådan här kort resa är tåget verkligen ett alternativ, inte bara om man hänger på låset och får billiga biljetter.

Tänk att kunna jobba effektivt i fem timmar, från centralstation till centralstation, istället för de tjugo minuter som flyget erbjuder under tiden som lampan för säkerhetsbältet är släckt på tiotusen meter.

SJ 3000Tyst kupé och första klass.

Helheten av SJ första klass och tyst avdelning

Båda resorna var i SJ:s snabbtåg, på bilden ovan ett SJ 3000 när det parkerat i Östersund efter hemresan. De börjar kännas lite till åren, de här vagnarna, även om jag i grund och botten gillar kupén och sittkomforten. Dock är det en hel del gnissel som jag reagerade på så de är inte helt tysta i den aspekten. Och gnissel tar inte ens mina Bose QC30 bort, tyvärr.

Annars går de stabilt och det är behagligt att se landskapet susa förbi utanför när vi drar fram i 200 km/h (när vi väl gör det).

Personalen är trevlig men jag kan tycka att det är lite trist att de bara syns till vid stoppen på stationerna och strax därefter för att kontrollera nya resanden. Vad önskar jag då? Ja, lite service kring sin plats som att erbjuda mer kaffe eller bara ställa frågan om allt är till belåtenhet. I första klass och tyst kupé är det inte särskilt många resenärer (vi var max tio, på båda resorna) så det vore inte konstigt på något sätt.

Innan avfärd från Stockholm på hemresan inväntade vi passagerare från ett annat tåg som var försenat. Det blev en hel del fnissande i kupén när en av tågvärdarna stod precis utanför vår dörr och skrek åt stackarna.

SPRING! NI MÅSTE ÖKA! HOPPA PÅ HÄR OCH GÅ BAKÅT I TÅGET! ÖÖÖKAAAA!

Kanske ser lätt överdrivet ut här i texten men faktum är att det var versaler på röst. Och den lät inte vänlig alla gånger. Mindre lyckad start på den resan, både för de som fick springa och för oss som fick lyssna på eländet. Kanske även för tågpersonalen?

I övrigt två behagliga resor. Båda tågen var i tid på sina respektive slutdestinationer, kaffet smakade bra och jag hade fin arbetsro med datorn på bordet. Tysta kupén var tyst och knappt halvfull vilket gjorde att jag hade ledigt säte bredvid mig båda gångerna. Det här är andra gången senaste halvåret som jag kör den här lösningen och för priset jag gav är det inget annat än skitbra. Men när det börjar närma sig 800-1000:- för samma resa enkel väg, ja då surfar jag vidare till flygbolagen istället.

16 KOMMENTARER

  1. Brukar också alltid boka 90 dagar innan när jag har en välplanerad resa.
    För övrigt SÅ många fördelar med tåg, jag gillar inte jämförelsen 5 timmar vs 1 timme pga inte sant. Du säger ju det också, men alltså – hur många timmar tar flyget i anspråk egentligen?
    Mer tåg åt folket!

    • Ja, mer tåg åt folket Lisa. Helt klart. Jag gillar verkligen arbetsmiljön där och den är så ohetsig på något sätt (om man sitter på rätt ställe). City till city ska inte underskattas!

  2. Petimetern i mig måste påpeka, SJ 3000 och inte X3000..! ☝️ I övrigt är jag lite för partisk för att kommentera resten, utöver att jag hoppas du fortsätter välja tåget när chansen finns! 😉

    • Rätt man på rätt plats Joakim! Tack för påpekandena, det är nu rättat och klart! Tåg kommer jag fortsätta välja när chansen finns, perfekt tid för bloggjobb. 🙂

  3. Kul att min hemmagjorda müsli slår Saltå Kvarns variant 🙂 Även min är ekologisk i den mån det går att köpa ekologiska ingredienser och jag kan redovisa exakt vad som är i din müsli.
    I övrigt låter din beskrivning otroligt skön, och ett bra sätt att ta sig mellan Östersund C och Stockholm C. Som du själv är inne på, så tar den där “enda” timmen med flyget egentligen tre gånger så lång tid, tid som man inte heller kan sitta och jobba på.

    • Men precis Maria, en timme flyg är ju egentligen närmare fyra timmar allt som allt. Bara lyxen att kunna cykla till centralstationen i Östersund. Hur gött? Lika gött som din granola! 🙂

  4. Det trista är för oss som varken dricker kaffe eller te, då återstår bara vatten av utbudet i dryckesväg. Man kan ju tycka att det borde finnas lite annat att tillgå också, men icke.

    Samtidigt är det fascinerande att de inte insett att mugghållare med invändiga plastflärpar längst upp gör att alla flaskor står stadigt hela tiden, inte bara när tåget står till på station. 😉

    • Det är så sant Stefan, bara vatten och frukt var. Och minimuffins.

      Tja, mugghållare. Jag har vant mig vid flygplanens dåliga diton. Att ha en pappmugg i “hållaren” på brickan och komma in i turbulens är minst lika illa.

  5. De två gånger jag åkt x3000 från Österund så har jag blivit otroligt besviken på den tysta avdelningen. Dörrarna har inte gått att stänga och ett jäkla spring och tjatter.

    • Ah, har inte råkat ut för det Tobben. Däremot folk som börjat snacka i mobilen. Senast på nedresan här fick jag knacka en person på axeln som dock snabbt försvann ut från kupén.

  6. Kul att läsa detta eftersom att jag de få gånger jag åker tåg oftast åker första klass. Tycker nämligen inte överdrivet mycket om att åka tåg för jag blir ofta åksjuk av X2000, så de gånger jag tar tåget så unnar jag mig gärna en lite bekvämare resa. Plus att jag älskar de där mini-muffinsarna, hehe. Visste dock inte att det fanns en 1 klass lounge?! Good to know.

    Håller med om servicen btw! Eller bristen på den.

    • Ja, jag måste testa loungen. Känns som min skyldighet så nästa gång jag reser med tåg ska det vara på en vardag eller söndag. Om de inte fångat förnuftet och öppnat upp lördagarna.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här