Testat: SJ 3000 1 klass och tyst avdelning

Vilken är Sveriges bästa tågprodukt? Man får nog olika svar beroende på vem man frågar och visst finns det flera alternativ. Okej, egen kupé på nattåg är ju fint men i mina ögon finns det ändå inget som slår SJ 3000 1 klass och tyst kupé. Vid flera tillfällen har jag lyckligtvis kunnat planera tågresorna långt i förväg och då fyndat dem för 295:- per enkelresa, vilket är otroligt prisvärt. Med så god framförhållning är det också goda chanser till att välja och vraka bland sittplatserna. Anledningen till varför jag alltid väljer tyst avdelning är för att mobilsamtal är bannlysta och att samtalstonen ska hållas låg.

Ska vi först bara klargöra vad tåget faktiskt heter? Många säger “X 3000”, efter alla år med X 2000, men faktum är att det alltså heter SJ 3000 samt att det ingår i konceptet “SJ snabbtåg”. Vagnarna är av typen X55, tillverkade av Bombardier, och har en maxhastighet på 200 km/h. För SJ:s räkning sattes de i trafik 2012 och rullar från Umeå i norr till Malmö i söder.

Vad ingår i SJ 3000 1 klass?

Bokar man SJ 3000 1 klass ingår följande:

  • tillträde till lounge (finns på Stockholm C, Göteborg C och Malmö C)
  • loungen i sig erbjuder tilltugg
  • frukost vid sittplatsen på avgångar innan kl 09:00
  • kaffe, te och frukt
  • gratis wifi
  • eget strömuttag
  • Möjlighet att förbeställa dagens rätt på de flesta sträckor.

Resa i 1 klass och tillträde till lounge

När man reser i första klass hos SJ har man tillgång till SJ Lounge som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. På Centralstationen i Stockholm gick jag till tåget bra tid för min avgång för att hinna hänga lite i loungen. Döm om min förvåning att de har lördagsstängt (och under sommaren varierar det ännu mer, läs mer på SJ:s sajt). Ridån. Jag har ändå vid ett senare tillfälle fått möjlighet att besöka loungen både i Stockholm och även den i Göteborg.

LÄS MER | Testat: SJ Lounge Stockholm C | Testat: nya SJ Lounge Göteborg C

Stockholm Centralstation

Komforten och sittplatsen

I kupén på SJ 3000 1 klass sitter man 2+2, vilket är fallet även i 2 klass. Sätena är breda och det är gott om utrymmen både för armar, rumpa, ben och fötter. Varje plats har armstöd på båda sidor, på stolsryggen framför sitter det en nätficka för magasin, en mugghållare samt ett nedfällbart bord, som dessutom går att dra ut några centimeter. Personen framför kan, utan att vare sig jag eller mitt nedfällda bord berörs, fälla sitt ryggstöd. Tacksamt!

Mellan varje säte sitter det också ett eluttag per plats. Att jobba under en fem-sex lång tågresa utan att gå batteritorsk på sina prylar är alltså inga som helst problem.

I 1 klass finns det så en tyst avdelning från platserna 1 till 20 (finns även i 2 klass). Här får inga telefonsamtal göras, prylar ska hållas på ljudlöst och samtal sinsemellan ska ske i låg ton. När jag har möjlighet så bokar jag just det här för att slippa högljudda medpassagerare och det är lika skönt varje gång. Dock har jag fått knacka på folks axel mer än en gång när de ignorerat skyltar som tydligt visar att det är tyst kupé. Antingen är folk inte läskunniga eller så är de korkade. Eventuellt en kombination.

1 klass, vagn 1, plats 12 SJ 3000.
Benutrymme i 1 klass
Fönsterplats som vanligt

Mat och dryck ombord

Om man tar något av morgontågen som avgår innan 09:00 och reser i 1 klass serveras alltid frukost vid ens plats. På resan från Östersund till Stockholm, som avgick 05:46, landade frukosten på bordet redan strax klockan slagit 06 så det var snabba ryck. I samband med att frukostboxen serverades kom personalen ut med rykande varmt bröd samt kaffe eller te.

I boxen fanns det Kullamust Äpple, youghurt, Bregott, ost, skinka och en liten förpackning äpple- och kanelmüsli från det omtalade Saltå Kvarn. Ärligt talat var jag inte jätteimponread över müslin utan föredrar min sambos hemmagjorda granola istället. I övrigt, helt okej innehåll i boxen och det mättade bra. På bilden kan ni skymta prislappen men som sagt, den här lådan ingår alltså i första klass på tåg som avgår innan klockan 09.

Förutom frukosten är det fri tillgång på kaffe, te, vatten, frukt samt minimuffins, de är belägna i en annan del av vagnen med första klass. Där är det bara att plocka det man vill ha.

Frukost på SJ Snabbtåg
Ost till frukost
Saltå Kvarn - müsli
Kullamust Äpple

Prisvärde kontra alternativen

Den här resan bokade jag genom att hänga på låset inför biljettsläppet. Med andra ord fick jag bästa möjliga pris vilket för snabbtågen är 295:- för en enkelresa. Jag åkte alltså SJ 3000 1 klass och tyst kupé för under 600 spänn tur och retur Östersund – Stockholm. Otroligt prisvärt, framförallt där frukosten ingick på morgontåget söderut.

Egentligen vill jag inte jämföra med flyget men det känns nästan oundvikligt. Tågresan tog ungefär fem timmar åt vardera håll och det ska då jämföras med flygets “en” timme samma sträcka. Rent praktiskt tar ju faktiskt flyget betydligt mer tid än så och för en sådan här kort resa är tåget verkligen ett alternativ, inte bara om man hänger på låset och får billiga biljetter. Tänk att kunna jobba effektivt i fem timmar, från centralstation till centralstation, istället för de tjugo minuter som flyget erbjuder under tiden som lampan för säkerhetsbältet är släckt på tiotusen meter.

SJ 3000
Tyst kupé och första klass.

Allt som allt – så bra är SJ 3000 1 klass

Båda resorna var alltså i SJ 3000 1 klass. Visst, tågsätten börjar kännas lite till åren även om jag i grund och botten gillar kupén och sittkomforten. Dock är det en hel del gnissel som jag reagerade på så de är inte helt tysta i den aspekten. Och gnissel tar inte ens mina brusreducerande hörlurar bort, tyvärr. Annars går de stabilt och det är behagligt att se landskapet susa förbi utanför när vi drar fram i 200 km/h (när vi väl gör det).

Personalen var trevlig men jag kan tycka att det är trist att de på sin höjd bara syns till vid stoppen på stationerna. Lite service kring min plats, som att erbjuda mer kaffe eller bara ställa frågan om allt är till belåtenhet, vore inte för mycket begärt. På SJ 3000 1 klass första klass och framförallt tyst kupé är det inte särskilt många resenärer så det vore inte konstigt på något sätt.

Båda tågen var i tid på sina respektive slutdestinationer, kaffet smakade bra och jag hade fin arbetsro med datorn på bordet. Tysta kupén var tyst och knappt halvfull vilket gjorde att jag hade ledigt säte bredvid mig båda gångerna. Det här är andra gången senaste halvåret som jag kör den här lösningen och för priset jag gav är det kort och gott skitbra.

Nu längtar vi lite extra till nya X 2000 som är på väg ut under 2021.

Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

16 KOMMENTARER

  1. Brukar också alltid boka 90 dagar innan när jag har en välplanerad resa.
    För övrigt SÅ många fördelar med tåg, jag gillar inte jämförelsen 5 timmar vs 1 timme pga inte sant. Du säger ju det också, men alltså – hur många timmar tar flyget i anspråk egentligen?
    Mer tåg åt folket!

    • Ja, mer tåg åt folket Lisa. Helt klart. Jag gillar verkligen arbetsmiljön där och den är så ohetsig på något sätt (om man sitter på rätt ställe). City till city ska inte underskattas!

  2. Kul att min hemmagjorda müsli slår Saltå Kvarns variant 🙂 Även min är ekologisk i den mån det går att köpa ekologiska ingredienser och jag kan redovisa exakt vad som är i din müsli.
    I övrigt låter din beskrivning otroligt skön, och ett bra sätt att ta sig mellan Östersund C och Stockholm C. Som du själv är inne på, så tar den där “enda” timmen med flyget egentligen tre gånger så lång tid, tid som man inte heller kan sitta och jobba på.

    • Men precis Maria, en timme flyg är ju egentligen närmare fyra timmar allt som allt. Bara lyxen att kunna cykla till centralstationen i Östersund. Hur gött? Lika gött som din granola! 🙂

  3. Rätt man på rätt plats Joakim! Tack för påpekandena, det är nu rättat och klart! Tåg kommer jag fortsätta välja när chansen finns, perfekt tid för bloggjobb. 🙂

  4. Det trista är för oss som varken dricker kaffe eller te, då återstår bara vatten av utbudet i dryckesväg. Man kan ju tycka att det borde finnas lite annat att tillgå också, men icke.

    Samtidigt är det fascinerande att de inte insett att mugghållare med invändiga plastflärpar längst upp gör att alla flaskor står stadigt hela tiden, inte bara när tåget står till på station. 😉

    • Det är så sant Stefan, bara vatten och frukt var. Och minimuffins.

      Tja, mugghållare. Jag har vant mig vid flygplanens dåliga diton. Att ha en pappmugg i “hållaren” på brickan och komma in i turbulens är minst lika illa.

  5. De två gånger jag åkt x3000 från Österund så har jag blivit otroligt besviken på den tysta avdelningen. Dörrarna har inte gått att stänga och ett jäkla spring och tjatter.

    • Ah, har inte råkat ut för det Tobben. Däremot folk som börjat snacka i mobilen. Senast på nedresan här fick jag knacka en person på axeln som dock snabbt försvann ut från kupén.

  6. Kul att läsa detta eftersom att jag de få gånger jag åker tåg oftast åker första klass. Tycker nämligen inte överdrivet mycket om att åka tåg för jag blir ofta åksjuk av X2000, så de gånger jag tar tåget så unnar jag mig gärna en lite bekvämare resa. Plus att jag älskar de där mini-muffinsarna, hehe. Visste dock inte att det fanns en 1 klass lounge?! Good to know.

    Håller med om servicen btw! Eller bristen på den.

    • Ja, jag måste testa loungen. Känns som min skyldighet så nästa gång jag reser med tåg ska det vara på en vardag eller söndag. Om de inte fångat förnuftet och öppnat upp lördagarna.

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.