Den ”miljövänliga” kommunen och korkade ”arbetaren”

Det finns många fina saker att säga om Östersund. Om stan. Om trakterna. Om människorna (merparten av dem i alla fall). Jag gillar att leva här. Ungefär till 97,4%. Men den där kommunen, dess politiker och dess tjänstepersoner fattar ibland så jävla korkade beslut att klockorna stannar.

Nej. Jag pratar inte om storbildsskärmarna kring Europa League-kvalet som väckt så mycket uppståndelse. Jag pratar miljö. Igen.

Här slår man sig för bröstet i sitt arbete med att bli en fossilfri kommun inom ditten-datten antal år. Här ska det minskas på biltrafik, man bränner 20 mille på en expresscykelväg (trots att det redan är gott om framkomlighet för cyklister på samma ställen) och kommunens tjänstepersoner ska åka tåg om de ska någonstans. 

Ja, det låter ju fint.

Samtidigt slänger de upp nya småbåtshamnar snabbare än man hinner säga ”Fem surjämtar i en laxask”. Det där med att fritidsbåtar är små miljösvin har vi redan kommit fram till (32 miljoner soppa släpper de asen ut varje år i våra svenska vatten). Ändå väljer man att ge byggnadslov och utöka exempelvis Frösö båthamn med över 20%. De besvarade inte ens vår önskan om miljökonsekvensanalys i det yttrande (slash överklagande) vi lämnade in innan bygglovet godkändes.

Hur man tänkt kring den ökade biltrafiken på det aktuella området framgår inte heller. Eller ja, bakom kulisserna gav en tjänsteperson på kommunen båthamnens medlemmar tillstånd att parkera på en gräsmatta i parkområdet. 

Vi tar det en gång till. Kommunen ger byggnadslov för en utbyggnad av båthamnen och hanterar uppkommen trafiksituation genom att låta folk köra sina bilar fritt på en grönyta i ett parkområde.

”Miljövänlig kommun!” sa Bill.
”Kyss mig i brunögat!” sa Bull.

Å andra sidan. Det kanske är sånt här som Östersunds kommun avser i sitt arbete med projektet Grön Trafik. Köra bil i parker och så vidare.

Lyckligtvis gav våra protester resultat och grönytan får vara förhållandevis grön. Ett tag till i alla fall. Eller vad säger ni, behöver den här gräsmattan fler bilar på sig den här regniga skitsommaren?

Parkområde

Just det, att gräsmattan faktiskt ser ut som den gör (det vill säga ganska ful) beror på att båthamnens förening (japp, samma muppar som vill parkera på gräsmattan!) för ett par-tre år sedan hade den här ytan som vinterförvaring av flytbryggorna. Hur de snackat till sig det tillståndet ska jag låta vara osagt, men min gissning på lekmannanivå är att den aktuella föreningen och någon på kommunen har ganska tajta band. 

Den korkade ”arbetaren”

Sedan finns det ju de som inte riktigt accepterar läget. Låt oss kalla hen för Den Korkade ”Arbetaren” (a.k.a Korken). Som i protest fortsatte ställa sitt lilla kräk till bil på den aktuella gräsmattan, trots att det inte är och aldrig har varit en parkeringsplats. När man sedan konfronterar personen i fråga så hävdar hen att hen arbetar i båthamnen.

Jävligt märklig historia dock. Dels var det inget tjänstefordon som Korken parkerat (det var i alla fall ingen företagsbil med anknytning till hamnen eller tjänstefordon från kommunen). Hen kunde heller inte uppvisa vare sig tjänstekort eller parkeringstillstånd (inte för att jag är någon parkeringsvakt eller liknande, men ändå). Dessutom behagade Korken att lämna diskussionen i förtid och satte sig i bilen innan vi ens pratat klart. 

Nu är ju det här öppet för tolkningar av olika slag. Själv tänker jag att Korken inte hade så mycket att komma med trots allt, men det är ju mina högst personliga reflektioner efter vår lilla dejt på gräsmattan (eller ”parkeringsplatsen”, beroende på vem du frågar). Jaja, sedan den dagen parkerar Korken faktiskt längs gatan istället. Hen har nu fyra meter extra att gå till båthamnens grind varje gång (ni ser ju själva avståndet i bilden ovan).

Dryden i gubbkeps vs. Den Korkade ”Arbetaren”. 1-0.

Och ni som orkar läsa ännu mer efter den här romanen kan med fördel ta del av Östersunds kommuns ”Klimatfärdplan”. Eller för att citera dem själva;

Östersund är fossilbränslefritt och energieffektivt 2030. Målet innebär att fossila koldioxid­utsläpp minskar med 100 % till 2030 och att energiförbrukningen minskar med 20 % jämfört med 2010.

Växthusgasutsläppen ska minska med 60% från 1990 till 2020 i Östersunds kommun.

…sa man och byggde ut en småbåtshamn.

4 KOMMENTARER

  1. Men så bäst inlägg! Gillar svordomarna blandat med sågningarna med lite personliga påhopp som topping. Om det inte vore för dig Dryden skulle Stockholmarna inte veta nått om Östersund men bilden klarnar. Och ja, jag tror den där på kommunen faktiskt tror att Grön trafik menar att ni numera ska köra i parkerna.

  2. Kommuner och prestigeprojekt överlag alltså. När något snyggt att visa upp, oavsett om det är en småbåtshamn eller en arena, får vinna finansiella medel från det som faktiskt betyder något. Tänk om politiker kunde vinna val på att minska svin och slöseri istället för dyra löften med kortsiktig nytta…

    • Ja, vissa saker som den här kommunen gör är ofattbart korkade. Men det beror ju också på vem du frågar. 700k för storbilds-TV-visningarna när ÖFK möter Galatasaray kan ju jag ta. Värre med hamnen…

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.