Recension: EasyJet och billigt flyg till London

Sedan december 2016 flyger easyJet vintersäsong mellan London Gatwick och Åre Östersund flygplats. Ett fint tillskott både för britterna som vill ha skidåkning i världsklass och även för oss som bor i Östersund med omnejd och som vill ha lite stadspuls och billigt flyg till London.

Normalt sett flyger de söndagar, vilket innebär att man måste vara borta en vecka om man även ska flyga tillbaka med dem, men undantag har funnits (och kanske kommer igen?). När Östersunds FK hade dubbelmöte mot Arsenal i Europa League i februari 2018 satte de in extraflyg under två torsdagar. Det här öppnade ju för en perfekt weekendresa, med billigt flyg till London.

Det rimliga vore väl att åka och se returmatchen i London men jag valde att göra tvärtom. Med andra ord åkte jag till London när ÖFK tog emot Arsenal på Jämtkraft Arena hemma i Östersund. Priset på flygbiljetterna var ju naturligtvis därefter, för vilken normalt funtad Östersundsbo lämnar stan när Arsenal kommer?

Jag betalade 930 SEK tur och retur, plus att jag bokade fönsterplats för 49 SEK på utresan. I övrigt ingick inget mer än att ha med ett handbagage ombord (inget incheckat bagage). Motsvarande biljett veckan därpå, när ÖFK spelade på Emirates, var 4700 SEK. Enkelt val med andra ord.

Så, det här var vad som stod på agendan:

  • Från: Åre Östersund OSD
  • Till: London Gatwick LGW
  • Datum: 15 februari 2018
  • Flightnummer: U2 8750

Åre Östersund Airport

Det här var premiär för mig, både att flyga utomlands från Åre Östersund flygplats och att flyga med easyJet. Mycket har man ju hört om alla lågprisbolag men någonstans ska man väl testa själv också och bilda sig en egen uppfattning. Och var går egentligen gränsen idag? Jag har flugit lågprisbolag som varit både dyrare och med sämre kvalitet än välrenommerade bolag.

När passkontrollen var klar så dröjde det inte länge innan vi fick knalla ut på plattan och kliva ombord. Det här är nog det bästa med att flyga från Åre Östersund. Att boarda planet så här ger alltid lite närkontakt med flygplanet. Har ni hängt här på bloggen ett tag är den här vinkeln nedan inte helt obekant. Det är standard för mig att knäppa ett par bilder på planet jag ska flyga med, oavsett om det är min hundrafemtioelfte flygning som väntar.

Kärra för dagen var en Airbus A320-214, registrering G-EZTT tillverkad 2010 och med wing tip fence längst ut på vingarna. Stiligt!

Airbus A320-214 (G-EZTT) - billigt flyg till London Airbus A320-214 (G-EZTT) Airbus A320-214 (G-EZTT)

Som vanligt på de här planen är det en 3-3-konfiguration. Sätena går i blått, resten av kabinen är ljus och med vissa inslag av easyJets orangea färger. Det som förvånade mig var benutrymmet. Jag får väl återigen då säga att jag inte är längst i klassen men har ju några andra bolag att jämföra med. Det här utrymmet är mer eller mindre standard och jag fick utan problem plats med benen även när min väska stod på golvet under sätet framför. Jag trodde faktiskt att de skulle ha proppat in en rad till och tajtat upp kabinen för passagerarna, men så var alltså inte min känsla. Trevligt!

Jag hade bokat plats 8A redan på förhand, det kostade 49 SEK och jag kände att det var värt det. Raderna framför mig var i det närmaste tomma och minns jag rätt var det platser som kostade extra vid bokningen.

Easyjet kabin i en A320 Easyjet kabin i en A320 Airbus A320-214 - benutrymme

Så blev det takeoff och för att visa sig på den allra bästa sidan så lättade vi från marken klockan 13:37. Det blir inte mer elite än så och förmodligen noga utstuderat i cockpit.

En stund in i flygningen blev det så dags för serveringsvagnarna. Här meddelades det dock att Arsenal-fansen som flugit från London till Östersund innan oss ätit slut på alla mackor. Plötsligt blev utbudet i menyn ganska begränsat men för mig spelade det mindre roll. En kaffe och (en faktiskt helt okej) muffins fick det bli för mig, ett kalas som kostade drygt 44 SEK (£4).

Bistro - meny Bistro - meny Muffin och en kaffe

De drygt två och en halv timmarna i luften gick tämligen fort, jag han slita upp datorn och jobba en sväng medan Norge och Nordsjön passerades under mig, precis som den vackra brittiska kusten strax innan landning. Inflygningen mot Gatwick påbörjades och 2 timmar och 34 minuter efter 13:37 tog vi så brittisk mark.

Inflygning över brittiska kusten Airbus A320-214 (G-EZTT)

Efter att jag klivit av planet, som stod parkerat vid gate 107 i den norra terminalen, blev det en lång promenad till passkontroll och utgång. Jag vet inte, men den kändes anmärkningsvärd lång. Kanske berodde det mest på att jag snabbt ville komma in till stan för att hitta hotell och en pub att se ÖFK-Arsenal på. Det kan eventuellt ha bidragit. Och då håller jag inte ens på något av lagen.

Eller så var det en ovanligt jädra lång promenad. Jag la det på minnet i alla fall.

London Gatwick Airport

Billigt flyg till London – hur är det?

Det här var ingen konstig flygning på något sätt. Kärran var fräsch, jag satt helt okej, bra benutrymme, gott kaffe som inte var särskilt dyrt (i jämförelse med andra bolag) och bra service av kabinpersonalen (som dessutom verkade på ovanligt gott humör!). Planet lyfte från Östersund åtta minuter före utsatt tid och landade på Gatwick 18 minuter före utsatt tid.

Det märkvärdiga för min del var ju att ta mig direkt från Östersund med ett billigt flyg till London, utan vare sig Arlanda, Oslo eller Köpenhamn på vägen. Det är nog väldigt lätt att bli bortskämd med den här rutten om man är flitig London-resenär. När till och med jag, som gillar flygplatser och mellanlandningar, tycker det är skönt med direktflyg så är det ju som att månen ramlat ner.

Så. Det här var alltså min premiär med easyJet. I slutändan blev det ett lyckat försök med billigt flyg till London för mig. Jag kan kort konstatera att jag utan problem skulle kunna åka med dem igen, om de har en flight som passar mina behov. De får alltså mer än gärna fortsätta med torsdagsflygen, även när det inte spelas Europa League-matcher med London-lag inblandade.

Har du flugit med easyJet och vad är dina erfarenheter?

1 KOMMENTAR

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.