Det finns nog få andra företag som jag har så kluvna åsikter om. Som ena dagen verkligen levererar superbra tjänster till bra pris och kvalitet. För att nästa dag bli ett ”nödvändigt ont” och med en kundkänsla som mer påminner om en nymålad betongvägg som torkar i regnet. Alltså. SAS. Jag begriper mig verkligen inte på er ibland.
Ni kanske inte kommer ihåg det men på vägen hem till Östersund från Färöarna i mars så blev flighten från FAE försenad med drygt två timmar. Det innebar att jag missade ARN-anslutningen i Köpenhamn, vilket i sin tur fick följden att jag kom till ARN först när sista kärran hem till Östersund redan lyft. I sig ingen fara, eftersom jag blev ombokad till första bästa flight, 08:10 dagen därpå och fick hotellnatt i väntan.
Problemet?
Att jag hade en flight från Östersund 06:40 den dagen. Egentligen inget problem heller, jag skulle ju ändå åka från Arlanda till London. Rent krasst slapp jag ju faktiskt två flygresor. Men om jag hade velat ha det så, så hade jag så klart bokat det så. Nu ville jag hem och packa om. Så då bokade jag så.
Så, vad var då egentligen problemet? Tja, jag fick aldrig tillgång till mitt incheckade bagage vilket gjorde att jag blev tvungen att köpa på mig extrakläder och en strömadapter för London-resan, plus att jag också missade två enkelresor som var betalda och klara.
Jag gjorde så klart ett klagomålsärende av det här. Mest för att få ersättning för mina utlägg, jag hade inga hard feelings gentemot SAS utifrån vad som uppstod. Shit happens och så är det ibland, ju mer man reser desto större är sannolikheten. Så sett har jag ett brutalt bra tålamod. Logistiken löste sig ju bra ändå, fast pengarna jag fick lägga ut kändes ju så klart en smula onödiga.
Resultat av ärendet? Kalla handen.
Du är en true traveler och en viktig kund för oss. Fast någon ersättning kommer du inte att få. Men du är fortfarande en viktig kund. Jätteviktig. Som bara en true traveler kan vara.
Att de här två resorna, till Färöarna och till London, var två separata bokningar ställde kort och gott till det. Så klart att det var två olika bokningar. Kan man ens få in OSD-ARN-CPH-FAE-CPH-ARN-OSD-ARN-LHR-ARN-OSD på en och samma bokning?
Jag ställde givetvis frågan vad SAS eget förslag hade varit när förseningen uppstod. Att fullfölja resan hem till Östersund och således missa hela Londonresan, för att sedan begära ersättning för ett sådant scenario? Jag fick dock ingen respons på det och vi behöver knappast analysera det uteblivna svaret närmare, eller? Högst troligt hade jag dock inte fått ersättning i det fallet heller. Det var ju fortfarande två separata bokningar.
”Fantastisk” goodwill
Tillslut. Efter lite mejlande fram och tillbaka lyckades SAS googla ”goodwill”, öppna skattkistan och så åkte lite EuroBonus-poäng in på mitt konto. ”Fantastiskt”.
Det är inte första gången jag och SAS är i kontakt när det kommer till förseningar, bagagestrul och annat. Alla tidigare gånger har det löst sig snabbt, enkelt och bra. Men så plötsligt tar det tvärstopp. Och jag bara undrar varför.
Det här hade inte varit en stor sak om man sett till helheten. Det är inga jättestora pengar i sammanhanget heller, drygt 800 spänn. Och ja, det kanske är tramsigt att tjafsa om småsummor. Fast, ponera att det här händer ett par gånger per år, vilket nu varit fallet under både 2017 (då incheckade kläder för nyårsfirande och även inför ett bröllop inte dök upp i tid) och 2018. Då blir det plötsligt pengar. Det tänker i alla fall inte jag strunta i.
Jag begär ju inte något skadestånd på flera tusen, ingen extravagans i form av EuroBonus Diamant-medlemsskap och inte business class på nästa långresa. Jag vill täcka mina utlägg jag hade och som jag inte haft om allt flutit på enligt planerat.
Så, SAS. Varför vill ni inte förstå problemet?
Uppdatering: SAS godkände, om än en smula motvilligt, min reklamation ett par dagar efter att detta inlägg skrevs. Case closed. Tack.