En kväll och två heldagar blev resultatet av den helg vi ägnade åt Berchtesgaden. Vi njöt verkligen av vackra miljöer, god mat och härliga upplevelser. Att dessutom få avsluta båda kvällarna i soffan framför en öppen eld på hotellet, med en god öl i glaset, och bara få koppla av förgyllde verkligen hela resan.

Jag låter kanske helt salig när jag pratar om den här resan och allra helst Berchtesgaden. Men det har sina skäl då jag kort och gott verkligen älskar området. Jag får liksom aldrig nog av höga berg, djupa dalar, höstfärger och kanske Tyskland som sådant. Och gillar man sånt så är det här stället att besöka.

Så här såg i alla fall våra två heldagar ut. Från första morgon till andra dagens skymning.

Frukost på Stoll’s Alpina

Ibland måste allt inte vara så hårt planerat. Efter att ha frågat runt på ett par-tre hotell på ankomstkvällen hittade vi tillslut Stoll’s Alpina i strax utanför själva byn Berchtesgaden. Inte nog med det, vi blev dessutom uppgraderade och fick en svit med balkongutsikt mot Örnnästet. Ibland händer det!

Det blev varm choklad tillsammans med en fin frukostbuffé inne i matsalen och en höstlummig trädgård utanför. En härlig inramning kort och gott och det är helt okej att snubbla över sådana här guldkorn emellanåt.

Frukost på Stoll's Alpina Lummnig höstträdgård på Stoll's Alpina

Tidig morgon på Königssee

Strax efter nio vår första morgon gled vi ut på Königssee. Alpvyerna var sådär bedårande som man bara ser på vykort. Solen började så smått sticka fram bakom bergen. Den klara och kalla höstluften skvallrade på bästa sätt om vilken årstid det var. Hösten alltså, så magisk!

Mitt i allt ställde sig kaptenen och spelade ett stycke på sin trumpet, med bergväggarnas eko som svar på tonerna. Kanske inte den skickligaste av trumpetare jag hört men ändå mäktigt med akustiken.

LÄS MER! Halvdag på Königssee och vandring till Obersee

Båttur på Königssee

Förmiddagsvandring vid Obersee

Vid änden av Königssee klev vi av och tog en promenad till Obersee. När man inte tror att det kan bli mer vackert så överträffade den här enkla turen alla förväntningar. En sagolik tur med vädret gjorde upplevelsen än mer minnesvärd.

Jag är helt allvarlig när jag säger att det här kan vara en topp-tre över vackra platser jag någonsin besökt.

En vindstilla Obersee

Jennerbahn och senlunch på Vorderbrandt

Kabinbanan upp på Jenner är inte helt färdig än (blir klar sommaren 2019) men halvvägs tog vi oss ändå och det dög alldeles utmärkt. Därifrån gick vi ner längs slingriga stigar, där downhillcyklister emellanåt susade om oss. Efter en stunds promenad öppnade landskapet upp sig en aning med små alpstugor på sluttningarna. Det blir inte mer Alperna än så här, känns det som.

Ytterligare en bit ner, men fortfarande på 1070 meter över havet, slog vi oss ner för en senlunch på Alpengasthof Vorderbrand. Visst har vi pratat om luncher med utsikt förut va? Maten, som förvisso smakade utsökt redan från början, blev ännu godare i den här miljön!

Alpstuga i Berchtesgaden Lunch på Alpengasthof Vorderbrand Lunch på Alpengasthof Vorderbrand

En lokal ostkaka och Hintersee

Efter att vi tagit oss ner från Jenner och njutit av vacker och enkel vandring tillbaka till Königssee så satte vi oss i bilen och körde den korta sträckan till Hintersee. Skymningen började falla och vi bestämde oss för att inte bege oss ut på några längre äventyr.

Vi fastnade på Gasthof Auzinger och testade deras specialitet, i form av en hemmagjord ostkaka. Vi bestämde oss för att dela på en bit och ja, det räckte gott och väl. Ja, gott var det också. Supergott!

Med lätt sockerkoma åkte vi tillbaka till hotellet, den öppna elden och slappade i soffan resten av kvällen. Weltklasse.

Ostkaka Gasthof Auzinger

Kehlsteinhaus och ett besök i Örnnästet

Efter frukost vår andra dag begav vi oss till den stora parkeringen vid Obersalzberg. Ett besök i Berchtesgaden är nämligen bara komplett om man väljer att besöka Örnnästet, eller Kehlsteinhaus som det egentligen heter. Så blev det även för oss. En vacker bussresa tog oss upp till toppen av berget Kehlstein, på 1834 meter.

Tre timmar spenderade vi här uppe och njöt av utsikter. Och så tog vi så klart in all historia vi mäktade med, både i själva Örnnästet men också i Dokumentationszentrum Obersalzberg.

LÄS MER! Att besöka Örnnästet – ett måste!

Das Kehlsteinhaus

Gasthof zum Neuhaus – Berchtesgadens äldsta gasthaus

Tack vare en inbjudan så hamnade vi sedan på Berchtesgadens äldsta gasthaus, nämligen Gasthof zum Neuhaus mitt i byn. Här blev det mer god mat i klassisk bayersk anda (jag tog en Berchtesgadener jungschweinebraten), där folk i lugn och ro åt gott och njöt av drycken såväl på terrassen som i Biergarten nedanför vårt bord.

Idyllen!

Gasthof zum Neuhaus Huvudrätt på Gasthof zum Neuhaus Efterrätt på Gasthof zum Neuhaus

Matkoma i byn

Vilken underbar liten by det är att strosa runt i. Berchtesgaden alltså. Vi tog förvisso bara ett varv i de centrala delarna men alla väggmålningar och dylikt kryddar verkligen gågatorna på bästa sätt. Jag kan skänka viss tacksamhet åt att det också var ganska glest med turister när vi var här. Tämligen skönt att kunna strosa obehindrat!

Väggmålningar i Berchtesgaden Väggmålningar i Berchtesgaden

Två dagar räcker – inte!

Det här avslutade sedan vår vistelse i Berchtesgaden och vi satte oss i bilen och rullade mot Salzburg.

Som jag redan skrivit så är mitt ha-begär efter höga berg, djupa dalar och höstfärger i det närmaste ostoppbart. Mycket vill ha mer, även om det här blev en helg helt i vår stil. Vi hann med det vi tänkte men fortfarande finns det mycket ogjort.

På listan över kommande aktiviteter står till exempel någon eller några längre vandringar eller toppbestigningar. Och så skulle jag, som kontrast, bara vilja sätta mig vid Königssee och bevittna underverket. För underverk är det verkligen i mina ögon.

Vackrare platser får man leta efter.