Det finns för- och nackdelar med allt. Det har de senaste dagarna verkligen visat. Från Östersund kan vi förvisso flyga charter till både Turkiet och Mallis, men direktflyg till storstäder (Stockholm räknas så klart inte) är det skralt med.
Nu finns ändå lyxen att under vintersäsongen kunna flyga med EasyJet till London Gatwick (och Bristol), vilket jag själv gjorde i februari. Tanken var också att vi skulle åkt till London i torsdags, på en liten julweekend och slippa stöket hemma.
Sedan kom någon på att ”drönare på Gatwick låter kul. Let’s do!”. Och så stängdes flygplatsen ner. I 36 timmar. Storbritanniens näst största och en av hela Europas mest trafikerade flygplatser. 140.000 resenärer påverkades.
Å andra sidan så ”fastnade” just vi hemma, utan att ens komma iväg. Jag skulle inte vilja byta med de som satt på Gatwick för alla pepparkakor i Nyåker.
Nackdelen med mikroflygplats
Men. Där har vi också nackdelen med en liten flygplats. Det enda flyget vi kunde ta oss till London med kom inte ens till Östersund. Så, istället för att kliva ombord på en A320 mot Gatwick fick vi mejla hotell, flygbolag och försäkringsbolag för att rädda de pengar som möjligtvis kunde räddas.
För nyfikenhetens skull kollade jag vad SAS skulle ta för att frakta oss alla fyra till Heathrow via Arlanda, samma dagar och med två timmars framförhållning. 32.500 kronor. Tack, men nej tack.
Pengarna tillbaka?
Pengarna för flyget får vi nog tillbaka (vi står gissningsvis i kö och har ett par tiotusental kunder före oss), ena hotellet var avbokningsbart men inte det andra. Eftersom resan inte ens var påbörjad så sa även hemförsäkringsbolaget nej till ersättning. I värsta fall brinner tre papp inne, det kunde alltså ha varit värre. Å andra sidan spenderar vi inga större pengar hemma i helgen så det kanske går jämt ut ändå, om man tänker på det sättet.
Guldstjärnan får ändå teatern där vi skulle sett Mamma Mia, som utan frågor återbetalade hela beloppet. Lika oväntat som fint kan jag tycka!
Vem flög drönare på Gatwick och varför?
Det går ju att spekulera högt och lågt (no pun intended) om vem som flög drönare på Gatwick och varför. Personligen, helt ovetenskapligt och utan några egentliga belägg för det, är jag helt övertygad om att det var en typ av samordnad aktion.
Vi pratar alltså inga konsumentdrönare och ett prank från en bakgård i Crawley utan snarare en planerad attack. Min teori? Alltså, miljöaktivister känns ändå inte helt främmande. Vi får väl se om det framkommer något kring de arresteringar som gjorts, även om det kanske tar ett tag innan sanningen kommer fram. Om den gör det.
London inställt – och sen då?
Jag är så klart sugen på att ta revansch på det här och boka en ny resa, men först ska vi nog lösa upp allt med den här inställda resan. Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar och hur mycket vi måste ligga på EasyJet. En gissning är att ni kommer få höra om det här.
Å andra sidan har jag hunnit både jobba två dagar som inte var planerade, köpa gran och njuta av ett snöyrigt och decembervintrigt Östersund. Det är – faktiskt – helt okej det också!
Har jag några läsare som drabbades av alla drönare på Gatwick?
Själv tog jag färjan till Gotland. Garanterat drönarfritt i båda hamnarna.
Haha, och jag tror inte båtarna stoppas av drönare heller.
Så ruskigt surt! Känns som att det här inte lär vara sista gången något sådant här händer heller, nu det med all önskvärd tydlighet visat sig fungera…
Nej, risken är väl att folk och fä får mersmak för sånt här och ser hur effektivt det är. 🙁
Surt är det men bra att ni hittade vettigt alternativ som känns okej. Min teori är att det är någon som vill påvisa osäkerheten kring flygplatser och att detta är goda intentioner för att skydda oss från värre attacker. Men så är jag ju också lite naiv och tror gott om folk
Ja, jag är inte så naiv utan tror dessvärre på motsatsen till något annat bevisats i det här fallet. Nu har jag dock släppt det och gått vidare. 🙂