Sedan tidigare i höst kör Sportsgym i Östersund träningspass som de kallar HIIT Cross. Efter att ha kört andra HIIT-pass (främst Circle och Cardio men också Crossfit) och börjat tröttna på dem en aning så fick jag tipset att det där skulle passa mig. Så, jag stack till citygymmet och testade. Sedan dess kör jag passet tre-fyra gånger per vecka just nu och gillar det skarpt!

HIIT står för High-intensity interval training, högintensiv intervallträning med andra ord. Och intervaller är ju roligt, det är ju sedan gammalt. Ofta är de HIIT-passen ganska korta (30-40 minuter) men å andra sidan är de alltid väldigt intensiva. Det är en av alla fördelar som jag ser med dem. Jag vill slita, svettas och kämpa.

Medan HIIT Circle är stationsträning med fysfokus och Cardio är renodlad kondition så är HIIT Cross en mix av båda delarna. Förutom löpband, assaultbike, rodd och stakmaskin (som alla körs på Cardio-passen) så läggs även fyra styrkeövningar in. I Sportsgyms version av HIIT Cross så byts styrkeövningarna ut varje vecka medan konditionsdelarna alltid är de samma. Varje måndag är det alltså ett delvis nytt schema.

Sportsgym Östersund

HIIT Cross – åtta stationer i 40 minuter

HIIT Cross är uppbyggt så att man kör skiten ur en station under tre minuter innan man byter till nästa. Totalt är passet 40 minuter långt och så här ser intervallerna ut just nu (och har gjort hela tiden i Östersund):

  • 3 gånger 60 sekunders jobb / 30 sekunders vila
  • Stationsbyte med 60 sekunders vila

Man kör max fyra personer per station och man får börja passet där man själv vill, eller där det finns plats. Sedan jobbar en sig igenom station för station i tur och ordning. I veckan har jag exempelvis börjat på Wallballs, kört vidare med roddmaskinen följt av battle ropes och därmed fått avsluta alltihop med Skillmill Run (löpband). Taktiskt helt enkelt, jag har sparat det roligaste till sist.

Vecka 50 2018 ser passet ut så här: 

HIIT Cross, Sportsgym Östersund

Exempel på styrkeövningar i HIIT Cross

Styrkeövningarna byts som sagt ut varje vecka men jag visar lite exempel på sådant som kan förekomma:

Sportsgym Östersund

Tips inför ditt första HIIT Cross

Har du aldrig kört HIIT Cross förut så är det väl läge att testa, om du är på jakt efter nya träningsformer. Eftersom det är högintensiv träning så kanske man ska vara lite förberedd och kanske inte börja sin träningskarriär i den här änden.

Däremot är det ju egentligen inga hinder för vem som helst att börja heller. Alla stationer går att anpassa efter egen förmåga. Orkar en inte 12kg-hantlarna så går en ner på något annat, och tvärtom. Passen jag går på har väldigt blandat klientel men min känsla är i alla fall att de flesta ger vad de har. I många fall handlar det nog också om att ha lite huvud. Som med all annan träning.

Svetten, flåset, pulsen

HIIT Cross är för mig en perfekt genomkörare, där jag får med både kondition och fysträning. Svetten dryper redan från start och pulsen sticker direkt. Härligt! Dessutom gillar jag att det varierar varje vecka, även om vissa stationer alltid är med eller förekommer oftare än andra. Nu har jag inte varvat med jättemycket löpning i höst men planen är så klart att få till båda delarna. Tre Cross-pass och ett eller ett par löppass varje vecka vore det ultimata för mig.

Jag ska köra vidare året ut och förmodligen en bit in i januari också, sedan ska jag nog ta in bodypump igen (som jag egentligen tycker är vansinnigt tråkigt) för att få lite variation i alltihop. Just nu har jag ett riktigt bra träningsflow och kör på så mycket jag orkar och hinner.

Fler som kör liknande pass och vad kör ni i så fall? Lämna gärna en kommentar!

HIIT Cardio, Sportsgym Östersund

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här