Med inte ens ett år kvar på det det nuvarande leasingavtalet så har det blivit hög tid att börja fundera på framtiden. Nästa bil alltså. Eftersom vi fortfarande bara är i spekulationsfasen så vet vi inte ens om vi ska fortsätta privatleasa, köpa begagnat eller rentav köpa loss nuvarande bil. Vi vrider just nu på alla argument. Då ingår det så klart att provköra bilar, vilket vi nu har varit ute och gjort för första gången inför nästa bil. Vi har sagt hej till en BMW X2 xDrive!
Vi gör väl som vanligt och tar våra överliggande drivremmar, mellanstagade kamremsaxel, guldbelagda hjulbultar och spolarvätskeförgasaren och drar till första bästa handlare för att sondera marknaden. Först ut blev BMW-handlaren Bavaria i Östersund, mest för att återse 3-serien men där vi tillslut rullade ut i något helt annat.
BMW X2 xDrive20d (2018)
Vi började med att provsitta en BMW X2, en modell som egentligen inte funnits på kartan förut men som ändå kändes som lite av en rätt storlek vid en första spontan anblick. När säljaren avslöjade att det stod ett körfärdigt exemplar utanför hallen var vi inte sena att fånga nyckeln han kastade efter oss.
Den aktuella bilen, en BMW X2 xDrive20d årsmodell 2018, har en 190hk-motor som på pappret ska dra 0,47l/mil. CO2-värdet på 124g/km gör att den inte är miljöklassad och därmed får dess lycklige ägare lägga 4664:- per år i fordonsskatt. Gissningsvis inget problem för den som funderar på att slå till.
Det här exemplaret är utrustat med lite extra lull-lull utöver det som är standard. Standardutrustning är på den här modellen till exempel låsbara hjulbultar (wow), stolsvärme fram (wow), stöldlarm (wow), varningstriangel (WOW!), Intelligent emergency call och CD/DVD-spelare (i en bil 2018, wow).
Halvmiljonen med några tillval
Som extrautrustning på provkörningsexet kan nämnas Model M Sport. Det innebär sportchassi, runflatdäck, 20″-fälgar, sportstolar, parkeringssensor bak, lite interiörmässiga detaljer och annat krimskrams som kostar 45 papp extra.
Här hittar vi också navigationssystem och handsfree för mobilen, tillsammans med trådlös laddning i mittkonsollen och en heads-up-display i framrutan. En får då lassa upp ytterligare 31 papp för det så kallade Connected-paketet. Sist ut har vi Comfort-paketet med större bränsletank, eluppvärmd ratt, bagagenät, elmanövrerade framsäten och ”komfortöppning” (vad nu det är, någon?). 20 papp för det där.
I slutändan landar vi på 544.700:- för en bil som alltså inte har vare sig parkeringssensor fram (bara bak) eller backkamera. Men den har BMW-loggan på C-stolparna, en får tacka!
Ut på landsvägarna
Vi rullade ut från Bavaria och drog en sväng på både industriområdet och även ut på E14 för lite landsvägskörning. Motorn kändes förhållandevis pigg men gav ingen direkt wow-effekt. Ändå snabbt upp i hastighet och väl där var det bara att peta in farthållaren och lyssna in kupén.
För ja, det fanns en del att lyssna på. Ovanligt mycket faktiskt och vägljudet var inte alls särskilt behagligt. Jag förväntade mig något helt annat av en BMW på landsvägskörning. Vi nämnde den här detaljen för säljaren, som skyllde på vinterdäcken. Att Hakkapeliitta 8-däcken skulle förstöra ljudnivån i kupén så fullständigt faller på sin egen rimlighet. Vi har exakt likadana på vår Volvo V60 och den är betydligt tystare.
LÄS MER! Alla inlägg om privatleasing
I övrigt kändes den ganska hård, stötig och kantig att köra. Eftersom jag har cirka noll djupgående kunskaper om vad det kan bero på lämnar jag detaljerna åt sidan, men särskilt komfortabel tycker jag inte att den var. Inte heller sportstolarna var något jag anmärkte speciellt på. Jag upplevde dem som markant mindre sköna än de som satt i den 320d som provkördes för två år sedan.
Förarmiljön – alltid en tysk flopp
Den stora akilleshälen hos tyskarna är, i mitt tycke, förarmiljön. Nu har det börjat komma nya modeller där även interiören fått sig ett lyft men kvarlevorna av 80-talet finns kvar. Befintliga 3-serien, för att nämna en, dras med skräpet ett år till innan ny modell kommer nästa år.
BMW X2 xDrive har fått någon sorts kompromiss. Förardisplayen med hastighets- och varvtalsräknare är digital. Om den går att justera efter eget tycke och smak lovar jag inte svara på, det hann jag sonika inte testa.
I den här bilen fanns det också en liten heads-up-display som syns för föraren i framrutan (ingår i Connected-paketet). Den visar till exempel hastighet, hastighetsbegränsningar och navigationsinformation. Jag kunde inte riktigt bestämma mig om den var störande eller nyttig. Mest kändes den som en gimmick, som var ballt när Saab kom med det i sin sista 9-5-version 2010. Just nu känns det som att den informationen har flyttat ner till förardisplayen i andra moderna bilar. BMW X2 xDrive känns därmed redan gammal i det avseendet.
Nära till hands
Skärmen ovanför mittkonsollen är tryckkänslig men styrs också genom navigationsknappen vid växelspaken, det jag kanske gillar allra mest med hela interiören. Knappen ligger förvisso bättre på 3-serien men placeringen här är ändå godkänd.
Annars känns knappar och reglage igen. De har ju suttit där sedan jag var barn och verkar få fortsätta att sitta där ett tag till. Ett riktigt sorgebarn, designmässigt. Att jag råkade ta bilden nedan klockan 13:37 har inget som helst samband med mina känslor för interiören i X2.
Så, är BMW X2 xDrive intressant?
Nej.
Alltså. Egentligen är storleken på BMW X2 xDrive ganska tilltalande. Jag gillar formatet, absolut. Men det är väl också allt. Halvmillen för en bil som inte ens har utrustning som känns i närheten av spännande finns inte ens på kartan. Vad en privatleasing skulle gå lös på varje månad vare sig vill eller vågar jag räkna på. Då har jag inte ens tagit hänsyn till den årliga fordonsskatten.
Exteriört får den väl några pluspoäng för BMW:s sedvanliga front (bland de snyggaste som finns om ni frågar mig) och att de dessutom fått till en ganska snygg röv (”Kia-inspirerad” som en vän kallade den, vad säger ni?). Interiört är det en kompromiss mellan gammalt och nytt och för att vara en såpass ny modell så känns den redan väldigt gammal.
Slutsummering då? Kul att provköra en ny bil. Mindre kul att bli besviken. Nu var BMW X2 xDrive förvisso inte riktigt aktuellt men den hamnade inte direkt högre upp på listan heller. Trist!
Tycker den är snygg utvändigt men inte invändigt. Skulle jag välja mellan den och XC60 så hade jag tagit volvon alla dagar (brukar sno mina pärons och bara nöjesköra för den är kul att köra :)). Föredrar att köra stora bilar.
Men precis, det är ju invändigt som suger så hårt med BMW tycker jag. Förutom priset…
Klart det är värt halvmiljonen för BMW-loggan där?! Vad annars…? 😉
Ja, jag överväger att köpa bilen starkt bara därför. Not. 😉
[…] en ny standard över saker som verkligen inte behövs. Den är till och med mer meningslös än BWM-emblemet på X2:ans C-stolpe. Så. Fruktansvärt. […]