Ryggskott. Känn på den. Jag var både naiv och tidsoptimist. Pajade ryggen några dagar innan jul, körde kondition under några veckor men körde sedan nytt styrkepass andra veckan i januari. Tre veckors lugn var inte tillräckligt (nähä?). Och jag hade för svårt för att hålla mig borta. Så. Den här gången fick jag så ont att jag var tvungen att kolla med någon som vet. Sjukgymnast it was.

Ryggskott är ett ganska stort begrepp ändå. Det låter ju som att åtta ryggkotor förflyttat sig till onormala positioner och att man är sängliggandes i tre månader. Även “enklare” mjukdelsskador går under samma paraply.

Ändå har jag aldrig känt mig så gammal som jag gjort de senaste veckorna.

Svårt att knyta skorna och ta på strumporna på morgonen, inte sitta och jobba hur jag vill och allmänt bara tröttsamt. Men. I övrigt har jag ju kunnat röra på mig nästan obehindrat, så egentligen inte så synd om mig.

En muskelskada alltså, som nu måste få tid och ro att läka. Och tränas. För träning måste den få, för att återfå sin fulla kapacitet när den sedan är hel. Med andra ord ska jag dels verkligen följa mitt nya rehabschema och övningarna jag fått av sjukgymnasten. Plus att jag kan, vill och ska köra på med trappmaskin, löpning och cykling precis som vanligt.

Fint så. Återbesök om ett par veckor. Igår prövade jag övningarna jag fått (plus en svettstund i trappmaskinen). Det kändes fint. Idag tänker jag ta ett löppass. Men det där med HIIT Cross får nog vänta ett tag.

En timme på trappmaskinen

Och det där korsbandet ni vet

Förresten. Sjukgymnasten blev nyfiken på mitt knä också, som jag skadade i omgångar de sista åren jag spelade fotboll. “Det var halvvägs av när jag magnetröntgade det 2012, sedan har jag haft ett par-tre incidenter efter det…” sa jag. Han drog två gånger i benet och konstaterade sedan…

…att det är ett korsband som är av där inne. Så kan det gå. Och det var väl nästan så jag egentligen redan visste om det utan att ha fått det bekräftat.

Men det tror jag att jag får ta en annan gång.

Knä

5 KOMMENTARER

    • Ryggen är på mycket god väg att bli bättre. Tänk vad lite löpning och cykling kan göra! Tack! Och korsbandet. Det bästa är nog att inte ha vetat helt hur det har varit. Å andra sidan, med vetskapen kanske jag skulle åtgärdat det. 🙂

  1. Men åhh, vad segt! Jag drog till ryggen under ett gympass igår och har massa ont nu – och åker till Val Thorens på lördag! Hoppas verkligen att det ger sig de närmsta dagarna, jag är ju trots allt inte lika illa som du var. Håll tummarna så håller jag tummarna för dig!

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här