SAS-planet står fortfarande på marken. Säkerhetsgenomgången är genomförd. Avgångstiden har passerats med en kvart och jag sitter i mitt säte nästan längst bak och tittar ut. Då låter kaptenen via högtalaren hälsa att det är problem med radarn på Arlanda, dit vi ska flyga, och att vi väntar på nya besked. En yngre kvinna reser sig från sitt säte, tar av sig lurarna och går längst bak i kabinen och frågar vad som just meddelades. Avhyvlingen hon får av flygvärden sitter som ett smäck. Hon har, utan att veta om det, precis uppvisat sin brist på flygvett och etikett.

“Det är därför det är så oerhört viktigt att ta av sig sina lurar och lyssna!” är en del av det hon får höra. Jag har iakttagit kvinnan tidigare och ja, hon hade lurarna på sig även under säkerhetsgenomgången.

SAS Boeing 737-800

Hon är tyvärr inte ensam. När jag flyger, allra helst på kortare flygningar med “mycket resvana människor” (tror de själva i alla fall), så är tendensen tydlig. Folk skiter i uppmaningar, säkerhetsgenomgångar och allmänt flygvett. Allmänt vett överhuvudtaget faktiskt.

Så. Jag ställde frågan på Instagram direkt efter flighten för att kolla av läget. Hur ser mina följare på flygvett och etikett? Jag fick en drös med svar. Så här.

Lyssna på säkerhetsgenomgången

Att en flyger ofta är inget rimligt skäl till att lyssna på favoritpodden istället för säkerhetsgenomgången. Stäng av, ta av lurarna och lyssna uppmärksamt. Det handlar om två minuter av ditt liv men kan vara avgörande i en nödsituation.

Jag skiter ärligt talat i om du flög fyra gånger förra veckan, det har ingen som helst betydelse. Mina följare på Instagram håller med. Kabinpersonalen också. Och förmodligen medpassagerarna, om det mot förmodan skulle bli skarpt läge.

Suarez nya bettskena
Suarez “bettskena” i säkerhetsgenomgången hos Qatar Airways. Bara den gör hela videon minnesvärd!

Mobilen i flightmode

Om mobilen faktiskt påverkar flygplanets duglighet råder det delade meningar om, men om det nu inte är för den saken så kan man visa flygvett och sätta flightmode för andras skull.

Jag har sett många personer som svettats inför takeoff. Det sista de vill se är någon som ringer samtal eller skickar mess när motorerna varvar upp och kärran börjar rulla. Kan du vänta några minuter så kanske du har wifi på 10000 fot. I värsta fall är du offline i ett par timmar. Ingen kommer sakna dig för det. Tro mig.

Är det okej att fälla ryggstödet?

En snabb koll med passageraren bakom skadar inte. Nej, man ska inte behöva be om lov så klart. Men, att göra klart för personen bakom att sätet är på väg ner tycker mina följare på Instagram är rimligt flygvett. Jag håller med!

Ovaer och lite filmtittande.
Sovdags? Gör en snabbkoll med personen bakom!

Dofterna – både de “bra” och de dåliga

En del får för sig att spreja sig igenom taxfreen innan de sätter sig på planet. Eller så tar de ett parfymbad utan dess like redan hemma, bara för att vara säkra på att dofterna överlever taxiresan, säkerhetskontrollen och väntan på boarding. Och tro mig, det gör den.

Fast lika illa som det är med parfymer är det med andra odörer som emellanåt sprider sig i kabinen. Nej, det är inte okej att fisa. Inte ens smyga ut en liten jävel och hoppas på att den fastnar i stolsdynan. För den hittar ut, var så säker.

Håll käften!

Att få för sig att skrika löser i 101 fall av 100 inga problem alls, om det nu skulle uppstå en situation. Tvärtom. Håll också käften om du får känslan av att dina medpassagerare inte vill höra din stämma. Det gäller även om det faktiskt är i all välmening som du vill berätta om din utbildning i “livets hårda skola” eller hur man stickar en ylletröja på två dagar.

Alla vill inte veta allt om dig. Allra minst de (vi) som har en introvert ådra och som bara njuter av att få sitta tysta och själva i några timmar.

Kaffe på 10000 meter
En mugg kaffe och utsiktsnjutning på 10000 meter. Utan babbel från personen bredvid.

Skippa nötterna

Även om jag önskar att nötterna, människorna alltså, kunde hålla sig borta så handlar det här mer om att undvika alla typer av nötter i en flygplanskabin. De ätbara alltså.

Jag vet, det serveras hos vissa bolag och jag tycker att det är idiotiskt på grund av risken med eventuella allergiker ombord. Vi vet ju alla hur olika känsliga folk är så det allra bästa vore att skippa dem helt. Har du med en egen påse med nötter så ger du helt enkelt fan i att öppna den. Det kan inte vara helt omöjligt.

Lufthansas frukost på korta flygningar
Inga nötter. Tack för det!

Håll dig nykter

Det finns flera skäl till att undvika alkoholen på flyget. Allra helst på den långa flygresan, då kabinens torra luft har en direkt inverkan med uttorkning och allt sånt. Andra skäl är ju att vissa inte kan hantera den biten utan blir rent odrägliga efter för mycket av det “goda”. Kan man inte bete sig normalt som nykter så blir det ännu svårare med sprit i kroppen.

Jag själv då, avstår jag alkoholen? På korta resor, ja. På längre resor så tar jag en öl eller ett glas vin till maten men sedan brukar jag vara nöjd.

Fötterna på golvet, tack!

Flera gånger har jag (och uppenbarligen andra) fått fötter upp på mitt armstöd. Fötter som tillhör den som sitter bakom. En armbåge brukar vara tydlig markering och då försvinner foten oftast ganska fort. Fotstöden är oftast, tro det eller ej, placerade nere vid golvet. Det heter dessutom “armstöd” av en anledning.

Benutrymmet i Dash 8

Det är en offentlig plats

Lika lite som flygplanskabinen är ett vardagsrum, fritt för ungjävlar att springa fritt i (som hände på Edelweiss-flighten från Vancouver förra året), lika lite är det ett badrum som man klipper naglarna i eller går runt i bar överkropp och borstar tänderna. Sånt gör man hemma. Inte i ett flygplan.

Ljudet ska vara i hörlurarna

Det händer lite överallt. Inte enbart på flyget utan så väl på tåg, restauranger, på stan och på andra ställen. Alltså, jag vill verkligen inte lyssna på folks Youtube-filmer, ungarnas surfplattespelande, föräldrarnas telefonsamtal eller Facetime-sessioner. Hur svårt ska det vara att ansluta lurarna? Det medföljer ett par till varje telefon – använd dem.

Det gäller så klart även minderåriga glin, vilket ansvarig förälder så klart borde se till att lösa.

Dryden på Austrian flight OS315

Bubblare: åk tåg

Flera tycker att rimligt flygvett är att åka tåg istället. Jag kan hålla med. Det är vettigt att åka tåg om det finns rimliga alternativ. Fast då ramlar vi ju in på tågvett istället. Ett nytt inlägg om det kanske?

Kort och gott – visa respekt!

Ibland verkar det tyvärr som att många människor stänger ner sin statsapparat i huvudet så fort de gör entré på en flygplats. För mig är det till allra största del obegripligt, sedan får folk skylla sina förändrade personlighetsdrag på flygrädsla eller vad som helst. Någonstans borde det sunda förnuftet ändå slå in.

Flyget omges på det stora hela av väldigt mycket restriktioner och massor av säkerhet. Att då vara en riktig rövhatt och bete sig därefter kan med andra ord få konsekvenser. Om inte för sig själv så för alla de som man reser tillsammans med. Och då menar jag alltså inte närmast sörjande i sällskapet utan de 2-300 personer som befinner sig på samma flygplan.

Det handlar alltså om att visa respekt! Ingen rocket science alltså, om man är en normalt funtad person som är äldre än 10.

Dina tips på flygvett?

Vad har du för egna tips och erfarenheter? Lämna gärna en kommentar så sprider vi budskapet och kanske skapar en promille bättre förutsättningar för en trevligare flygresa.

KLM Boeing 737-900

14 KOMMENTARER

  1. Jag håller med om allt på listan. Det där med dofter tycker jag är så jobbigt eftersom att jag är så känslig mot just det.
    Jag kan däremot erkänna att jag ibland sätter fötterna på det där armstödet 🙈 Oftast när personen framför inte har sina armbågar i närheten, men du har helt rätt att det är emot all vett och etikett. Ska genast sluta med det!

  2. Världens coolaste kille åkte med DY i söndags när jag åkte från Marrakech. Först ville han byta plats till vid mig över vingarna för det var så fullt vid honom där bak, flygvärdinnan sa nej och referade till vikt och balans att att man är seatad på en plats av en anledning. Han sket i det och skrattade hånande mot henne slängde upp sina FYRA bagage i hyllan och ockuperade en rad. Satte på sin mobil på högljudt och lyssnade på olika klipp. Gjorde en instastory om att han åkte hem från solen till snö och skit. Jag orkade inte med hans attityd och bad honom (mest för att provocera dock..) sätta på sig hörlurar om han skulle lyssna. Coolingen gjorde såklart inte det.

    Ca 10 min efter start och både jag och han lagt oss ner på varsin rad för att sova/vila så blir det turbulens. Vem blir skitskraj och verkligen kollar sig runt, sätter sig blixtsnabbt upp och krampaktigt håller i sin stol. Ooops, var lite läskigt med turbulens 🙂

  3. Mycket bra inlägg!
    Jag brukar själv ha fötterna på armstödet, men undvika att komma för nära så den framför märker det. Min ursäkt är att jag har för korta ben för att de ska kunna vila under flygresan och det blir outhärdligt för mina knän. Ett alternativ vore att ja med sig en liten pall 🙂

    Ang alkohol så brukar min inställning vara att alla människor har ”rätt” att konsumera alkohol till den grad att de anses körbara. Det är den nivå som forskare anser attvi är vid våra sinnes fulla bruk och alltså kapabla att ansvara för barn osv. Den största anledningen enligt mig att ha alkoholfria flyg är förutom att hjälpa de som inte kan hålla nivåerna på vettig nivå att det faktiskt handlar om säkerhet. Om det händer något vill jag kunna räkna med att alla är med i matchen. Så borde inte minst de flygrädda tänka. Om de var rationella men det är ju sällan rädsla.

    • Tack! En liten pall hade väl varit fint att ha med, en portabel rackare. Borde väl finnas att köpa tänker jag. 😉

      Ja, jag är helt inne på din linje och det är typ den nivån jag brukar lägga mig på också när det kommer till alkoholen. Där har ju SAS faktiskt en stor fördel på sina långflygningar, där man faktiskt måste betala för sig (i alla fall i ekonomiklass), kontra andra bolag som har det i sitt bjudsortiment.

    • Jag kan rekommendera Air Arabia för helt alkoholfritt flygplan. 🙂
      Annars tycker jag aldrig jag ser eller hör berusade människor på planet? De finns väl bara på charter har jag alltid tänkt.

  4. Håller med dig på samtliga punkter. Flyger själv mellan 10-20 ggr/år och har varit med om en hel del under åren. Försöker följa dina “punkter” så gott jag kan. Långflygningar brukar betyda en o annan pilsner eller annan alkohol. Men aldrig när det väntar en bil som jag ska köra. Tycker oxå som du, när det är lugnt o stilla i kabinen, då kan man njuta av flygningen. Förlåt, flyger oftast med frugan. Ibland ensam

  5. Jag lyssnar alltid uppmärksammat på säkerhetsgenomgången, kan i och för sig bero på att jag flyger typ en gång om året. Men det är ju en viktig sak att veta.
    I oktober 2016 åkte jag med 08.15 avgången från Arlanda till Östersund, det var en “upplevelse”! I raden framför mig satt tre affärsherrar som formligen BADAT i rakvatten, kanske rent av legat ett dygn i rakvattensmarinad. Jag har inte astma, men tyckte ändå att det var obehagligt. Till saken hör att det i Östersund var höstens första dimma just den morgonen, så vi fick inte landa. Bara att gilla läget och uthärda tillbaka ner till Arlanda igen.

    • Urk, badat i rakvatten låter sällan trevligt. Men de ville väl dofta gott (trodde de) när de skulle till finaste staden gissar jag? 😉 Synd att de aldrig kom fram (och inte du heller, ännu tråkigare!).

  6. Superbra inlägg och jag håller med om allt. Jag är känslig mot starka dofter och minns med fasa en flygresa för några år sedan när en familj satte sig på raden framför mig och tog fram en parfymflaska och sprayade på sig för fullt. Och det var inte bara mamman i familjen utan även maken och barnen skulle ha så mycket parfym på sig som det bara gick att få ur flaskan. Barn (eller vuxna för den delen) som kollar på iPads på högsta volym utan hörlurar är ju inte heller toppen, oavsett om det är på flyg, tåg eller buss.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här