Jakten på nästa bil fortsätter. Det är i och för sig inte bestämt om det blir privatleasing även nästa gång eller om vi väljer annan ägandeform men det hindrar oss så klart inte från att provköra olika alternativ. Den här gången föll lotten på helt nya Audi Q3, årsmodell 2019! Kompaktcrossover är lite av en ny värld för oss men många modeller är ju både snygga och rymliga.
Jag fortsätter i min envishet att hävda att jag inte är någon bilmekare (förutom the Google-way). Glöm därför genomgång av underkammade liggaxlar, induktiv bränsleförbränning och topplocksförpackade slutsteg.
Så, vad har vi då satt oss i? Well, det här provkörningsexemplaret är en framhjulsdriven Audi Q3 35 TFSI med en bensinmotor på 150 hk och automatlåda (S Tronic). Utrustningsnivån är S Line med tillägget Edition one Pulsorange, därav glanssvart Audi-märke i grillen och lite andra mer eller mindre viktiga detaljer, både exteriört och interiört.
S Line och Edition one Pulsorange
Redan från början känns Q3:an välutrustad men extrapaket kan man ju så klart hänga på utifrån tycke, smak och detaljer man känner är nödvändiga.
Bland en hel del lullull i S Line återfinns bland annat klimatanläggning, blåtandsförberedd handsfree, parkeringssensorer, sportstolar, elektronisk baklucka, körfältsassistans (lane assist), automatiskt helljus (heja – gu’ vad bekvämt det är!), Audi Connect för nödsamtal och en hel del annat.
Bilen har också svart innertak, som i mitt tycke ger en mörkare och behagligare kupé. Pluspoäng ger jag också för moccalisterna, som bidrar till en lite mer hemtrevlig miljö. Såna där detaljer går jag igång på, även om de kryssas bort när budgetmålet ska nås.
I Editon one Pulsorange handlar det mest om ”unika exteriör och interiördetaljer”, typ LED-strålkastare och miljöbelysningspaket. Och den vassa färgen då så klart, som jag personligen gillar skarpt!
Fortfarande saknas dock backkamera, precis som en ”nyckelfri” lösning. Jag vet inte när jag använde en sån här nyckel i en bil senast.
150 hästar och sömlös S Tronic
150 hästar under den där orangea huven alltså och jag får ändå medge att det är en pigg rackare. Kanske inte den rappaste bilen jag kört men den gör verkligen sitt jobb. Från stillastående och ut på 90-vägar är det inga som helst problem. Någon ordentlig omkörning fick vi dock aldrig till, väglaget för helgen var mediokert och det var inte läge att maxa och utmana ödet.
Växellådan känns sömlös. S Tronicen är fantastiskt på alla sätt och att köra något annat än automatlåda 2019 är i det närmaste uteslutet. Jag menar, ge mig en rimlig anledning till att kör en manuell låda. Kommentarsfältet hittar ni längst ner på sidan, varsågoda.
Sedan var den inte den mest bränslesnåla bilen, vilket blir den här lilla motorns akilleshäl. Årstiden gör så klart sitt och sedan brukar provkörningar inte innebära eco-driving heller alla gånger. Av färddatorn att döma så hade föregående provkörare inte heller anammat någon direkt klimatvänlig körstil. Men ändå. Räkna med halvlitern milen, förmodligen mer.
Förvånansvärt tyst
Vintern är inte den mest tacksamma årstid att ”mäta” ljudnivåer i bilar. Dubbade vinterdäck och ojämna vägbanor har en förmåga att dra upp nivån. Släng på mycket fälg och lite däck på provkörningsexemplaret så är det som upplagt för besvikelse.
Fast alltså. Precis tvärtom, faktiskt. Jag upplevde den här Q3:an som väldigt tyst och ljudet i kupén var mycket komfortabelt. Även på tomgång är det väldigt låg ljudnivå och lyssnar man utanför bilen så går den, lätt överdrivet, knappt att höra. Ljusår från den högljudda BMW X2 som provkördes för ett tag sedan.
Så här – jag reagerade på hur tyst den var. Nuff said.
Att sitta fram i nya Audi Q3
Interiören och allra helst förarmiljön har hög prio för mig, det är sedan gammalt. Knappar och reglage på rimliga platser plus sköna stolar, för att fatta mig kort. Audi verkar ha tagit till sig det där, utan att vi ens haft utvecklingssamtal tillsammans.
Okej, kanske en liten brasklapp kring stolarna då. Jag tyckte att jag satt skönt där och då men när jag efter återlämnandet satte mig i den Volvo V60 vi till vardags kör så märkte jag skillnaden. Tyvärr inte till Q3:ans fördel.
I nya Audi Q3 har de verkligen dragit nytta av det digitala och tagit det nästan hela vägen. I mittkonsollen hittar vi en 8,8″ touchskärm som kallas MMI touch digital och härifrån styrs det mesta vad gäller media, telefoni och inställningar. Det finns också några fysiska knappar under skärmen, för klimatanläggning och lite annat, men inget som vare sig stör eller ser märkligt ut.
Den här skärmen går också att släcka ner och den blir verkligen försvinnande svart, tänk OLED-display. I mörkerkörning är det som att den inte existerar vilket är fantastiskt skönt. Det enda som möjligtvis kan avslöja skärmen är fingeravtrycken, som i dagsljus blir ganska tydliga.
I facket längst ner i mittkonsollen finns också en trådlös laddare för mobilen. Kanske lite onödigt (allra helst då Android Auto ändå kräver kabelanslutning) men roligt tillbehör som hittar in i allt fler modeller nu för tiden.
Den renaste av förarmiljöer
Förardisplayen är även den helt digital och kallas Audi Virtual Cockpit. Den är 10,25″ och standard i alla nya Audi Q3 från årsmodell 2019. Här visas så klart hastigheten, varvtalen, yttertemperatur, klocka, varningsmeddelanden och annat. Här visas även förarassistans (som i bilden), aktuell musik som spelas och även navigationen om bilen är utrustad med sådan. Den saknades i den här bilen men den nyfikne kan titta på den här Youtube-filmen för att se hur det ser ut.
Att ha navigationen direkt i förardisplayen är verkligen ett lyft. Man slipper vända blicken mot stora displayen i mitten och därmed tappa fokus. Notera dock att vare sig Apple Carplay eller Android Auto-navigationen syns här, det visas enbart på stora touchskärmen. Mer om de här lösningarna längre ner.
Rent allmänt är förarmiljön ren, snygg och stilig. Det andas Audi samtidigt som det känns nytt och modernt. Jag gillar! Mycket!
Android Auto och Apple Carplay
Nya Audi Q3 har stöd för både Android Auto och Apple Carplay. Det betyder att man kan koppla in sin mobil till bilens system och därmed dra nytta av vissa av mobilens appar och tjänster. Främst användbart är karttjänsterna men även röststyrningarna Google Assistent och Siri fungerar fint.
Oavsett lösning så måste man koppla in mobilen med kabel. Apple Carplay fungerar direkt och apparna kommer upp på touchskärmen. Supersmidigt! Även Android Auto ska fungera direkt men när det här skrivs (tidigt 2019) så har nya Q3:an inget officiellt stöd för Android Auto på svenska. Det går så klart att komma runt, läs min guide om hur du får Android Auto på svenska!
Apple Carplay är aningens snyggare och rappare än Googles motsvarighet, men å andra sidan är Google Maps betydligt mer kompetent än Apples karttjänst. Det ska bli spännande att se framtiden för de här lösningarna. Helt klart ett steg i rätt riktning och bort från biltillverkarnas trötta användargränssnitt och ofta förlegade system.
Utrymmen och storlekskänsla
Jag är inte längst i klassen och har sällan problem med benutrymmen eller takhöjd. Nya Audi Q3 är så klart inget undantag och den är väldigt rymlig både i fram- och baksäte, samtidigt som den ger en kompakt känsla (det låter lite ambivalent, jag vet).
530 liter ska bagaget vara, vilket enligt uppgift är 100 liter mer än gamla Q3:an. Vanligtvis brukar det bli ett test med golfbagar här men eftersom de är på vinterförvaring fick vi göra en uppskattning istället. Slänger man ur de längsta klubborna ur väskorna är det nog inga större problem. Så är det i de flesta bilar, oavsett storlek.
Baksätet går att skjuta fram ett par decimeter, vilket ger nästan ytterligare 150 liter lastutrymme. Är man bara två så är det ett ypperligt tillfälle att även få in golfvagnarna utöver bagarna, om vi ändå är inne på temat. Baksätet går dessutom att dela 40-20-40 och fäller man sedan baksätena är man uppe i hela 1525 liter. Det är i klass med största kombin av valfritt märke!
Så, är nya Audi A3 intressant?
Det som började med en rundvandring i Audihallen slutade med en oväntad provkörning av nya Audi Q3. Det här är en modell som inte ens fanns med på kartan – förrän nu. Kontantpriset för aktuell bil är förvisso utanför vår tänkta budget men tittar en på privatleasing och nya Audi Q3 så är grundpriset inte alls särskilt avskräckande.
En 35 TFSI i grundutförande ramlar in strax under 4000:-/månad. Visserligen tillkommer skatt, försäkring och däck så i slutändan är man nog närmare femtusenlappen ändå. Men, med tanke på hur välutrustad den är redan från början så behöver man inte lägga på särskilt mycket lulllull, om ens något. Så känner i alla fall vi, som gladerligen kan dumpa både adaptiv farthållare och moccadetaljer i interiören.
Så, för att svara på frågan – nya Audi Q3 är absolut intressant. Den kom från ingenstans och seglade direkt upp på ha-begär-listan. Inklusive färgen.
Grymt läcker bil som även jag skall ta och titta lite närmre på framöver! Har även samma tanke kring automat, nästa bil behöver bli en automat! Finns ingen rimlig anledning att köra något annat än automat numera!
Ja, väldigt positivt överraskad. Och ja, alltså. Automat. Finns det något alternativ?
[…] Ja, den blir sådär LCD-svart och man kan alltså fortfarande se att den finns. Inte direkt som i nya Audi Q3 med andra ord, som i princip försvann […]