RECENSION. När jag reste till Singapore i februari valde jag Qatar Airways från Stockholm via Doha. Kanske en omväg, då det finns snabbare vägar österut, men de hade väldigt bra biljettpriser för mina valda dagar. En ny runda med Qatar Airways ekonomiklass väntade med andra ord men jag var ju måttligt imponerad över deras 787 Dreamliner för ett par år sedan. Ändring på det nu? Ja, faktiskt!

Flygresan från Arlanda gick via en nattflygning till Doha. Där fick jag vänta ett par timmar innan flighten till Singapore. I Singapore landade jag vid 21-tiden på onsdagen, efter totalt 16 timmar på resande fot.

  • Stockholm Arlanda – Doha, QR172
    19 februari 2019, 21:45-05:55 +1 (22:05-05:45 +1, flygtid 5:39)
    Airbus A350-941 (A359), A7-AMF (augusti 2018)
    Två klasser: 36 business, 247 ekonomi
    Säte: 38A, ekonomi
  • Doha – Singapore, QR944
    20 februari 2019, 08:15-21:15 (08:35-20:49 +1, flygtid 7:14)
    Airbus A350-941 (A359), A7-AME (juli 2018)
    Två klasser: 36 business, 247 ekonomi
    Säte: 39A, ekonomi
QR172 - ARN-DOH
QR944 - DOH-SIN

Biljettbokning och incheckning

Jag bokade biljetterna direkt på Qatar Airways egen sajt efter sedvanlig research på de vanligaste flygsökarsidorna. Jag bokar helst hos bolagen själva om tänkt rutt så tillåter.

Qatars sida är enkel att förstå, den ger en bra beskrivning vad som ingår och man ser även vilken flygplansmodell som kör på den aktuella rutten. En annan väldigt bra sak är att det är enkelt att boka olika klasser (ekonomi ena hållet, business andra), inte en självklarhet hos alla bolag har jag märkt.

Att välja sittplats kan man göra redan vid bokningen, även i ekonomiklass. Sånt gillar jag! Incheckningen sker direkt i deras app från 48 timmar innan avgång och sedan är det bara att ställa sig i kön för webbincheckning när man kommer till flygplatsen.

30 kilo bagage i ekonomiklass

Även i de billigaste ekonomiklassbiljetterna ingår det incheckat bagage när man reser longhaul med Qatar Airways. Till Asien är det en väska på max 30 kilo som gäller men beroende på destination så kan reglerna variera. Jag rekommenderar att kika in på deras webb för aktuella regler.

Vad gäller handbagage får man ha med sig ett kolli på max 7 kilo. Även här förekommer det lite andra regler till andra delar av världen. Allt står på sidan som är länkad ovan.

Om inte annat framgår det här väldigt tydligt när man bokar (om man bokar direkt hos flygbolaget vill säga).

Personligen reser jag alltid lätt, mitt incheckade bagage vägde in på knappt 8 kilo. Handbagaget låg på ungefär samma vikt med dator, kamera och ett survival-kit (extra ombyte, linsvätska och tandborste) om incheckade väskan skulle komma på villovägar.

Resa hem

Sprillans nya A350-900-plan

Båda de A350-900 som jag flög med sträckan Arlanda – Doha – Singapore levererades sommaren 2018. Bara halvåret unga alltså, vid tiden för mina resor.

Det finns flera utmärkande saker med just Airbus A350XWB-familjen. Flygplanskroppen är till stor del byggd i kompositmaterial vilket håller nere vikten. Detta tillsammans med nya bränslesnålare Rolls Royce Trent XWB-motorer gör A350 till ett betydligt mer bränsleeffektivt än äldre flygplan i samma storlek.

Exteriört märks A350:n främst på de vackert formade vingspetsarna och även på tvättbjörnsansiktet.

Interiört ska kabinen vara tystare. Jag kan skriva under på det, det är inte outhärdligt att ta av sig de brusreducerande lurarna ens under en längre stund.

Utöver det så finns det även så kallad “mood light” i form av LED-belysning som anpassar belysning efter tid på dygnet, årstid, destination och så vidare. Ett HEPA-filter byter också ut luften i kabinen var tredje minut, vilket ska ge bättre komfort. Kabintrycket ligger på motsvarande 1800 meter, jämfört med 2400 i äldre plan.

RR Trent XWB
Qatar Airways - A7-AMF
Qatar Airways A350-900
Utsikt från plats 39A
Kabintrycket i A350

Qatar Airways ekonomiklass på A350

I ekonomiklass är det en 3-3-3-uppsättning på sätena, vilket är fullt normalt på Airbus A350. Jag höll på att få ett helt trippelsäte för mig själv på DOH-SIN men de två sista att boarda planet norpade platserna bredvid mig. Snopet, i ett i övrigt ganska tomt plan. Där är trippelsäte inte optimalt om man som mig gillar fönsterplatser. Det där med att tränga sig förbi folk är inte direkt min favorit.

Jag gillar avskalade miljöer och här har Qatar en av de skönare kabinerna tycker jag. Färgsättningen är behaglig och med LED-belysningen (mood lighting) i A350 blir det riktigt fint.

Jämfört med Qatars 787:a känns A350 också både luftigare med mer utrymme i och kring sätet och även en skönare stol. Jag fick ingen smärtsam träsmak den här gången och då satt jag ändå 6 plus 7 timmar på de två flighterna Stockholm – Doha – Singapore.

Sedan har jag också fördelen av att vara perfekt lång (165 cm). Det vill säga, såpass att jag väldigt sällan har problem med benutrymme. Likadant här, väldigt luftigt mellan knä och sätet framför.

Qatar Airwais ekonomiklass
Qatar Airwais i ekonomiklass
Benutrymmet på Qatar A350
A350 Qatar Airways ekonomiklass

Amenity-kit även i ekonomiklass

På nattflygningen Stockholm till Doha delades det ut ett amenity-kit, en necessär alltså. Ganska ovanligt i ekonomiklass skulle jag säga men också välkittat. Tandborste, tandkräm, läppbalsam, strumpor (!), öronproppar och ögonmask.

Jag kan inte minnas att jag fått det på någon långflygning tidigare, så det var en trevlig detalj i Qatar Airways ekonomiklass. I business är det standard och då är de oftast mer exklusiva.

I övrigt låg den sedvanliga kudden och filten på sätet. Inga konstigheter.

Amenity-kit

In-flight-entertainment och wifi

Skärmen i Qatar Airways ekonomiklass på A350 är på 10,6” och underhållningssystemet (IFE) kallas för Oryx One. Där finns det en mängd filmer, TV-serier, spel, dokumentärer och information om både flyget, resan och destinationer. Det finns också tre kameror på flygplanet som man kan dra igång. En riktad framåt, en nedåt och så en bak på stjärtpartiet.

Jag skulle säga att filmutbudet är bland det bättre jag sett och hela systemet är dessutom både snabbt och förhållandevis väldesignat. På det här planet fanns det ingen fjällkontroll i ekonomiklass, vilket jag har sett att det finns på andra A350 hos Qatar. Anledningen är oklar, men att konfigurationer varierar även om det är samma flygplansmodell är i sig inget konstigt.

Alla A350 hos Qatar är utrustade med wifi och här bjuds man på en gratis halvtimme. Sedan kostar det pengar, vilket jag valde att inte köpa då det var trafikbaserat och inte tidsbaserat. 100 meg försvinner på nolltid och det tycker jag är ovärt att betala för. Då ser jag hellre en lösning som Lufthansa, där man köper en “chatt”-anslutning på 64kbit/s, vilket fungerar utmärkt för enklare meddelanden och mejl.

En sak som jag dock inte blev klok över var att växla mellan olika appar i IFE:n. Ville jag pausa filmen för att se flyginformation så var jag tvungen att lämna filmen, för att sedan få bläddra fram den igen i filmmenyn för att titta vidare. Jag kanske missade något, men om det nu gick så var det uppenbarligen ingen självklarhet hur.

Oryx One
Kameran längst bak på flygplanet

Ladda och ansluta prylar

Under skärmen finns det både USB-ingång för att ladda mobilen och även uttag för hörlurar. Tips är att fixa en adapter så att man kan peta in sina egna lurar, det är nämligen den klassiska dubbelkontakten här (som hos många andra bolag). Man kan också få låna ett par lurar under resan, dessa testade jag dock aldrig då jag alltid reser med egna.

Vid varje säte, under skärmen, finns det också ett eget eluttag för att ladda till exempel dator. Plus i kanten både för att det finns, för placeringen (vissa har dem placerade under sätet) och att vi kan ansluta våra svenska prylar utan adapter.

Anslutningar för ljud och USB
Strömuttag i Qatar Airways ekonomiklass

Att få maten serverad

Beroende på dygnstid så serveras det olika rätter. På flighten från Stockholm till Doha var det middag, där jag valde kyckling med ris. På sträckan Doha – Singapore var det frukost och där valde jag ”fish congee”, en fiskrätt med massa vitlök som jag dock kunde besparat mig. Dock fortfarande bättre än Lufthansas frukost…

Innan vi landade i Singapore fick vi också snacks, i form av en liten kycklingmacka tillsammans med en muffin.

Lägg där till riktiga bestick, dryck som ingick och givetvis kaffe, te och annat man kan tänka sig. Att ta en kaffe på stående fot bak i galleyt och prata med flygvärdarna var inte heller några problem.

Överlag tycker jag att det var en bra nivå på både mat och servicenivå.

Middag på nattflygningen till Doha
Middag på nattflygningen till Doha.
Fish congee som frukost på QR944.
Fish congee som frukost.
Snacks innan landning
Enklare tuggbit innan landning i Singapore.

Helhetsintryck av Qatar Airways ekonomiklass

Bara för att ekonomiklass ser ut på ett sätt i ett flygplan betyder det inte att det ser likadant ut i ett annat. Inte ens med samma flygbolag. Qatar Airways ekonomiklass är ett utmärkt exempel på det och deras A350 är en betydligt bättre produkt än deras 787 Dreamliner.

Nu gillar jag i och för sig A350 rent generellt efter ett antal resor med modellen och Qatar förvaltar den på ett bra sätt tycker jag. Städad kabin, skön färgsättning och rimliga utrymmen. Släng på säten som är ganska sköna även efter fem-sex-sju timmar.

Överlag bjöds det också på bra mat på de här två etapperna och IFE:n upplevde jag som en av de bättre jag testat. Skärmen på 10,6″ är förvisso betydligt mindre än Emirates 13″ (dock större än SAS 9″) men Oryx One ett helt okej system att bläddra runt i.

Så. Jag är nöjd. Äntligen fick jag en bra upplevelse av Qatar Airways ekonomiklass. Äntligen levde de upp till hypen som byggts kring dem genom åren. Men, då ska det uppenbarligen vara en A350 (eller A330 som jag också testat) och inte deras 787:a. Kvar att testa är bolagets Boeing 777, A340(-600) och A380, men det får bli vid ett annat tillfälle.

Morgon och inflygning över Doha
Morgon och inflygning över Doha.

Har du flugit med Qatar Airways?

Någon mer som testat Qatar Airways ekonomiklass i A350? Hur tycker du att de står sig i förhållande till både sig själva (i andra flygplansmodeller) och andra bolag enligt dig? Lämna gärna en kommentar!

6 KOMMENTARER

  1. Snygg review! Tips om du vill ha ett eget trippelsäte är att fråga flygvärdinnorna vid boardingen om det ser tomt ut om du kan få flytta plats när det är färdigboardat till ngåon ledig rad. Kanske inte ger en fönsterplats dock 🙂

    • Tack! Japp, jag fick faktiskt tipset av flygvärden ombord att lägga beslag på ett eget trippelsäte om jag ville sova, så länge jag var tillbaka på min egen plats till landning. Jag hoppade dock över det, vill ha fönster (och fick belöning, när vi flög förbi ett åskväder!). Men tack för tipset! 🙂

  2. Håller med Pilla. Det brukar gå att ordna sätbyte om man frågar vid boarding 🙂
    Jag gör för övrigt precis samma när jag bokar; browsar på bokningssajterna och sedan bokar jag direkt på flygbolagets hemsida. Det känns säkrast och så gillar jag att tydligt se vad jag bokar.

    Kan tillägga att både Emirates och Turkish Airlines erbjuder att välja plats direkt vid bokning på långflygningar, samt att man får både amenity-kit och riktiga bestick. Trodde det var standard på långflyg! Men det får man alltså inte i ekonomi på andra bolag? Inte för att det är mycket att hänga i julgranen i ekonomiklass, haha!

    • Ja, det är något jag ska ta med nästa gång. Är dock aldrig förberedd på eget trippelsäte. Händer det så händer det. 🙂

      Ah, jag kanske har fått nåt kit vid andra resor i ekonomi men inget jag kan komma ihåg just nu faktiskt. Jag tog med mig det hem, alltid bra att ha på kommande resor. Emirates flög jag med förra året men det var en förmiddags/eftermiddagsflygning och då fick jag inget tror jag bestämt. Riktiga bestick har faktiskt de flesta bolag. Det är bara SAS som jag flugit med det senaste som haft Sibylla-plastbesticken som går sönder när man stoppar gaffeln i potatismoset. 😉

  3. Härlig och matig läsning. Har aldrig flugit Qatar men i maj är det dags. Då flyger vi hem från Singapore med dem via Doha. A350-1000 första sträckan och A350-900 andra sträckan. Så då kommer min review. Fram till dess väntar jag med spänd förväntan in nästa recension av din hemresa.

    • Härligt, hoppas ni får en bra upplevelse! Men, ta -900 och -1000 med en nypa salt. Jag skulle också flugit med -1000 på sträckorna mellan Doha och Singapore (enligt vad som stod när jag bokade) men det var i slutändan -900, precis som mellan Doha och Arlanda. Så ja, lite snuvad känner jag mig eftersom jag sett fram emot just A350-1000. I-landsproblem. 😉

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här