Att träning är färskvara är nog inte ens någon hemlighet. Det går liksom inte leva på gamla meriter. Och just nu känner jag av det lite extra tydligt. I höstas var jag i helt fenomenalt bra form. Massor av träning, tre-fyra-fem pass i veckan av mer eller mindre hård karaktär.

Sedan kom det där ryggskottet som tvingade mig till vila från många större ansträngningar. Årets första kvartal trots det innehållit massor av träning men jag har fått avstå de hårdare styrkepassen, så klart väldigt motvilligt. Jag har förvisso cyklat desto mer så helt utan träning har jag så klart inte varit.

Nu har jag äntligen börjat kicka igång med fyspass igen. En jävla befrielse om ni frågar mig. Jag avstår fortfarande boxhopp och liknande ryggskottsexplosiva övningar men kör allt annat så mycket jag orkar. Och orken, ja den är ju som den är. Förmodligen bättre än genomsnittet men man blir ju lätt bortskämd också.

Aprilutmaningen – karaktär!

Aprils stora utmaning blir ändå karaktären. Ett riktigt roligt jobbprojekt, som jag hastigt och ganska lustigt snubblat in i, kräver redan och kommer kräva än mer resande resten av månaden. Det i sig är ju inga problem men det innebär ju brist på vardagsrutiner. När det “bara” är jobb och vardagar är det enkelt att boka upp träningspass en hel vecka och bara kör dem. Det är lite svårare i en annan stad. Plus att den där kosthållningen inte blir särskilt perfekt.

Då får jag helt enkelt se till att skapa rutiner där jag är.

Som att ta luckan mellan jobb och hotellmiddag och köra ett löppass. Jag menar. Träningskläder och skor tar inte så mycket plats i väskan och löpning är både enkel och rolig träning som jag dessutom kan. Milen runt Kungsholmen (eftersom merparten av resorna går till Stockholm) är en perfekt sträcka, allra helst nu när det blir ljusare kvällar. Hotellen har ju också gym, men det har jag svårare att göra något bra av. Lyfta skrot på egen hand är inte riktigt min tekopp.

Kungsholmen i Stockholm
Efter löpasset

Huvudsaken är i alla fall att få till träningen där jag är, trots avsaknad av bokade HIIT-pass och vardagslunk i hemma Östersund.

Hur gör ni för att sätta “rutiner” när ni är på resande fot eller i andra sammanhang där vardagen inte finns med? Några jägartips?

Förresten, en annan rutin jag tror att jag måste införa är en stund i badkaret efter löppasset. Är inget större fan av badkar men jädrar vad skönt det var efter senaset passet runt Kungsholmen, tillsammans med en podd på mobilen.

Det blir fler gånger!

Badkar på hotell

6 KOMMENTARER

  1. Jag är helt klart för dålig på det där just nu, tycker att det går i perioder. Har inga problem med träningen när livet är som vanligt, men det är det ju sällan. Sen gör jag ju ofta väldigt massa aktiva grejer – på veckor fyllda av surf och skidåkning känner jag att jag inte behöver slänga in extra träningspass (och det smittar lätt av sig till de mindre aktiva veckorna när man är iväg tyvärr…). Igår blev det löpning och idag blir det gym iaf – och så lite mountainbike i helgen!

    • Ja men är en ändå aktiv resterande del av tiden så får man ju dosen ändå. Kanske inte alltid den hårdaste träningen men så måste det ju inte vara alla gånger heller. Jag kan komplettera en icke-träningsdag på jobbresa med en promenad istället för tunnelbanan till hotellet. Alltid något men inget monsterpass direkt.

  2. Är jag på jobbresa så brukar jag skippa frullen och ta något på vägen och köra antingen gymmet eller löppass innan dagen. På privata resor ingår ofta träning som en del av min semester och reser jag med icke tränande brukar vi alltid ha en softar timme innan middag och fix så då passar jag på att träna.

    • Hehe, faktiskt samma här några gånger. I Singapore blev det exempelvis inte ett enda träningspass. Men det är en annan grej. Blir det mycket jobbresor så måste det få bli en del av vardagen. Så då är det “bara” att sticka ut. 🙂

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här