Visste du att världens mest flygtäta rutt har över 80.000 årliga flighter? Hann du flyga med WOW Air? Har du koll på att du kan ha rätt till ersättning om ditt flyg är försenat? Varför tog SAS-kärran från Umeå till Kiruna en jätteomväg över svenska fjällvärlden istället för raka vägen? Och varför postas det ofta felaktiga bilder på flygplan i nyhetsartiklar?
Låt oss reda ut det här, så vi kör ett race med lite flygnyheter tycker jag.
Wow Air orkade inte mer
Så har ännu ett av lågprisbolagen fått kasta in handduken. Den här gången blev det isländska WOW Air som förra veckan meddelade att man ställer in all sin verksamhet. Överkapacitet och höga bränslepriser blev tillslut för mycket.
WOW Air har från sin bas på Island flugit till destinationer i Nordamerika, Europa och även Mellanöstern. För vår svenska del så flög de bara från Stockholm Arlanda och jag hann lyckligtvis med att åka med dem till Island tur och retur, hösten 2017. Det finns givetvis en tripreport om den flygresan.
Det jag kommer sakna med WOW Air är namnen på deras kärror. TF-BRO (nedan), TF-DAD, TF-MUM, TF-GAY och så vidare.
Försenat flyg – du kan ha rätt till ersättning
Ja, som sagt. Ibland händer det att flyget man reser med blir försenat eller rent av inställt (på tal om WOW Air). Själv har jag inte drabbats nämnvärt förutom dygnsförseningen till Zanzibar för några år sedan, plus lite strögrejer på kortare resor.
Vad många kanske inte vet är att man få ersättning för flygförseningar, detta enligt bland annat EU-regler. Summan bestäms utifrån var resan ägt rum, hur stor förseningen blev och hur lång flygresa det handlar om.
Om jag fick ersättning för Zanzibar-strulet? Japp. Jag löste förvisso allt själv den gången men för den som inte orkar dra lasset själv finns det hjälp att få. Hos Flightright.se kan man ange sina flyguppgifter och så sköter de resten. Får du inte ut någon ersättning så kostar det inte heller något.
Kontakt med struliga flygbolag är en ganska tråkig fritidssysselsättning så det här är ett utmärkt alternativ.
Mest frekventa flygrutterna
Tycker ni att sträckan Stockholm – Göteborg trafikeras av många bolag och alldeles för frekvent? Tänk om i så fall, för den ligger i lä jämfört med de mest intensiva rutterna på planeten. Listan över internationella flygrutter toppas nämligen av sträckan Kuala Lumpur (KUL) till Singapore (SIN) med sina 30100 flighter på ett år. Det är inte heller en särskilt lång flight, bara kring 40 minuter. Samma sträcka med markbunden kollektivtrafik tar från sex timmar och uppåt.
Asien rent generellt ligger högt på listan över de mest trafikerade internationella linjerna, 15 av 20 rutter går mellan platser i de östra delarna av Asien. Världens mest trafikerade inrikesrutt är 50-minutersturen mellan Jeju International Airport (CJU) och Gimpo International Airport (GMP). 80.000 flighter per år. Åttiotusen.
Omvägen över Norrland
Flygbolag pratar nu för tiden mycket om att korta ner flygvägarna. Dels för miljön men framförallt handlar det i slutändan om bränsleekonomi. Därför var det lite extra intressant att SAS flight 1048 från Umeå till Kiruna den 25 mars tog en liten omväg över fjällvärlden istället för raka vägen norrut.
Anledningen? Arméövningen Northern Wind från 18-27 mars 2019 i Norrbotten.
Varför postas fel bilder i (flyg)nyheter?
Nog för att alla inte kan kunna allt om allt. Men varför har journalister en vansinnig förmåga att välja bilder som avviker från nyheten?
Att man inte kan skilja på flygplansmodeller må vara hänt men nog borde man väl kunna göra lite research innan en väljer bild? Att posta en bild på en B747:a när det gäller en A320 är ungefär som att bildsätta en fotbollsnyhet om Barcelona med en bild på Bayern München.
Det här händer ju inte bara med flyg. Även tågnyheter kan kryddas med bild på ett SJ-tåg, även om det är Norrtåg som själva nyheten gäller. Och jag undrar stilla – vad är det som är så komplicerat?
Så. Hann ni flyga med WOW Air eller har ni gjort någon av de mest trafikerade sträckorna som nämns?
Källor till fakta och skärmdumpar i inlägget: OAG, Flightradar24