RECENSION. När jag reste till Singapore valde jag att flyga med Qatar Airways (här förkortat QR ibland) tur och retur från Stockholm. Det går att flyga mer effektivt med andra bolag men jag hade så klart mina skäl till omvägen över Doha. Dels låg QR bra till i pris och de hade även rimliga flygtider. Men, framförallt ville jag flyga Qsuite.

Qsuite är Qatar Airways senaste business class-kabin och då jag hittade utomordentligt bra pris för hemresan var valet ganska enkelt. Efter att ha kollat lite tripreports på Youtube och läst på om kabinen blev jag bara än mer övertygad om att det här skulle kunna bli min bästa flygresa hittills.

Resan: Singapore – Doha – Stockholm

Så här såg min hemresa från Singapore ut, i två nästan helt nya Airbus A350-900:

  • Singapore – Doha, QR947
    25 februari 2019, 20:45-00:20 +1 (21:00-00:12 +1, flygtid 7:47)
    Airbus A350-941 (A359), A7-ALY (februari 2018)
    Två klasser: 36 business, 247 ekonomi
    Säte: 5A, Qsuite (business)
  • Stopover i Doha på Marriott Marquis City Center Doha Hotel
  • Doha – Stockholm, QR171
    26 februari 2019, 15:35-20:05 (15:40-19:51, flygtid 6:10)
    Airbus A350-941 (A359), A7-AMG (oktober 2018)
    Två klasser: 36 business, 247 ekonomi
    Säte: 3A, Qsuite (business)
Qatar Airways A350-900, A7-ALY - i det här planet ska jag flyga Qsuite!
Qatar Airways A350, A7-ALY, på Changi Airport i Singapore

Bokning, pris, incheckning och stopover

Jag bokade den här resan direkt på flygbolagets sajt och körde kombinationen ekonomiklass till Singapore och business hem. Qatar Airways anger redan i sökresultatet på sajten vilken typ av både flygplan och business-klass det är, eftersom de har olika varianter beroende på (bland annat) flygplansmodell.

Jag var specifikt ute efter att flyga Qsuite och kunde utan problem välja rätt flighter för att få rätt produkt. Här hade jag också en stor fördel av att kunna vara flexibel i mina restider.

För hemresan i Qsuite betalade jag 7560:-. En biljett i ekonomiklass för samma resa kostade vid tillfället cirka 2600:-.

Incheckningen i Singapore

Jag var tidigt ute på Changi Airport och lyckligtvis öppnades en “early checkin” tre timmar innan avresa (ordinarie är två timmar innan). Vid tidiga incheckningen var det dock ingen speciell kö för business utan det var alla i samma fålla. Ibland får man väl bara köpa läget tänker jag, även om kön tog onödigt lång tid.

Väskan checkades in och den fick åka hela vägen till Stockholm, trots att jag skulle stanna en natt i Doha. Om stoppet är kortare än 24 timmar så åker väskan direkt, mitt stopp i Doha skulle bli knappt 16 timmar.

Qatar Stopover – nästan gratis hotellnatt

Med Qatar Airways kan man nyttja bolagets erbjudande Qatar Stopover. Det gäller om man har minst 12 timmar mellan flighterna (och att det är QR man flyger med så klart). Man kan då boka en hotellnatt i Doha för en symbolisk summa och vi pratar uteslutande 4-5-stjärniga ställen. Det här gäller oavsett om man reser i ekonomi eller business.

Jag valde därför att stanna en natt i Doha, vilket blev ett perfekt stopp för mig. För 300 spänn fick jag en natt på femstjärniga Marriott Marquis City Center Doha (exklusive frukost, som kostade lika mycket). Kanske inte bästa läget i stan men väl spenderade pengar på en redan lyxig hemresa!

Marriott Marquis City Center Doha Hotel
En liten del av lobbyn på Marriott Marquis City Center Doha

Incheckningen i Doha

Att resa business med ett flygbolag från dess hubb blir en helt annan upplevelse. När jag anlände Hamad International Airport i Doha klev jag av vid avgångshallen för Premium Check-in, dedikerad åt passagerare i Business och First. Här möts man redan vid taxin av personal som hjälper till med bagaget, om man har något.

Sedan möts man av en stor och luftig entréhall. Eftersom jag inte hade någon väska att checka in så gick jag raka vägen till säkerhetskontrollen, även den helt utan köer.

Premier Check-in på Hamad International Airport
Entrén i Premium Check-in på Hamad International Airport.
Premier Check-in på Hamad International Airport
Incheckningsdiskarna för Premium Check-in.

Loungerna och tiotusen (!) kvadratmeter i Doha

I väntan på mina flighter från Singapore och Doha valde jag att svänga in på loungerna som business-biljetten gav tillträde till. På Changi i Singapore blev det SATS Premier Lounge, ett ganska alldagligt ställe som inte var bättre än någon annan jag hängt i. Den största fördelen var att jag kunde ta en riktigt skön dusch och svida om till mina långflygarkläder, efter en varm och svettig dag i Singapore.

✅ Recension: SATS Premier Lounge, Terminal 1 på Changi

SATS Premier Lounge på Changi Airport
SATS Premier Lounge på Changi i Singapore.

På Hamad International snäppades det däremot upp några nivåer. Qatar Airways egen Al Mourjan Business Lounge är på smått osannolika 10.000m² (exakt, tiotusen kvadrat!) vilket är nästan en och en halv fotbollsplan. Sug på den!

Stilrent eller stilfullt (eller kanske stilfult?), det ordvalet får man fundera över själv. Men visst, den är kliniskt inredd med luftiga ytor, en stor restaurang på andra våningen och därutöver serveringar i loungens alla hörn. Från supergott kaffe och sötbröd till plockdiskar med smörgåsar och annat.

Det här var en lounge helt i min stil, både till inredning och service, och det känns som att loungenivån är satt för ett tag framöver.

✅ Recension: Al Mourjan Business Lounge

Al Mourjan Business Lounge
Ena lilla flygeln av Al Mourjan Business Lounge i Doha.

Det här är Qsuite – en egen svit

Qsuite är bolagets senaste businessklass och den återfinns på de flesta Airbus A350 samt på några Boeing 777:or (men inte på vare sig deras Dreamliner, A380 eller A340). Enligt många är det här vad andra bolag erbjuder som Förstaklass-produkt. Att flyga Qsuite innebär en egen svit, där du kan stänga till en dörr mot resten av kabinen och helt enkelt få din egen lilla bubbla. Klaustrofobiskt? Inte alls. Helt tvärtom. Jag kom att älska den privata aspekten på de här två resorna.

Konfigurationen är 1-2-1. Reser man som par bokar man så klart två mittensäten och öppnar upp mellan sätena. Skulle man då fälla sätena blir det som en dubbelsäng. Nackdelen med mittensätena är ju att man inte får fönsterplats.

Jag reste själv och ville så klart ha fönsterplats. Det finns två varianter där man antingen sitter i färdriktningen eller mot. Sätena i färdriktningen har stolen närmast mittgången. Sätena mot färdriktningen har sätet närmast fönstret. Jag valde givetvis det senare, för att komma så nära fönstret som möjligt.

Det ska tilläggas att jag sällan har problem med att åka baklänges. Efter att ha testat det även i luften så kan jag konstatera att inte heller det var några konstigheter.

Businessklass på en helt ny nivå - jag valde att flyga Qsuite
Qsuite-kabinen hos Qatar Airways i deras Airbus A350-900.
Säte 3A - jag fick flyga Qsuite baklänges!
3A, där man åker mot färdriktningen men har en omedelbar fönsterplats.
Säte 2B
Säte 2B, där man åker i färdriktningen men där sätet är placerat närmast gången. Inte optimalt om “riktig” fönsterplats är viktigt.

Flyga Qsuite – första intrycken

När jag kliver in i flygplanets främre del blir jag personligt ledd till mitt säte. Kabinpersonalen presenterar sig själva och hela Qsuite-konceptet, går igenom hur sviten fungerar med knappar, kontroller, dörren och övrig service ombord. Sedan blir det välkomstdrink. Ett glas champagne tackar jag så klart ja till medan jag bekantar mig lite mer med sviten.

Hela kabinen går i härligt mjuka färger. Sviten är avskalat läcker, fri från krimskrams och krusiduller. Här ligger det ett täcke och ett par kuddar, jag får också både en necessär och ett par tofflor. I facket vid sidan om sätet finns en vattenflaska och ett par brusreducerande hörlurar. Lurarna testar jag dock aldrig eftersom jag äger ett par egna.

Det finns en panel med knappar för att styra sätet. Det är så du drar fram det eller fäller ner det till sängposition. Här finns också ett eget eluttag, hörlursuttag (som kräver adapter) och USB-ingång.

Under skärmen finns det ett utdragbart bord med gott om plats både för min dator och ett glas vin vid sidan om. Jag slipper dessutom fälla upp bordet om jag vill lämna sviten, är man förhållandevis smidig löser man det ändå.

Att flyga Qsuite och jobba är enkelt.
Gott om utrymme om man vill sitta och jobba.
I Qsuite får man en necessär innehållandes sockor, ögonmask, öronproppar och lite hudvårdsprodukter.
City cream, facial mist och en liten burk läppbalsam.

En riktig säng på riktigt

På kvällsflighten SIN-DOH ville jag så klart testa sängen så jag bestämde mig för att sova ett par timmar. Kabinpersonalen bäddade iordning sätet åt mig och sedan var det bara att stänga dörren, lägga sig ner och försöka blunda. Inga större problem skulle det visa sig. Jag sov i två timmar medan vi susade fram över Indien.

Sätet kan alltså fällas ut och bli en helt platt säng och reser man i par och har två mittensäten blir det här en dubbelsäng.

Flyga Qsuite innebär möjlighet till dubbelsäng!
Mittenplatserna har blivit en dubbelsäng.
Fullt fällbar säng
Egen säng och ett par timmars sömn. Mer än så ville jag inte sova bort!

Maten i Qsuite – när man själv vill

I business class hos Qatar, och även här i Qsuite, bestämmer man själv när maten ska serveras. Eftersom jag ätit lite i loungerna innan båda flighterna valde jag att avvakta ett par-tre timmar innan jag tog in maten.

Aptitretare serveras och sedan väljer man själv vad man vill ha från den Qsuite-specifika menyn. På första flighten blev jag så mätt att jag faktiskt avstod efterrätten, medan jag på andra flighten kapitulerade för sötsuget och istället avstod förrätten till förmån för en fantastisk kladdig dadelkaka med knäcksås.

Annars blev det arabisk meze, oxfilé, afternoon tea med mera. Allt presenterat på bästa möjliga sätt med riktigt porslin och med goda viner till. Det var så klart rakt igenom fantastiska måltider. Vällagat och härliga smaker, även om jag rent allmänt inte håller “vanlig” potatis (till oxfilén) särskilt högt på min lista.

Aptitretare
Aptitretare på SIN-DOH innan huvudrätten.
Aptitretare på DOH-ARN innan huvudrätten.
Aptitretare på DOH-ARN innan huvudrätten.
Arabisk meze av olika slag.
Arabisk meze bestående av baba ghanoush (aubergineröra), tabouleh (persiljesallad) och hummus.
Arabisk meze av olika slag.
Arabisk meze med utsökt hummus.
Huvudrätten Tenderloin on beef - lyxmat om du väljer att flyga Qsuite
Huvudrätten – grillad oxfilé på krossad potatis, grönsaker samt bearnaisesås.
Efterrätten Sticky toffee date-pudding
Efterrätt – en kladdig dadelkaka med knäcksås.
Afternoon tea och lite sötsaker om du valt att flyga Qsuite.
Afternoon tea och lite sötsaker.

IFE – Oryx One på 21,5 tum

I varje Qsuite finns det en 21,5″ touchskärm där underhållningssystemet (IFE) Oryx One körs. Den känns behagligt stor i förhållande till avståndet man har från sätet. Det finns även en fjärrkontroll att styra IFE:n med.

Hela IFE:n är riktigt snabb, både när det kommer till att klicka runt och även systemanimationer och dylikt. Kan vara det mest intuitiva jag testat på 41000 fot. Dessutom tycker jag att det överlag är snyggt designat och lätt att klicka runt i.

Vad jag däremot inte lyckades klura ut var hur jag enkelt kunde växla mellan en film och flyginformationen. Enda sättet jag hittade var att sonika gå ur filmen, kolla flyginformationen och sedan få browsa fram filmen igen. Smått störande faktiskt.

En annan sak jag reagerade på var den hårda komprimeringen av filmerna som jag kollade på. Kanske var det kombinationen stor skärm och animerad film som var dålig men det var nog bland det värre jag sett i IFE-sammanhang. Mörka partier fler riktigt pixliga emellanåt, knappt okej.

OryxOne hos Qatar Airways

Filmutbudet var gediget och som vanligt finns det även både TV-serier och dokumentärer precis som spel och annan underhållning. Det är nog bara den mest superkräsne som kan klaga här, för i mina ögon verkar det finnas något för alla smaker. Om QR censurerar sina filmer ska jag låta vara osagt men jag vet att deras närmaste konkurrent nyligen har ägnat sig åt sånt.

Flyginformationen är oftast det som rullar mest frekvent hos mig, även om jag försöker ta mig ro att titta på någon film också.

På A350 finns det också tre kameror placerade på utsidan av flygplanskroppen. Den bakre kameran fick rulla på flyget mot Stockholm medan jag satt och redigerade bilder från Singapore. Det här kan ha varit min bästa kontorsplats någonsin. Alla kategorier.

Att jobba och flyga Qsuite är en riktigt bra kombination!

Allt som allt – hur är det att flyga Qsuite?

Ja, det här var alltså min första resa i business class när det kommer till långflygningar. Priset jag betalade för den här trippen var, jämfört med andra bolag på sträckan, fantastiskt bra och det var helt klart en avgörande faktor för mig. Att sedan flyga Qsuite i Airbus A350 är ju en fördel bara det.

Lite synd att det enbart blev A350-900 (A359), eftersom Qatar vid bokningen skrev att det skulle bli A350-1000 (A35K) på SIN-DOH. Nåväl, något ska man väl ha kvar på att-göra-listan?

Jag gjorde flera bra val med den här resan, förutom att just flyga Qsuite. Att sitta mot färdriktningen i 3A och 5A var inga problem, jag föredrar en “riktig” fönstersplats alla dagar i veckan. Att stanna till en natt i Doha var också lyckat. Dels för att få uppleva Doha några timmar men också för Qatars premiumtjänster på Hamad International Airport. Allt för att maxa upplevelsen med business class.

Service, mottagande, omhändertagande. Allt sådant var också i toppklass precis som den kulinariska upplevelsen på 41000 fot. Att inte ens orka äta en efterätt på grund av mätt är ju ett i-landsproblem en får dras med ibland.

Det finns egentligen bara en enda nackdel med alltihop – att flygresorna jag gjorde var för korta. Så, jag får väl hitta en längre sträcka och sonika göra om det här.

Har du flugit, eller vill du flyga Qsuite eller finns det någon annan business class-produkt som du håller högt? Berätta gärna i kommentarsfältet och länka om du har bloggat!

9 KOMMENTARER

    • Verkligen! Har knappt hittat det sedan dess och framförallt har QR gjort om bokningssidan. Jag har i alla fall inte lyckats få till uppdelning av resan för ekonomi åt ena hållet och business åt andra.

    • Det här priset var för bra för att bara avstå. Annars är jag också ganska snål. Tittade även på konkurrenternas liknande möjligheter på samma sträcka och jag tror inte att det dubbla priset räckte ens… 🙂

    • Bra idé, jag lägger in det i inlägget som jämförelse. Om jag minns rätt skulle en T&R i ekonomi kosta 5300:-. Den här enkelresan hem skulle då ha kostat knappt 2600 i ekonomi (eftersom utresan i ekonomi kostade 2717). Jag betalade totalt 10700:- för hela trippen och då åkte jag ekonomi ut och business hem.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här