Den ständiga jakten på de billigaste flygbiljetterna innebär många gånger att man helt förbiser andra klasser än ekonomi. Allra helst om man reser kort och enbart med handbagage. Därför kan det ibland bli lite bortglömt att ens titta på premiumekonomi. Låt mig gå igenom vad SAS Plus inom Europa innebär och vad en faktiskt får för pengarna.

Tur och retur-resan som beskrivs här gick ut från Östersund > Arlanda > München. Hemresan gjordes från Düsseldorf > Köpenhamn > Arlanda > Östersund. Det blev två A320neo, två äldre A320 samt en Boeing 738.

SAS Plus inom Europa
SAS Airbus A320 mellan DUS och CPH.

Vad är SAS Plus?

SAS har ingen affärsklass (business class) på sina flygningar inom Skandinavien och Europa. Istället kör man premiumekonomi i form av SAS Plus. Bättre ombokningsregler, mer incheckat bagage, fast track, lounger, välja sittplats vid bokningen, sitta längst fram i planet samt viss servering ingår som regel i de här biljetterna.

Utöver detta får man också fler Eurobonus-poäng om man betalar resan med pengar. Lägg även till fritt wifi i luften, om planet är utrustat med det vill säga.

Test av hastigheten
I SAS Plus ingår snabbt wifi i luften – läs min recension här.

Boka SAS Plus inom Europa

De här biljetterna är så klart dyrare än vanliga SAS Go/Go Light men det kan vara värt att hålla ögon och öron öppna. Ibland skiljer det inte mer än några hundralappar och då är det helt klart värt att överväga SAS Plus. Allra helst då man i loungerna har tillgång till mat, plus serveringen under själva flygresan.

Ska man betala med Eurobonus-poäng kan det vara värt att hålla koll på kampanjer. Det här var en poängresa på just kampanj och det blev Plus framför Go eftersom det skiljde ganska lite poäng mellan dem.

En annan fördel med Plus är att man får välja sittplats redan vid bokningen. I SAS Go väljer man plats när incheckningen online öppnar 22 timmar innan avgång.

SAS Plus – fast track och lounger

Reser man i SAS Plus har en vissa förmåner redan på flygplatsen.

Fast track är en speciell kö till säkerhetskontrollen där det oftast är mindre väntetid. Fast track finns oftast på de lite större flygplatserna, men inte på de mindre som till exempel Åre Östersund Airport. Även ute i Europa går det att nyttja möjligheten när man reser i SAS Plus, precis som på flygplatserna i Chicago och San Francisco.

Lounger kommer man också in på. Dels har SAS egna loungekoncept som de kallar SAS Lounge, Domestic Lounge, Café Lounge, Gold Lounge. Jag har testat alla varianter utom Gold Lounge och på det hela taget är det helt okej upplevelser.

Den torraste upplevelsen var en smockfull och redan trång Domestic på Arlanda Terminal 4. Den tänker jag ducka för framöver. Bäst hittills är utan tvekan SAS Lounge på Kastrup, den kan jag lätt besöka fler gånger. Det går också att komma in på Star Alliance-lounger eller andra lounger som SAS har avtal med. Det bästa är att kolla deras sajt för vad som gäller just för stunden.

När jag flög från Düsseldorf till Stockholm via Köpenhamn i våras nyttjade jag både Fast Track och Lufthansa Business Lounge på DUS och även SAS Lounge på Kastrup. Allt tack vare min SAS Plus-biljett.

Entrén till SAS Lounge på Arlanda
Entrén till SAS Lounge i Terminal 5 på Arlanda – läs min recension här.
Lufthansa Business Lounge
Lufthansa Business Lounge i Düsseldorf – läs min recension här.
Lite lugnare arbetsytor
SAS Lounge på Kastrup – läs min recension här.

Boarding, sittplatser och kabin

Reser man med SAS Plus inom Europa (självklart även inrikes) får man kliva ombord först. Eftersom Eurobonus Guld- och Diamantmedlemmar också räknas hit får även dessa kliva ombord i första omgången, även om de reser i SAS Go.

Det kan alltså vara mycket folk även på den prioriterade boardingen. Dessutom har många människor en förmåga att ändå försöka komma ombord först, oavsett resklass och Eurobonusnivå, vilket oftast gör boardingen trög och ineffektiv. Personligen föredrar jag boarding enligt zoner kontra “alla på en gång”.

I SAS Plus väljer man som sagt sittplats redan vid bokningen. Någon mer fördel än så finns inte med själva sätet. Benutrymmet är det samma som resten av kabinen, förutom om man sitter på rad 1. Till skillnad från andra bolag så lämnas inte mittensätet tomt om man sitter i en 3-3-kabin. Är flighten full så kommer en att ha någon bredvid sig. Men så är det också premiumekonomi och inte riktig business class.

SAS håller sedan ett par-tre år på att uppgradera sin flotta. Ett knippe gamla 737:or fasas ut och några nyare 737:or behålls och rustas upp. Framförallt kommer det in nya fräscha Airbus A320neo, vilket är ett lyft för oss passagerare!

Allt fler flygplan utrustas också med wifi, vilket som sagt ingår om man flyger i SAS Plus. Det är fint nördigt att kunna sitta på 11600 meter och följa sin egen resa på Flightradar. Snabbt är det också, som ni såg på bilden en bit upp.

Säte 1A
Säte 1A och flygplan med wifi.
Säte 2B
Säte 2B och helt okej med benutrymme.
Att följa sig själv på Flightradar
Att följa sig själv på Flightradar är fint uppe på 11600 meter.

Mat och dryck under flygresan

I SAS Plus serveras det olika måltider beroende tid på dygnet. Fram till 9 på morgonen är det frukost med bröd, pålägg, yoghurt, müsli och juice. Givetvis med kaffe eller te om man så önskar. De senare serveringarna består av SAS något beryktade “kub”.

Kubens formfaktor har fått mycket uppmärksamhet. Också maträtterna har både risats och rosats av det jag läst. Även om kuben förmodligen är ett logistiskt mästerverk så är den ganska värdelös att äta ur. Den är alldeles för djup och helt hopplös att packa ihop när man har ätit klart.

Plastbesticken har jag redan pratat om en miljard gånger. Ni vet nog vad jag tycker om dem vid det här laget. Varför inte göra som SJ och slänga in träbestick, om man nu verkligen inte vill ha riktiga? Känns markant fräschare än engångsplast.

Vågade smaker i kuben

Maten så. Jag är allätare och har sällan problem med vad som serveras. De två boxarna som jag hann med på den här rundtrippen fungerade absolut, “trots” korvpaté (världens minst sexiga namn på en maträtt?) på den ena. Den andra innehöll rökt lax med lite suspekta tillbehör. Gott och gott. Jag tycker det är vågat att dra in sådana här lite udda smaker, kontra säkra kort som ris, kyckling eller biff. För mig blir det ett plus i kanten.

Som en liten efterrätt får man en chokladbox från Hedh Escalante Chocolatier, innehållandes tryfflar och praliner. Ett superläckert tillbehör efter maten! Som vanligt ingår även kaffe och te, vilket det gör oavsett resklass.

På kortare flighter riskerar man att bara få en liten tunnbrödrulle och juice. Inget man skriver hem om direkt.

Frukost i SAS Plus
Frukosten i SAS Plus, fram till klockan 9.
Lunchkuben i SAS Plus
Lunchkuben – snygg men svår att äta i.
Lunchkuben i SAS Plus inom Europa.
En av lunchkuberna i SAS Plus.
Lunchkuben i SAS Plus
En av lunchkuberna i SAS Plus.
Praliner och tryffel från Hedh Escalante Chocolatier.
Praliner och tryffel från Hedh Escalante Chocolatier. Kärlek!
Tunnbrödrulle
Tunnbrödrulle på kvällsflighten till Östersund.

Är SAS Plus inom Europa prisvärt?

Fördelarna med SAS Plus inom Europa är flera. Loungerna och servicen ombord är kanske det bästa. Samtidigt får man också se till vad biljetten kostar och vad man är beredd att betala för lite bättre tjänster.

Även om SAS Go är billigare i kronor och ören så får man se till vad man inte behöver lägga pengar på när man reser i Plus. Du kan gå till en lounge för mat och dryck, du får även mat och dryck på flyget. Bara där kan mellanskillnaden vara inhämtad. Dessutom får man fler Eurobonus-poäng för resan. Då kanske Plus-biljetten rentav lönar sig, även om den vid bokningstillfället är dyrare.

Kommer jag att resa SAS Plus inom Europa fler gånger? Absolut, om priserna är de rätta i förhållande till sträckorna jag ska flyga. Jag försöker sonika se mervärdet framför merkostnaden. Inte konstigare än så.

Stockholm Solna
Solna i Stockholm och en vacker inflygning mot Arlanda.

Läs mer om SAS Plus

För dig som vill läsa mer om tjänsten:

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här