Testat: Åka 1 klass X 2000 och SJ:s tågklassiker

Jag vet inte hur många gånger jag har åkt 1 klass X 2000, SJ:s klassiska snabbtåg som rullat på svenska järnvägar sedan 1990. Genom åren har det här varit en riktigt bra produkt, som fraktat mig framförallt mellan Östersund och Stockholm massor med gånger. Det har dock aldrig blivit någon riktig recension av servicen. Ja, förrän nu då så här något år innan de nyrenoverade X 2000 rullar ut i våra vackra landskap.

Så, nu tänker jag berätta för er hur det är att faktiskt åka 1 klass X 2000. Jag satte mig på en lunchavgång från Stockholm C, tåg 531 klockan 11:25 och ankom Hässleholm 15:11 (faktiskt ankomst 15:26). Jag reste i 1 klass och hade plats 1 i vagn 1. Enkelt att komma ihåg om inte annat.

SJ X 2000 på Stockholm Central

SJ Lounge – en okej start

Med en SJ-biljett i 1 klass har man tillgång till SJ Lounge. De finns dels på Stockholm C men också i Göteborg och Malmö. Öppettiderna varierar så det är bra att kolla dem innan. Jag kom dit vid 9, då var frukosten precis avdukad och lunchbuffén skulle fram först när jag lämnat stationen framåt halv tolv. Därför blev det ett sparsmakat besök i matväg, men väl lite kaffe och fikabröd.

Fåtöljer, bord, tidningar, skärmar med avgångstider och personal som städade undan på bordet. En okej service, absolut. Saknar dock edgen men det kanske hade mer att göra med att jag ramlade in i luckan mellan frukost och lunch.

TESTAT | SJ Lounge på Stockholm C | SJ Lounge på Göteborg C

Fåtöljer att vänta i på SJ Lounge i Stockholm

Tåget – SJ:s klassiska X 2000 håller än

X 2000 började alltså rulla i början på 90-talet och har med åren fått sig några smärre uppdateringar. I 1 klass X 2000 sitter man i en 1-2-konfiguration och jag hade säte nummer 1. Den här resan innebar det ryggen mot färdriktningen och sätet har dessutom inget fönster, till min stora besvikelse. Det är ju ett av alla nöjen, att få titta ut på landskapet som susar förbi utanför.

Alla platser har eget strömuttag, ett nedfällbart bord stort nog för en större laptop samt en mugghållare och jackhängare. Vid sidan av sätet finns också en kvarleva från just 90-talet. Jag menar den lilla knappsatsen för läslampan, hörlursuttaget och de tre förinställda radiostationerna. De användes inte av mig i alla fall, då jag körde egna spellistor i mobilen under den här resan. Internet finns också ombord och är gratis. Den fungerar oftast bra, men inte alltid.

Sittkomforten är helt okej men visst känns tågsetet ganska ålderstiget. Det gnisslar lite här och var och all inredning är inte tipptopp, för att fatta mig kort. Sedan hade jag inte heller plats i tyst avdelning, vilket jag brukar föredra. Jaja, mina brusreducerande hörlurar räddade mig. Ännu en gång.

Kupén i 1 klass X 2000
Att åka 1 klass X 2000 och sitta själv
Duosäte på X 2000

Mat & servering i 1 klass X 2000

Åker man med SJ:s snabbtåg (SJ 3000 eller X 2000) i 1 klass ingår det frukost på avgångar innan klockan 9 på morgonen. Det här var en 11:25-avgång från Stockholm och då ingick ingenting sådant alls. Man får sonika köpa sin mat och dryck. Det går att betala både med pengar och SJ Prio-poäng.

I bistron som finns på varje X 2000 finns det gott om valmöjligheter för den som är hungrig. Dels färdigmat men också drycker av olika slag, allt från läsk till enklare alkoholhaltiga saker. Jag slog till på en glutenfri pasta (har inga problem med gluten, men var pastasugen) som jag dock blev ganska besviken på. Portionen var lagom men den smakade ärligt talat sådär.

Kaffe, te, vatten, minimuffins och frukt är det fri tillgång till för oss i 1 klass. Det står termosar i ena änden av de vagnarna. Bara att ta för sig och det är en bra tjänst om någon.

Bistron på SJ X 2000
Lunchen smakade faktiskt sådär
Gratis fikahörna för 1 klass

Den osynliga ombordpersonalen

SJ har nyligen slutat med biljettkontroller på sina snabbtåg. De har koll ändå på vem som ska sitta var och det har ju så klart sina fördelar. Men det har också sina nackdelar, för det gör ombordpersonalen än mer osynlig.

Jag har gnällt på det här tidigare när jag rest i 1 klass. Det är en enkel gest att välkomna passagerare ombord och vara proaktiv i att allt fungerar bra, och att även vara synlig för frågor. Ingen direkt orimlig ambition för de som väljer att betala mer för att få en behagligare resa, eller? På den här resan växlade jag inte ett enda ord med någon i personalen, mer än när tre korta fraser när jag köpte mat i bistron. Tråkigt.

1 klass X 2000

Prisvärdheten – ett hett ämne

SJ:s prismodeller är onekligen ett ämne som rör om i kastrullen. Tillgång och efterfrågan säger jag, “horribelt!” säger många andra. Är man ute i god tid finns det goda chanser till ett kap. Jag har åkt SJ:s snabbtåg i 1 klass för 295:- flera gånger. Det är oftast ganska lätt att hitta en sådan enkelresa mellan Östersund och Stockholm när jag är ute i hyfsad tid. Den här specifika biljetten bokades en vecka innan avgång och kostade därför också 1200:-.

Är det prisvärt då? En morgonavgång (innan 09) från Stockholm för 295:-, absolut. Då maxar man med lounge innan avgång och frukost vid sin plats på tåget. 1200:- för en lunchavgång utan något mer än kaffe och lite minimuffins i 1 klass? Kanske inte. Men. 1 klass-kupén är betydligt behagligare än 2 klass. Bara det kan vara värt en extraslant om ni frågar mig.

LÄS MER! Recension av SJ 3000 – 1 klass i tyst avdelning

Är det vettigt att åka 1 klass X 2000?

SJ:s trotjänare håller bra och det går fint att åka med X 2000 så här trettio år efter introduktionen. Det bästa av allt är att tåget även har en ljus framtid. Den stundande renoveringen av alla X 2000 lovar helt ny interiör med bättre utrymmen, ny teknik bakom kulisserna, ny bistro plus att man behåller nuvarande 1-2-sittning i 1 klass. Spännande, minst sagt! Hoppas också att även tågvärdarna uppdateras, så att de blir lite mer synliga. I alla i 1 klass. Den ambitionen borde ni väl kunna sträva efter SJ, eller hur?

Så. Med rätt avgång till rätt pris är det helt rimligt att åka 1 klass X 2000. Det går att resa för 295:- enkel väg, allra helst om man är ute i god tid men även på sena bokningar är det möjligt att göra fynd.

LÄS MERSJ skrotar tyst avdelning på nya X 2000

SJ X 2000 - i Hässleholm
Daniel Rydénhttps://www.dryden.se
Storstad eller vildmark. Sverige eller utomlands. Varmt eller kallt. Blött eller torrt. Det spelar ingen som helst roll, för mig är det kontrasterna som gör livet. Med den här bloggen vill jag inspirera till just sådana upplevelser och jag hoppas att ni hittar det ni letar efter.

Mer på samma ämne

4 KOMMENTARER

  1. Jag åker ofta med X2000 mellan Skåne och Stockholm. Jag tycker det är helt klart värt att köpa 1:a klass. Du får betydligt bättre stolar, frukost, frukt, tidningar, osv. men framförallt slipper man i 95% av fallen alla barn.
    Jag har inget emot att tågvärdarna inte syns längre. Det är bara störande. Låt mig va..

    Åkte en del flyg förut men det blir så mycket att strul att det inte är värt det. Först ska man ta flygbussen till Sturup, eventuellt checka in väskan, gå igenom säkerhetskontrollen, vänta, boarda planet, sen av planet och vänta på flygbussen. Jämför det med att slå sig ner i ett förstaklassäte och sedan sitta i 4 timmar och kunna göra något produktivt. 1200:- är förstås en del men jämför det med vad det kostar att åka bil(55 mil x 35kr milkostnad ungefär = 1925:-) eller flyget så är det inte så farligt.

    Det enda jag inte gillar är osten i frukostboxen. Vem kom på idén med någon form av illaluktande munkost? Ge mig en en vanlig hederlig präst istället.

    • Japp, barn är jag inte så sugen på att ha i samma kupé, det är ett skäl till att jag väljer 1:a klass och tyst avdelning om det finns. Klokt val. Och faktiskt, tidsvinsten med flyget är inte så jättestor heller. Fördelen är väl att det oftast finns fler avgångar att välja på (iaf från Östersund där jag bor), men vinsten blir ju bara ett par timmar i slutändan. Det är en stor skillnad att kunna sitta stilla i fem timmar och kunna jobba eller se film, kontra alla korta stopp det blir på en flygresa.

      Haha, munkost. Undrar om jag fick den på SJ3000 för ett par år sedan… 🙂

LÄMNA EN KOMMENTAR

Lämna en kommentar.
Skriv ditt namn här.