I Sveriges största Facebook-grupp för resor (Vi som gillar att resa) dyker ibland frågan upp om det är bättre att boka via resebyrå eller hos (flyg)bolagen själva. Ofta skiljer det i priser och rutter, så det är många gånger en fullt relevant fråga. En del frågor handlar även om hanteringen vid försenad resa och vem som egentligen ansvarar för vad – resebyrån eller flygbolaget?

Så, jag bestämde mig för att försöka reda ut skillnaderna och vad som faktiskt gäller.

Jag gör det här inlägget tillsammans med AirHelp. Det är en tjänst som hjälper resenärer i processen att ansöka om kompensation vid försenade flyg. Mer om hur det fungerar hittar du längre ner i texten.

LH476 - MUC-YVR

Boka via resebyrå eller inte?

Det finns egentligen inget givet svar på den frågan och det beror helt på vad för typ av resa som du vill göra.

Ett komplett paket med flyg, tåg och hotell kan med fördel bokas hos en resebyrå som fullgjort sin skyldighet enligt resegarantilagen. Det innebär kort att de ansvarar för att lösa problem som uppstått och som påverkar hela eller delar av resan. Hos Kammarkollegiet kan du läsa mer om detta.

När jag ska iväg börjar det ofta på en sökmotor som Resrobot.se, Flygresor.se eller Google Flights för att nämna några exempel. Priserna på flygsökarsajterna kommer oftast från olika resebyråer. Fördelen är att de kombinerar flera olika flygbolag om det är en rutt med många stopp och på så sätt hittar det bästa priset. Det är något som flygbolagen själva inte alltid mäktar med.

Hittar jag en rutt med ett och samma flygbolag så bokar jag oftast direkt hos bolaget. Visst, det finns lite “om” och “men” här men jag resonerar att ju färre mellanhänder desto bättre. Allra helst vid en försenad resa.

Vad säger tåg- och flygbolagen?

Jag frågade runt bland några av de resebolag som vi svenskar ofta kommer i kontakt med. Beroende på hur man reser så skiljer sig möjligheterna åt en aning. Det gäller alltså hanteringen av försenad resa, missade anslutningar och annat tråkigt om det är bokat via en resebyrå och eller direkt hos bolaget självt.

Åker man tåg så ska man, enligt SJ, kontakta tågoperatören som orsakat förseningen eller det bolag som man reser med. Det här gäller vid både försening och eventuell ersättning. Med andra ord behöver man inte blanda in resebyrån alls.

Vems ansvar vid försenad resa?

När det kommer till flygbolagen är det annorlunda.

  • Det regionala bolaget BRA hänvisar till den resebyrå som man bokat resan med (“den du har ett avtal med”).
  • SAS är inne på samma sak som BRA. Det är i första hand resebyrån som hjälper resenärerna med av- eller ombokning. Om resebyrån har stängt så bistår personal på flygplatsen med den hjälp som behövs. Ersättningsanspråk ska dock göras direkt hos SAS själva.
  • Norwegian säger att det beror på. Om samtliga resor i bokningen sker med dem så kan de bistå med hjälp kring ombokning. Är det däremot flera flygbolag involverade i resan så ska man kontakta resebyrån.

Så. Är det bokat direkt hos flygbolaget och det är samma bolag rakt igenom så ska de lösa om- och avbokning. När resebyråer och flera flygbolag är inblandade kan det däremot bli stökigt för dig som resenär. Då bör du ha uppgifter till resebyrån tillgängliga även om jag, i min naiva värld, har svårt att se att ett bolag skulle stranda dig helt.

Men visst, det finns säkert undantag i en hårt prispressad bransch som flyget.

Försenad resa - vem tar ansvar?

Ersättning vid försenad resa – hur fungerar det?

Även om du själv kan ansöka om ersättning vid inställd eller försenad resa så kan det kännas som ett administrativ stök. Det är mycket att hålla koll på. Man ska spara boardingkort, komma ihåg flightnummer, e-ticketnummer, bokningsnummer och en del annat. För att inte tala om mecket i att skicka påminnelsemejl när bolagen inte svarar. Been there, done that.

Här kan tjänsten AirHelp vara till stor hjälp. Vid en ansökan om ersättning håller de i trådarna och du som kund kan lugnt invänta beslut och förhoppningsvis pengar på kontot. Att ansöka om ersättning kostar inget. Istället tar Airhelp ut en avgift vid en eventuell återbäring. Det är med andra ord riskfritt för dig som konsument.

Har du råkat ut för försenad resa?

Hur har det gått för dig när du varit ute och rest, så väl med flyg och tåg både in- och utrikes? Har du drabbats av försenad resa och hur löste det sig? Berätta gärna i en kommentar och har du bloggat om det så posta gärna en länk.

SKICKA KOMMENTAR

Lämna en kommentar!
Skriv ditt namn här